Pomocí e-commerce aplikace znásobíme váš byznys. Flexibilně, moderně a s marketingem na míru

Které aplikace vám přímo vydělají peníze a zároveň rozšíří povědomí o vaší značce? Rozhodně ty z oblasti e-commerce. Začínajícím podnikům i velkým zavedeným firmám pomáhají v dalším růstu. Přitom nezáleží, zda chcete své produkty, informace či služby nabízet pouze online, nebo je internetový obchod součástí širší strategie firmy s cílem zviditelnit se a dosáhnout většího zisku.

Jako před jakýmkoliv jiným záměrem, i před tvorbou e-commerce aplikace si musíte jasně říci – co přesně budete prodávat. A poté si stanovit jakým způsobem. Zda si vytvoříte vlastní e-shop, nebo budete součástí čím dál více oblíbených online tržišť, nebo třeba nějaké takové vytvoříte.

Digitální tržiště napříč kontinenty

V ryze českém prostředí jsou nejznámější například Alza nebo dřívější Mall, který letos na konci ledna v České republice uzavřel své prodejny a je součástí předního marketplace pro střední a východní Evropu Allegro. Jejich cíl je jasný. Konkurovat Amazonu, který vládne ve světě spolu s eBay, Aliexpress, Allegro nebo Etsy.

V naší domovině ještě určitě stojí za zmínku Heuréka, která navázala spolupráci s více než tisícovkou obchodníků. A do povědomí Čechů se naposledy výrazně zapsal i Kaufland, který sem přinesl úspěšný koncept německého online tržiště, jež chce dále rozvíjet s místními obchodníky.

Když jen velmi rychle srovnáme světové jedničky: Amazon prodává zboží přímo na svých stránkách, nebo prostřednictvím jiných obchodníků, zatímco eBay je prakticky aukční web, kde lidé pořídí nové i použité zboží. Je ideální i pro ty, kteří prodávají pár produktů měsíčně. Oba vydělávají na poplatcích od prodávajících, pro které jsou nastaveny různé možnosti a také na inzerci, například když prodávající chce svůj produkt zviditelnit. Oba dokážou vaše zboží dostat do širokého světa a mají (placené) nástroje, kterými je umí vyzdvihnout. Vy si jen musíte dobře spočítat, zda se vám tento směr vyplatí. 
Rozjezd na nich je pozvolný, ale poté zpravidla přetrvá delší dobu. Nicméně vyžaduje vaši péči, protože každá recenze má okamžitě vliv na hodnocení prodejce a věřte, že zde přibývají rychlostí blesku. Starost o prodej a odesílání můžete „hodit“ přímo na Amazon, pokud vám využití této služby spolu s dalšími náklady vyjdou v přijatelných černých číslech.

E-commerce aplikace znásobí váš byznys

Vlastní e-commerce aplikace jako ideální řešení

Jde ale jen o jednu z cest. Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jsou malé a středně velké e-shopy v České republice na vzestupu a optimistické scénáře se očekávají hlavně nyní před Vánoci a s tradičními akcemi Black Friday. Přestože spotřebitelé utrácí kvůli současné inflaci o něco méně, prognózy vypadají dobře. Český zákazník je ochotný si weby projít a často nehodnotí jen samotný výrobek, ale sleduje také chování k zákazníkům a přístup firmy k udržitelnosti a ochraně životního prostředí. Dlouhodobě platí, že si připlatí za lokální produkty, ať už jde o potraviny, kosmetiku nebo řemeslné výrobky. Navíc ho baví originální nápady. Pokud máte takový výrobek, potravinu nebo službu, poraďte se s odborníky z Think Easy, jak ho v digitálním světě dostat na špici. Tamní „blázni do IT novinek“ přesně odhadnou potenciál vašeho byznysu, ať už máte velké portfolio nebo jen pár produktů. Váš e-shop připraví na míru a navrhne vám i přesně cílený marketing.

Prodávejte tam, kde jsou zákazníci

Váháte, zda investovat do vývoje prodejní aplikace? Odpověděli bychom vám v duchu věty: „Není čas ztrácet čas.“ Nákupy v online světě se stávají takovou samozřejmostí, jako když ráno mrknete na mobil na předpověď počasí. E-commerce aplikace jsou pro živnostníky i firmy prakticky nutností. Nejde jen o to, že s jejich pomocí rozšíříte své působiště. Ale hlavně prodáváte své zboží na místě, kam míří stále více nakupujících rozličného věku. Není náhodou, že mnohé původně kamenné obchody mají nyní svou nabídku pouze ve virtuální podobě. A je velká škoda u toho nebýt ruku v ruce s aktuálními trendy. Čím dál více Čechů už nevyráží do kamenných poboček s omezeným výběrem, ale berou do ruky notebook, tablet či mobil.

Kvalita na prvním místě

Lidé si zvykli, že v e-shopech koupí téměř vše, na co si vzpomenou – nejrůznější zboží do domácnosti, firem, do garáže, na zahradu, léky, potraviny, služby, informace, zážitky…  Výčet je obrovský. A jak ukazují statistiky, hbitě reagují na aktuální situaci. V parném létě z online regálů mizí klimatizace, bazény a opalovací krémy. Na jaře ve velkém zahradní náčiní, při epidemiích jde na dračku zdravotnický materiál a doplňky pro zdraví… Suma sumárum: Přestože v loňském roce naše útraty zbrzdily vyšší zálohy na energie a inflace, Češi na internetu utratili 197 miliard korun, což sice bylo o něco méně než v předchozích dvanácti měsících, ale více než ve velmi úspěšném (covidovém) roce 2020.

Proč zvolit online prostředí:

  • Snadná dostupnost pro zákazníky, kteří ušetří čas.
  • Dáte o sobě vědět a výrobek dopravíte do velké vzdálenosti, protože je jedno, kde sídlíte. 
  • Neřešíte údržbu kamenného obchodu. 
  • E-commerce aplikace vám při dobrém nastavení umožní snadnou úpravu odkudkoliv. 
  • Jasně, musíte zajistit dopravu, ale při rostoucím obratu se vám i lidé navíc určitě vyplatí.

Počet Čechů nakupujících na internetu v dalších letech poroste, protože má kam. Oproti jiným evropským státům totiž procentuálně stále tak trochu zaostáváme a pomalu jdeme “takříkajíc” v jejich stopách. To ale neznamená, že máme stejné požadavky. Například na dodávky zboží standardně čekáme den, dva a už ji chceme mít doma, za našimi hranicemi jsou přitom běžné dodací lhůty delší. Uživatel si potrpí na kvalitu samotného e-shopu – zda je na „první dobrou“ poutavý, intuitivní, rychlý, přehledný a snadno ovladatelný na různých zařízeních od počítačů přes tablety po chytré mobily. Pokud něco drhne, odchází a málokdy najde cestu zpět.

Kde online prodej frčí nejvíce

V oblasti prodejních internetových aplikací se letos mimořádně daří gastronomii, podle APEK v meziročním srovnání obrat vyskočil o 84 procent. Nejen nákup potravin až k našemu bytu, ale také objednání jídla prakticky až na náš stůl se stává pro Čechy čím dál vyhledávanější službou, která šetří čas na práci a relaxaci. O třetinu více se online prodalo také telefonů a příslušenství. Vzrostly i nákupy počítačových her a kosmetiky.

V jakém stavu máte web?

Podmínkou jakýchkoliv dnešních webovek je responzivita, tedy automatické přizpůsobení zařízení, na kterém se zobrazuje. Vždyť první responzivní design byl „uveden v život“ už v roce 2011, o tři roky později ho ve vyhledávání začala zvýhodňovat společnost Google a v roce 2016 návštěvy z mobilních zařízení poprvé překročily ty z desktopu. Pokud máte výrazně starší web, rozhodně se vyplatí převést ho na moderní platformu, než upravovat. Je to levnější a má budoucnost.

Co si při vývoji e-commerce aplikace pohlídat:

  • Přehlednost a funkčnost. Při vyhledávání musí zákazník vědět, kde se nachází, mít možnost vrátit se krok zpět, jít do košíku apod.
  • Produkty musí mít poutavou fotku v dostatečném rozlišení, jasný název, popis, cenu i dostupnost, datum dodání atd. Mnohdy je skvěle podpoří i videa.
  • Zákazník by se měl ke košíku dostat v co nejméně krocích. Zároveň ale myslete na to, aby appka obsahovala všechny údaje, které jsou důležité i z pohledu zákona.
  • Různé druhy plateb, třeba i možnost odložené platby apod.
  • Mobilní aplikace je nutné uzpůsobit podmínkám App Store a Google Play.

Proč vsadit na mobilní aplikaci

Protože chytrý telefon má drtivá většina lidí. Je jejich věrným parťákem, který za ně vykonává stále více činností. A jednou z nejvíce přirozených je nakupování. Ať už potřebují naplnit lednici, nebo něco na sebe, rychle dopravit kytici nebo pořídit (i nehmotný) dárek k narozeninám – to vše chtějí objednat v jakékoliv volné chvilce s telefonem v ruce, třeba při cestě autobusem. Ano, na mobilu si můžete zobrazit i responzivní web, nebo využít tzv. progresivní webovou aplikaci, která se v rámci rozhraní sama stáhne do mobilu a umožňuje vám využít funkce, o které je klasický web ochuzen. Ale mobilní aplikace lidi baví a jsou zvyklí je používat.

Nesporné výhody mobilní appky:

  • Vaše značka bude stále na očích, přesněji v mobilu koncových zákazníků. Ti si ji díky tomu dobře pamatují a vy vyniknete i v mimořádně silném konkurenčním prostředí.
  • Soustavně dostáváte zpětnou vazbu a můžete využít řadu funkcí, kterými podpoříte prodej. Třeba taková push notifikace o slevách, novinkách a podobně je nenahraditelná. Konkurenci porážíte neustálou komunikační linkou se zákazníky, kterým přizpůsobujete nabídku. 
  • Odpadá otevírání e-shopu v prohlížečích, přemýšlení nad webovou adresu, chyba v jejím vyťukání.
  • Je přehledná, intuitivní, prostě dělaná přímo do chytrých telefonů, které můžete doslova ovládat jedním prstem.
  • Průzkumy ukázaly, že drtivá většina uživatelů staženou appku nemaže a má ji v mobilu „napořád“.
  • V porovnání s responzivním webem lidé až 3x častěji dokončují objednávku. Navíc pokud například objednáváte dárek na míru s nutností zaslat fotografii, jednoduše ji přidáte právě z mobilu. 
  • Ve srovnání s webem je přizpůsobení velikosti a typu zařízení mnohem snadnější. Responzivní web se na mobil přece jen musí z několika sloupců poskládat do jednoho, dvou a scrollování dolů tak nebere konce.

Je na vás, pro kterou možnost se rozhodnete. Zda se při zvažování vaší strategie uchýlíte nejdříve k vyladění webu a mobilní aplikaci uděláte později. Ve prospěch responzivního webu hraje možnost zobrazení na větší obrazovce. Zvolit můžete také tzv. hybridní vývoj aplikace, což je kombinace webu a mobilu najednou. Ale mobilní aplikace jsou „hudbou” dneška i budoucnosti. 

Aby vám vše ladilo zajistí tým z Think Easy. Všechny aktuální trendy jsou pro ně samozřejmostí a mnohdy na jejich základě vidí i dále. Navrhnou vám vývoj e-commerce aplikace tak, aby vám přinesla co nejvíce objednávek, zákazníci vás doporučovali dále a rádi se k vám vraceli. Při vývoji mají eso v rukávu: světově proslulý Cloud Native, který je díky funkcionalitám rozdělených do tzv. mikroslužeb velmi rychlý a krásně se přizpůsobí vašim požadavkům. Zavolejte, napište. Jsme tu pro vás!