Právní informační systémy: efektivní a rychlá práce s právními předpisy a zákony

Už nějaký ten pátek usnadňují informační systémy fungování firmám. V oblasti práva se zatím našlapuje pomalu a opatrně, ale není pochyb o tom, že má i právní informační systém obrovský potenciál. Je přece skvělé, když kdykoli a během pár sekund najdete příslušné zákony, právní předpisy nebo vzory smluv. Objevte výhody a funkce informačního systému pro právní kanceláře!

Co je právní informační systém

Právní informační systém se používá zejména k vyhledávání informací v právních předpisech a soudních rozhodnutích. Lze v nich nalézt také databázi odborné literatury, vzorové dokumenty (smlouvy, ustanovení nebo vzory podání) či právní kalkulačky.

Výrazně usnadňuje práci a minimalizuje zdlouhavé listování právními dokumenty. Není proto divu, že si velmi rychle našel své nezastupitelné místo při výkonu právní profese.

Struktura právního informačního systému

Každý právní informační systém obsahuje Rejstřík, což je ve své podstatě popis souborů (například, zda se jedná o zákon, vyhlášku či nařízení, rok vydání dokumentu, účinnost nebo číslo), a Text, který obsahuje samotné texty dokumentů a dále se dělí na: SlovníkMapa.

Slovník zahrnuje seznam veškerých slov v textu, přičemž každé slovo se zde nachází pouze jednou. Při vyhledávání se uživateli zobrazí jak shodné slovo, tak i všechny jeho tvary prostřednictvím tzv. lemmatizace. Mapa slouží k zobrazení pozice slov v daném textu.

Obsah právního informačního systému

V základu obsahuje právní informační systém obvykle legislativu České republiky a Evropské unie a judikaturu České republik a Evropské unie (Evropského soudního dvora a Evropského soudu pro lidská práva). Vedle toho zahrnuje rovněž články a komentáře, knižní bibliografii, rozhodnutí a stanoviska správních orgánů nebo anotace právních časopisů.

Jak funguje právní informační systém

Hlavní funkcí právního informačního systému je vyhledávání průběžně aktualizovaných dat v rámci právního oboru a rychlé ověřování informací. 

Příklady funkčností právního informačního systému

  • Data na jednom místě – tisíce zdrojů k vyhledávání v rámci české i evropské legislativy a judikatury, které usnadňují řešení právních záležitostí. 
  • Poznámky a zvýraznění – zásadní informace si v systému můžete vyznačit, dopsat k nim své poznatky nebo k nim dokonce nahrát vlastní soubor.
  • Třídění dokumentů – k danému tématu si můžete vše seskupit na jedno místo a mít tak všechny soubory pospolu a kdykoli rychle dostupné.
  • Filtrování – na základě vašich dotazů dokáže systém najít ty nejrelevantnější odpovědi na vaše vyhledávací dotazy, včetně filtrování zkratek.
  • Další funkcionality – adresář, správa pohledávek, statistiky, fakturace, evidence spisů, plánování, automatizace, upozornění na legislativní novely a aktualizace.

Rozšíření pro specifická témata

  • Životní prostředí a jeho právní ochrana.
  • Návody na řešení různých životních situací.
  • Právní předpisy k veřejným zakázkám.
  • Způsoby ochrany duševního vlastnictví.
  • Účetnictví a daně včetně komentářů odborníků.
  • Legislativní předpisy v oboru personalistiky.
  • GDPR, BOZP, soukromé a stavební právo.

Právní informační systém a jeho výhody

Tištěná podoba právních předpisů je stále přítomná, avšak s příchodem informačních technologií se i právní dokumenty postupně překlápí do online formy. Díky tomu se dá mnohem lépe udržovat aktuálnost uložených dat, i když se jedná o rozsáhlou databázi.

Sdílené a odkudkoli

Pokud máte při ruce právní informační systém, nemusíte již s sebou tahat spisy, dlouze v nich listovat a hledat potřebné informace. Vše je navíc bezpečné, lze sdílet s kolegy a otevřít si kdykoli zrovna potřebujete. A je jedno, jestli na cestách, doma nebo v kanceláři.

Přizpůsobení dle profese

Právní informační systém využije každý finanční ředitel, úředník, personalista, jednatel, daňový poradce, stavební společnost, starosta, tajemník, ředitel školy, účetní, ekonom nebo bezpečnostní technik. Obsah je navíc možné přizpůsobit těmto profesím a jejich potřebám.

Efektivní a aktuální

Je náročné neustále sledovat všechny novely a změny zákonů. Právní informační systém je napojený na důležité zdroje informací v oblasti práva a dokáže vás upozornit na novely. Informační systém se výborně hodí pro právní kanceláře, kterým výrazně usnadní práci.

Na co myslet při vývoji právního informačního systému

Váš právní informační systém by měl určitě zohlednit aktuální trendy – což může zahrnovat i práci s umělou inteligencí – a vaše potřeby. Měl by reflektovat procesy ve vaší firmě a automatizovat rutinní úkony. Dále je nezbytné, aby umožňoval integraci s účetními systémy nebo rejstříky a nabízel jednoduché a intuitivní vyhledávání informací a dokumentů. 

Právní informační systém na míru

Mít svůj vlastní právní informační systém znamená vytvořit takovou aplikaci, která vám dokáže nabídnout to, co jiné systémy neumí, a kterou můžete dále nabízet jako SaaS.

Software na míru vás nebude omezovat předpřipravenými funkcionalitami. Vy si totiž můžete nechat vytvořit přesně takové, jaké chcete. Think Easy – experti na vývoj – vám pomohou. Jejich systémy jsou modulární, takže tam postupně můžete přidávat další funkcionality podle požadavků zákazníků i podle nejnovějších zjištění. Taková dokonalá stavebnice na míru.