Umělá inteligence je hitem 21. století, jak už napověděly trendy pro letošní rok. Obrovsky nám pomáhá v běžném životě a také v podnikání. Už jsme vzali za své, že počítače a mobily jsou našimi pomocníky, bez kterých se neobejdeme. Ale co jejich schopnosti posunout ještě dále? Naučit je přemýšlet za nás? Nechat je plánovat, zařizovat i předvídat? Přitom tak, že nad nimi máme stále kontrolu. Jen naše podnikání jde dopředu rychleji a dost možná i s lepšími nápady, než nám původně klíčily v hlavě.
Nemusíme mít vše dopředu naprogramované, aby procesy fungovaly. Jak je to možné?
Jak jsme už naznačili, jde o součást umělé inteligence zkracované jako AI (Artificial intelligence). Její úlohou je, lidově řečeno, řídit počítač tak, aby vhodně reagoval na změny prostředí, dokázal je vyřešit i předvídat. AI zkrátka stále vyhodnocuje obrovské množství podnětů a na jejich základě “jedná”. Toto slovo můžeme klidně zbavit uvozovek, protože i když jde o stroj, je tento parťák součástí každodenních firemních procesů. A sám činí rozhodnutí, která zároveň uvede do praxe.
Dokáže to na základě programů a algoritmů, jejíž vývoj má na starosti právě machine learning (ML). Počítače neustále dostávají zpětnou vazbu díky statistickým technikám, a to jim umožní vyhodnotit další kroky a mít určitou míru samostatnosti. Na základě těchto dat dokáží například upozornit na nesrovnalosti či hrozící nebezpečí, navrhnout kreativnější grafiku, více motivovat zákazníky, přeložit text nebo složit píseň. Co zrovna potřebujete.
Jednoduchým příkladem, se kterým jsme setkali snad všichni, jsou chatboty. V dnešní době na ně narazíme tak často, že už nám to nepřijde divné (stejně jako obsluhující roboti v některých restauračních zařízeních). Na webové stránce na nás vyskočí okénko se jménem. Pozdraví vás třeba “Emily” a nabídne pomoc. V jejich “útrobách” je základní scénář, ale učí se s každým dotazem, který dostane. Nechceme ji úplně přirovnávat k malému dítěti, ale je to hodně podobné. S každým podnětem víc a víc chápe naše potřeby a my dostáváme cennější odpovědi i nový pohled na věc.
Výhody strojového učení vám přinesou aplikace nebo systémy, které se vyvíjejí na základě této technologie. To znamená, že se postupně vylepšují a přizpůsobují i bez cíleného programování. Využívají se k tomu tři základní techniky.
Jde o trénování modelů na datech, které mají dopředu označenou správnou odpověď. Jako když vyplňujete test a po jeho vyhodnocení si do hlavy uložíte nové informace a vazby. Stroj se učí stejně. Porovnává vlastní odpovědi s těmi správnými a poté upravuje své hodnoty tak, aby byl příště zkušenější a zároveň uměl lépe předvídat řešení i pro informace, se kterými se dosud nesetkal. Oproti lidskému mozku má jednu nespornou výhodu. Je mu jedno, kolik dat pojme. Čím jich má více, tím je znalejší. Proto se stává, že situaci vyhodnotí lépe než my.
Funguje v těchto rovinách:
Jde o velmi využívaný a upřednostňovaný nástroj, který slouží například v těchto významných oblastech našeho života:
Zde se stroj učí bez vstupních informací a správných odpovědí. Cílem je data sloučit do skupin a najít mezi nimi vzorce a vztahy, které nejsou známé či jasné na první pohled. Jako když se svítilnou na helmě slaňujete do neprozkoumaného podzemí a vůbec nevíte, co vás tam čeká. Ale dle objevů pak dokážete určit, co se tam před dávnými časy odehrálo a jaký vliv to bude mít na další pokolení. Toto učení je tedy vhodné používat v jiných případech než machine learning s učitelem.
Rozeznáváme tři základní techniky:
Důležitou roli hraje v oblastech, kde neznáme všechna data a potřebujeme se s nimi seznámit a porozumět jim, například:
Zde nastupuje na scénu “agent”, který v určitém prostředí zkouší nové věci a vyhodnocuje je a jedná tak, aby dobře zapadl. Jde například o hry, roboty či automatizované programy. Entita agenta se snaží dosáhnout co nejlepší strategie a následné odměny.
Už jsme to zmínili. Machine learning aplikace nebo systémy vám usnadní rozhodování zvláště tehdy, když máte kvanta dat. Jste například v roli obchodníka. Dostávají se k vám reakce o zákaznících – co nakupují, jak dlouho tráví na webu či v e-shopu, recenze, na co nejčastěji klikají, které reklamy se jim líbí nejvíce a tak dále. A právě zde nastupuje machine learning, který vám výrazně odlehčí hlavu – rychle protřídí a vyhodnotí všechny údaje, na základě již nabytých zkušeností odhadne příští poptávku a skvěle motivuje zákazníky.
Jak je vidět, strojové učení není nic děsivého. Naopak machine learning aplikace jsou neocenitelnými pomocníky. Najdou slabiny ve firemní struktuře i procesech, optimalizují finance, nabídku, reklamy – na co si jen vzpomenete. Pojďte je uvést do praxe! Zavolejte nebo napište IT specialistům z Think Easy, kteří vaši firmu posunou o IT level výše. Navrhnou přesný plán a spočítají návratnost. Úspěch totiž začíná PRÁVĚ TEĎ.