Máte takzvaně „milionový nápad” na aplikaci, ale s jeho zpeněžením si nevíte rady? Jak z pouhé myšlenky udělat hotový koncept, který bude zajímat investora? A kde najít někoho, kdo nám nejen finančně pomůže? Poradíme vám.
Máte nápad na aplikaci, ale nevíte, jak dál? Říkáte si, jak a čím zaujmout? Nespoléhejte jen na to, že upoutáte pouze svým jedinečnými myšlenkami. Základem je mít hotový koncept, na kterém budete moci stavět a dokázat, že má váš projekt skutečnou hodnotu. Vám i straně, které pak projekt představíte, to ušetří mnoho času.
A jak takový koncept udělat? Pokud máte jasno, co je cílem vaší aplikace, máte téměř vyhráno. Neméně důležitá je v dnešním světě také originalita. Udělejte si podrobnou rešerši, jestli váš nápad už náhodou neměl někdo před vámi a není již zrealizován. Ostatně tohle vše se bude hodit i při případném nabízení vaší aplikace Google Play či App Store. O tom se dozvíte podrobněji níže v článku.
Pokud už něco podobného na trhu je, nezoufejte. Sepište, jaké máte oproti konkurenci výhody, měly by být ale opravdu značné. Při tvorbě konceptu sázejte na stručnost, jednoduchost a přehlednost. K jádru věci běžte hned na začátku, značně tím zvyšujete své šance na zaujetí investora, vývojáře atd. Není ani od věci vytvořit rovnou web.
V základním byznys plánu by neměly chybět tyto věci:
S vývojem samotné aplikace vám pak rádi pomůžeme my v Think Easy. Na nezávazné konzultaci vám s čímkoliv poradíme a aplikaci můžeme dovést až do zdárného konce. Pomoci vám mohou i workshopy s názvem Hackathon, které mívají předem určený cíl a záměr aplikace. Něco se přiučit můžete i na takzvaných Bootcampech, intenzivních kurzech, které jsou zaměřené mimo jiné na programování nebo celkový vývoj aplikací.
Jednou z nejjednodušších a zároveň nejlepších možností, jak váš nápad/aplikaci zafinancovat, je najít si investora. Ochotného obchodního partnera, který se o vaše náklady na projekt postará a díky nemuž vše budete schopni realizovat a hlavně posouvat se a dál vydělávat. Důležité je mít z obou stran jasné informace o podmínkách. Ujistěte se, že jste na jedné vlně v otázce výše investic, procentuálním podílu na zisku a tak podobně. V tom vám jistě rádi pomohou finanční poradci či právník.
A kde investory hledat Česká firma, která vás s investory může propojit, se jmenuje Busyman. Zkusit můžete i „podnikatelské inkubátory” jako Point One, JIC Brno, Node5, StartupYard, Prague Startup Centre nebo třeba Impact HUB. Další možností jsou podnikatelské soutěže pro (nejen) začínající podnikatele. Pomoct by vám mohly třeba T-mobile rozjezdy, Soutěž a podnikej, nadace Vodafone či Startup World Cup Prague.
Všem známý způsob je pak klasické požádání o úvěr. Projdete-li schvalovacím řízením a budete-li schopni půjčku splácet, můžete mít peníze k dispozici celkem rychle. Další možnost zdroje financování je crowdfunding. Jedná se o jednu z nejnovějších a velmi účinných metod. Jde vlastně o prosbu veřejnosti, aby váš projekt, který podrobně představíte, zafinancovala menší částkou. Mezi nejznámější portály patří HitHit, Startovač nebo zahraniční Kickstarter. A proč by to ti lidé, co vás většinou ani osobně neznají, dělali? Většinou kvůli podílu na zisku nebo jinému benefitu, který nabídnete. Ovšem pozor! Nevýhodou je, že svůj obchodní záměr a nápad prozradíte široké veřejnosti a někdo se jím může přinejmenším inspirovat.
Pak jsou tady dotační programy – evropské i české, které jsou průběžně vypisovány. Připravit se musíte trochu na to, že bude bazírováno na často nesmyslných detailech a pravidlech poskytovatelů grantu. V některých případech probíhají u žadatelů i předem hlášené kontroly. Takzvaně vyhráno nemáte ale ani tehdy, kdy vám grant bude přidělen. Někdy totiž jeho vyřízení trvá i dva roky. Více podrobností (nejen) o grantech se můžete dočíst zde. A zmiňme ještě další formu zafinancování – vlastní zdroje. Pokud patříte k těm šťastlivcům, kterým stačí rozbít prasátko, hurá do toho.
Aplikaci můžeme zkusit prodat jako B2C (Business to Consumer). K tomu slouží například weby jako Flippa nebo App Business Brokers. Ty vám mohou pomoci aplikaci dostat na Google Play nebo App Store ke koncovým zákazníkům, kteří si ji stáhnou do svých telefonů či počítačů. Vaši jedinečnou aplikaci také můžete nabídnout k využití jako doplněk nebo celé koupi napřímo společnostem nebo podnikům, kterým by mohla být užitečná. Typu: Vyvinuli jste aplikaci zabývající se rezervačním systémem? Nabídněte ji napřímo restauracím nebo kavárnám. Zajímá vás, jakým aplikacím jsme pomohli k životu v Think Easy? Přečtěte si naše případové studie vybraných projektů.
Další ze způsobů, jak začít vydělávat na vašem projektu, je přejít na model placené aplikace nebo v ní zahrnout reklamy, implementovat nákupy nebo třeba prodávat virtuální zboží. Zda budete chtít v aplikaci dále figurovat je na vás.
Pokud začínáte, nedávejte si na sebe hned obrovská břemena a velkolepé cíle. Osvědčilo se začínat s takzvaným MVP (minimum viable product – minimálně životaschopný produkt).
Jeho myšlenka tkví v jednoduchosti – malý produkt = rychlejší vývoj. Rychlejší vývoj pak zase znamená rychlejší ověření nápadu. A v neposlední řadě – rychlejší ověření nápadu = úspora nákladů a rychlejší možnost změnit strategii, aby byla uživatelsky vyhovující. Vzpomeňme třeba na začátky Instagramu. Vše co uměl bylo 12 filtrů, čtvercový formát fotek a feed. Nějaká reels, stories, bumerangy a tagy byste tam hledali marně. Jeho tvůrci zkoušeli, jestli o Instagram budou mít lidé vůbec zájem a až poté postupně přidávali další vymoženosti, které je samozřejmě něco stály. A o tom MVP strategie je. Rychle a levně nasbírat potřebné informace a na základě nich přidávat jen (ideálně) to, co má skutečnou obchodní hodnotu.
Vidíte kolem sebe firmy s desítkami až stovkami zaměstnanců? Ano, to může být jednou váš cíl, ale začátek je nutné takzvaně „nepřepálit”. Mnohem levnější variantou může být externí spolupráce s firmou, která s vaším odvětvím bude mít zkušenosti. Při výběru si dejte pozor na reference těchto firem. Hlavně ty od předchozích klientů jsou velmi důležité. Na dovolenou předpokládám taky nepojedete, aniž byste se nepodívali na hodnocení hotelu pár lidmi, co už v něm byli. Ujistěte se, že je externí firma opravdu schopna splnit vaše požadavky. Pokud ano, můžete zahájit spolupráci.
Je vaše aplikace nebo nápad na ní originální, konkurenceschopný a máte pocit, že něco takového na trhu chybí? Patentujte svůj nápad, zajistěte finance a začněte už letos vydělávat. Držíme palce.