Přihlášení do vaší aplikace pomocí sociálních sítí: Výhodné řešení pro vás i vaše uživatele

Přihlášení do vaší aplikace pomocí sociálních sítí: Výhodné řešení pro vás i vaše uživatele

Přemýšlíte nad způsoby, jak zvýšit uživatelskou přívětivost vaší aplikace? Chcete zefektivnit cílení marketingových sdělení a mít podrobnější přehled o tom, kdo všechno tvoří vaše publikum? Nabídněte svým uživatelům funkci přihlášení pomocí sociálních sítí a zabijte dvě mouchy jednou ranou!

Čím snadnější a pohodlnější bude proces registrace a přihlášení, tím více návštěvníků si ve vaší apce vytvoří účet, a vy tak získáte lepší možnosti prodeje. Podívejme se společně na hlavní body, které je potřeba mít při nastavování této funkce na paměti, včetně nejvýznamnějších ekosystémů. A kdybyste po přečtení našeho článku chtěli přihlášení přes sociální sítě začlenit i do své aplikace, jednoduše se nám ozvěte a my s vámi detailně probereme vaše požadavky!

Přihlášení přes sociální sítě = snadnější přístup do vaší aplikace

Snad všichni uživatelé mají zažité klasické přihlašování pomocí e-mailu, telefonního čísla, hesla nebo PIN kódu. Toto řešení nabízejí standardně všechny aplikace, ale s příchodem a zejména masovým rozšířením sociálních sítí se objevila pohodlnější alternativa – využití přihlašovacích či registračních údajů zadaných na některé z těchto platforem (např. Facebook) k přístupu do jiných aplikací. Díky této možnosti je proces registrace či přihlášení pro koncové uživatele mnohem jednodušší – místo zdlouhavého vyplňování údajů, vymýšlení hesel a klikání na aktivační odkazy v e-mailu stačí jednoduše zvolit preferovanou síť a potvrdit propojení ve vyskakovacím okně. Vše zabere nanejvýš pár vteřin, takže návštěvníci nemusejí zbytečně ztrácet čas a mohou se pustit do objevování vaší apky téměř okamžitě.

Výhody pro obě strany

Snazší proces registrace a přihlášení přináší samozřejmě značné výhody i pro vás. V první řadě se vaše aplikace stane celkově víc „user friendly“ – uživatelé mívají tendenci jít cestou nejmenšího odporu, takže čím méně překážek při vytváření účtu, tím více návštěvníků se stane členy. V dnešní době jsme navíc všichni aplikacemi doslova přehlceni, takže se nikomu nechce vymýšlet stále nové přístupy a pamatovat si desítky přihlašovacích údajů. V horším případě dokonce lidé recyklují stále tatáž hesla, což ohrožuje bezpečnost jejich dat.

Co je ale ještě důležitější – uživatel, který se rozhodne pro přihlášení přes sociální síť, vám tímto zároveň o sobě poskytne spoustu informací uložených na dané platformě (typickým příkladem je Facebook). Získáte tak cenné demografické údaje, jako je pohlaví, věk, geografická poloha atd., které vám pomohou přizpůsobit danému člověku marketingová sdělení přímo na míru.

Platformy a ekosystémy, přes které se lze přihlašovat

Když se budete rozhodovat mezi ekosystémy, přes které chcete umožnit přihlášení, dojdete nejspíš k těmto čtyřem možnostem:

Google

Přibližně 70 % uživatelů na celém světě používá mobilní operační systém Android, který je vyvíjen primárně společností Google. Pokud tedy chcete nabídnout funkci přihlášení nebo registrace propojením účtů, toto je vaše volba číslo jedna. Google umožňuje sjednocení široké řady služeb pod jedním účtem (kontakty, e-mail, úložiště, dokumenty, fotky, kalendář, mapy atd.), což je pro řadu uživatelů velmi praktické. Přihlášení přes Google je dnes zkrátka nutností, navíc je poměrně jednoduché jej implementovat a následně spravovat.

Integrace Googlu loginu se provádí prostřednictvím autorizačního protokolu OAuth 2.0, který poskytuje přístup ke Google API. Aby server OAuth 2.0 mohl vaši aplikaci úspěšně identifikovat, budete potřebovat pověření, které si vytvoříte na příslušné stránce v Google Cloud. Po dokončení této konfigurace se vám zobrazí ID klienta, které použijete v dalších krocích. Můžete postupovat buď podle návodu od Googlu nebo se obrátit na vývojáře, který vám se vším pomůže.

Přihlášení do vaší aplikace pomocí sociálních sítí: Výhodné řešení pro vás i vaše uživatele

Facebook a Instagram

Ačkoli má Facebook léta své největší slávy pravděpodobně za sebou a nejmladší generaci již příliš neoslovuje, spousta uživatelů mu stále zůstává věrná. Významným faktorem, který mluví ve prospěch Facebooku, je akvizice populární sítě Instagram. Obecně se tedy podpora přihlášení přes Facebook navzdory jeho klesající oblibě stále vyplatí, a to zejména u cílových skupin ve věku okolo 40 let.

Značnou nevýhodou tohoto loginu třetí strany je technická náročnostsložitá správa. K tomu se navíc přidává i častá poruchovost a nefunkčnost, což pro provozovatele aplikací nejsou příliš dobré zprávy. Na druhou stranu se touto cestou můžete o svých uživatelích dozvědět spoustu demografických údajů (věk, pohlaví, vzdělání, poloha, zájmy atd. – samozřejmě záleží na tom, co na sebe sami uživatelé ve svém profilu prozradí).

Prvním krokem k integraci přihlášení přes Facebook je založení účtu Facebook for Developers. Poté si budete muset vytvořit speciální aplikaci pro login prostřednictvím Facebooku. Po vyplnění všech údajů se vám zobrazí možnost Facebook Login mezi možnostmi vaší aplikace na ovládacím panelu Facebook for Developers. Dále je potřeba uvést informace o tom, kde a jak budete aplikaci používat (iOS, Android, web atd.). Facebook Login vás provede dalším nastavením (URL vašeho webu, vložení kódu Facebook SDK pro JavaScript, přizpůsobení tlačítka přihlášení, …). Na závěr lze ještě doladit detaily podle potřeby, například poskytnout uživatelům možnost vymazání jejich dat, předat přístupové tokeny vývojářům a pověřit je správou jejich nastavení, požádat návštěvníky webu o udělení dalších oprávnění apod. Více informací najdete třeba v tomto návodu.

Apple

Ačkoli jsou uživatelé iOS oproti Androidu v menšině, pořád se jedná o dostatečně široký tržní segment, na který spousta aplikací cílí. Pokud je vaše apka určena primárně pro mobilní zařízení Apple, budete kromě přihlášení přes sociální sítě muset nabídnout také login pomocí účtu Apple použitelný pro iOS, macOS, tvOS a watchOS.

Před samotnou implementací Apple loginu je nutné si v účtu Vývojáře Apple nastavit příslušné identifikátory a klíče. Vytváření účtů a přihlašování do vašich aplikací bez použití hesla na iOS, iPadOS, macOS, tvOS a watchOS umožňuje framework AuthenticationServices. Pokud chcete tuto funkci přidat i na web a aplikace na jiných platformách, bude se vám hodit nástroj Sign in with Apple JS, který nabízí možnosti bezpečné registrace a přihlašování s dvoufázovým ověřením bez vytváření nových hesel a účtů.

Důležitou součástí celého procesu je také testování vašich aplikací, zda odpovídají nejnovějším verzím systémů iOS, iPadOS, macOS, tvOS a watchOS. Pro tyto účely poskytuje Apple nástroj Xcode.

Přihlášení do vaší aplikace pomocí sociálních sítí: Výhodné řešení pro vás i vaše uživatele

Microsoft

Za zvážení stojí také přihlášení prostřednictvím účtu Microsoft. Produkty a služby této společnosti vytvářejí bohatý ekosystém Microsoft 365, který je v mnoha ohledech podobný Googlu. K dispozici je například firemní platforma Teams (videohovory, textová komunikace, úložiště souborů atd.), e-mailový klient Outlook (elektronická pošta, kontakty, úkoly), cloudové úložiště OneDrive a sada kancelářských aplikací Office (Word, Excel, PowerPoint, …).

Microsoft login tedy ocení především organizace, které jsou propojené např. pomocí Microsoft Teams, případně využívají další z produktů sady Microsoft 365. Pro implementaci této funkce je nejlepší použít buď samoobslužnou službu registrace Azure AD.

AWS Cognito

AWS Cognito je služba cloudového poskytovatele Amazon Web Services, která integruje API všech hlavních sociálních sítí a ekosystémů (tedy i těch, které byly zmíněny výše – např. Google a Facebook). Umožňuje registraci, přihlášení a ověření uživatelů, včetně celé řady dalších funkcí. Řešení je navíc škálovatelné, takže se skvěle hodí pro Cloud Native produkty. AWS Cognito lze použít pro webové i mobilní aplikace a nabízí pokročilé bezpečnostní funkce, které ochrání data vaše i vašich uživatelů. S implementací této služby vám samozřejmě rádi pomohou naši vývojáři, případně můžete postupovat například podle tohoto návodu.

Přenechte integraci přihlášení pomocí třetí strany odborníkům

Líbí se vám představa, že by i vaše aplikace mohla umožňovat přihlášení přes některou z populárních sociálních sítí? Chcete svým uživatelům co nejvíce usnadnit přístup do vaší apky, ale nemáte s integrací loginu pomocí třetích stran zkušenosti? Hoďte všechny starosti a pochybnosti za hlavu a spolehněte se na naše IT profesionály, kteří si s každým zadáním hravě poradí a nastaví vám vše podle vašich potřeb! Využijte kontaktního formuláře na našem webu a řekněte nám, co přesně si od přihlášení přes třetí strany slibujete. Podíváme se na vaše požadavky a navrhneme vám optimální řešení.