Vymyslet, navrhnout, naprogramovat, otestovat a nasadit super apku je bezpochyby nezbytný krok na cestě k úspěchu… Není to však krok poslední. Ani sebelepší aplikace se totiž nezpropaguje sama. Přijít s perfektně vyladěným softwarovým řešením je jedna věc, ale přesvědčit o jeho kvalitách dostatečný počet uživatelů je úkol minimálně stejně důležitý jako samotný vývoj. Naštěstí v dnešní době existuje jeden nástroj, který vám k dosažení tohoto cíle pomůže snáz a rychleji než cokoli jiného. Jsou jím všem dobře známé sociální sítě.
Pokud jste se na sociálních sítích až dosud pohybovali pouze jako běžní uživatelé, byli jste terčem marketingových kampaní, nikoli jejich původcem. Úspěšná propagace vaší aplikace se ovšem bez těchto platforem v dnešní době obejde jen stěží, proto se budete muset naučit pohlížet na ně z pozice digitálního marketéra a ujasnit si, v čem vám mohou pomoct. V dnešním článku se proto budeme věnovat způsobům, jak používat sociální sítě k propagaci vaší aplikace. Představíme si důvody, proč se vydat na sociální sítě, jaké jsou výhody a nevýhody některých nejznámějších sociálních platforem nebo jak vytvořit úspěšnou marketingovou kampaň na sociálních sítích krok za krokem. Čtěte dál a připravte svou aplikaci na obchodní úspěch s pomocí sociálních médií!
Než si položíte otázku „Jak propagovat aplikace přes sociální sítě?“, musíte mít jasno v důvodech, proč se o to vůbec pokoušet. Představme si proto alespoň pár největších přínosů této formy propagace aplikací.
Dosah je klíčovým slovem ve všech oblastech marketingu a propagace jakéhokoli produktu. Pokud má být vaše aplikace úspěšná, lidé se o ní musejí v první řadě nějak dozvědět. Sociální sítě představují díky masovému rozšíření mezi uživateli ideální příležitost, jak na vaši aplikaci upozornit co nejvíce potenciálních zákazníků. Platformy typu Facebook, Instagram nebo X mají globální dosah a využívají je stovky milionů lidí, takže o sobě můžete dát teoreticky vědět celému světu. Vaše reklama se navíc může stát virálním obsahem, který mezi sebou uživatelé budou sdílet organicky sami, aniž by vás to stálo jedinou korunu navíc!
Dalším obrovským přínosem sociálních sítí pro vás jakožto vlastníka aplikace je množství demografických údajů, které o sobě lidé těmto platformám poskytují. Facebook a podobné sítě mají k dispozici informace o věku, pohlaví, geografické poloze, zájmech a vzdělání svých uživatelů. Na základě těchto dat lze velice přesně zacílit na konkrétní tržní segment, u kterého je nejvyšší pravděpodobnost, že by ho vaše aplikace mohla oslovit. Svou marketingovou kampaň tak můžete doslova ušít na míru vytipované demografické skupině a neplýtvat zbytečně prostředky tam, kde nemáte šanci uspět. Kromě přesného cílení budete mít k dispozici také sofistikované analytické nástroje, které tyto platformy obvykle nabízejí a které vám dále pomohou optimalizovat vaši strategii.
Prostředí sociálních sítí vám umožní sledovat odezvu na vaši kampaň i jinak než jen v řeči čísel a grafů. Zatímco tradiční marketing je chápán jako jednosměrná komunikace (prodejce → potenciální zákazník), sociální platformy umožňují komunikaci oběma směry. Prostřednictvím příspěvků, komentářů a reakcí budete průběžně dostávat cennou zpětnou vazbu a budete moct takřka v přímém přenosu pozorovat, co si lidé o vaší aplikaci myslí, jak ji používají, co se jim na ní líbí a co by naopak změnili. Vy jim můžete na jejich podněty odpovídat, diskutovat s nimi, vytvářet pro ně ankety a soutěže – zkrátka všemi možnými způsoby s nimi interagovat a budovat tak jejich loajalitu.
Kromě všech výše zmíněných výhod se propagace aplikací na sociálních sítích vyznačuje také nižšími náklady. Řada platforem nabízí zpočátku dokonce bezplatné formy propagace, například formou organických příspěvků, stories a sdílení. A i když si časem zapnete placenou reklamu, nemusíte se bát, že to příliš zatíží váš rozpočet.
V neposlední řadě musíme zmínit těžko kvantifikovatelný přínos, který má však zásadní význam. Sociální sítě vyrůstají z reálného světa a v drtivé většině případů se na nich pohybují reální lidé. Pokud si vaše aplikace získá dobré jméno na sociálních sítích, má to pro potenciální zákazníky větší váhu než sebepropracovanější marketingová kampaň, která ovšem neprojde přísným sítem zpětné vazby skutečných uživatelů. Jinými slovy: Pokud lidé uvidí, že vaši aplikaci „lajknul“ někdo z jejich blízkých, bude to pro ně ten nejsilnější pozitivní signál. Autentické recenze, reference a příspěvky doporučující vaši aplikaci hovoří ve váš prospěch hlasitěji než jakákoli reklama, kterou si můžete zaplatit.
Pokud vám výše zmíněné přínosy propagace na sociálních sítích připadají dostatečně přesvědčivé, nabízí se logicky další otázka: Pro jakou z mnoha sociálních platforem se rozhodnout? Kde mohu svou aplikaci propagovat co nejefektivněji vzhledem k cílové skupině? Jaké výhody a nevýhody se s jednotlivými sociálními sítěmi pojí? Je to samozřejmě hodně velká otázka, jejíž odpověď vždy závisí na konkrétní aplikaci, přesto jsme pro vás připravili alespoň základní přehled pěti nejvýznamnějších sociálních sítí.
I přes raketový vzestup některých nových platforem, jako je například TikTok, zůstává Facebook gigantem mezi sociálními sítěmi s téměř třemi miliardami aktivních uživatelů. Hlavními přednostmi této sítě jsou pokročilé možnosti cílení na základě demografických údajů, jimiž Facebook disponuje ve větší míře než kterýkoli z jeho konkurentů. Je také poměrně všestranný co do reklamních formátů – podporuje textové reklamy, obrázky, videa, ale třeba i živé události.
Mezi nevýhody patří vysoká konkurence ze strany ostatních inzerentů. Facebook je platforma doslova nabitá obsahem a vyniknout v záplavě reklam nemusí být snadné. Navíc počítejte s tím, že aby vaše marketingové aktivity byly skutečně efektivní, budete pravděpodobně muset zapnout placenou propagaci, protože algoritmus Facebooku upřednostňuje právě placený obsah před organickým dosahem. Je potřeba myslet i na to, že na Facebooku může být složité cílit na mladé nebo velmi mladé uživatele. Pokud je však vaše aplikace určená pro lidi od 30 let výše, může být Facebook stále skvělou volbou – zejména v oblasti e-commerce nebo komunitně zaměřených aplikací.
Správa kampaní na Facebooku pak probíhá, stejně jako na Instagramu, v Meta Ads Managerovi, dříve se jednalo o Facebook Ads Manager.
Instagram patří mezi vysoce vizuální sociální sítě, které slouží ke sdílení obrázků a krátkých videí. Ideálně se hodí k propagaci lifestylových aplikací zaměřených na módu, cestování, gastronomii, fitness nebo domácí mazlíčky. Právě na Instagramu působí mnoho influencerů, takže pokud s některým z nich navážete spolupráci, může to propagaci vaší aplikace výrazně pomoct. Cílová skupina této sítě je mladší než v případě Facebooku – velmi zhruba od 18 do 35 let.
Na druhé straně silná orientace na vizuální složku klade vyšší nároky na obsah, který chcete na síti prezentovat. Abyste nezapadli mezi průměr, budete si muset na svých reklamách muset dát hodně záležet. I zde se budete potýkat s velkou konkurencí a algoritmem, který omezuje organický dosah.
Síť TikTok je založená na krátkých videích a cílí na velmi mladé publikum (zhruba do 25 let). Pokud chcete propagovat herní, hudební nebo jinou zábavnou aplikaci, bude to pro vás perfektní volba.
Vzhledem ke svému zaměření skýtá TikTok značný potenciál virálního šíření vašeho propagačního obsahu. To je samozřejmě to nejlepší, co si můžete přát, protože za vás veškerou práci odvedou sami uživatelé a ještě zadarmo. Pokud dokážete tvořit dostatečně kreativní videa, můžete se stát příštím velkým trendem a získat obrovský dosah jedním jediným příspěvkem.
Formát krátkých videí může být na druhou stranu i nevýhodou, protože nebudete mít moc prostoru představit aplikaci do detailu. Stejně tak i sázka na trendy a virálnost může být dvousečná – trendy na TikToku mívají jepičí život a střídají se v rychlém sledu.
Profesní síť LinkedIn je ideálním prostředím pro propagaci byznysově zaměřených aplikací z oblasti networkingu, B2B řešení, vzdělávání nebo náboru. Výhodou je možnost cílení na velké společnosti a korporátní klienty, kteří mohou být ochotní investovat do vaší aplikace i větší finanční částky, pokud v ní uvidí potenciál pro svůj byznys.
Oproti ostatním, méně formálním sítím je potřeba na LinkedInu počítat s o něco nižší mírou zapojení a menším počtem uživatelských interakcí. Vaše kampaň bude muset být poměrně úzce zaměřená a vysoce profesionální, aby oslovila cílové publikum.
Síť X (dříve známá jako Twitter) je vzhledem k zaměření na aktuální společenské, politické, kulturní a sportovní dění vhodná pro propagaci zpravodajských aplikací nebo aplikací s politicko-společenským přesahem (aktivismus, dobročinnost, vzdělávání, …).
Hlavní předností je možnost rychlého sdělování informací a propagace v reálném čase. Pomocí hashtagů lze rozšířit dosah požadovaným směrem a zvýšit viditelnost vaší značky i ve velmi specifických segmentech. Příspěvky na této platformě mohou rovněž generovat bohatou uživatelskou aktivitu ve formě příspěvků, komentářů a sdílení, takže vaše kampaň může působit živým dojmem díky zapojení komunity.
Naproti tomu omezený počet znaků může být překážkou detailnějšímu popisu funkcí vaší aplikace. Síť X je také častým cílem trollů a falešných účtů, které přispívají k častějšímu výskytu (nepodložených) negativních komentářů a jiných nežádoucích aktivit.
Základní přehled o nejrozšířenějších sociálních sítích už máte, nyní ještě zbývá podívat se na to, jak se taková marketingová kampaň tvoří. V první řadě je potřeba si jasně definovat cíle, kterých chcete dosáhnout. Jde vám primárně o co nejvyšší počet stažení a instalací vaší apky? Nebo chcete jen posílit povědomí o značce? Potřebujete zvýšit míru zapojení stávajících uživatelů? Ať už si od své kampaně slibujete cokoli, vaše cíle by měly specifické, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově ohraničené (tzv. model SMART). Jedině tak budete schopni po uplynutí stanovené doby zkontrolovat, zda se vám je podařilo naplnit, nebo ne.
Poté přichází na řadu identifikace cílového publika. To můžete definovat pomocí demografických údajů (věk, pohlaví, geografická poloha, vzdělání) nebo psychografických faktorů (zájmy, vzorce chování v online prostředí). Chcete-li propagovat herní aplikaci, budete přirozeně cílit spíše na mladší věkové kategorie. Pokud je vaše aplikace zaměřena na fitness, budou pro vás důležití uživatelé, mezi jejichž zájmy patří zdravý životní styl a sport. Cílovou skupinu můžete průběžně zpřesňovat na základě statistik, které získáte pomocí analytických nástrojů příslušné sociální sítě.
V dalším kroku vás již čeká volba vhodné platformy. Můžete jich samozřejmě zkombinovat i více, avšak vždy vycházejte ze složení uživatelské základny, dosahu a celkového zaměření dané sociální sítě. Na výběr máte pochopitelně i z celé řady dalších médií, na které se v tomto článku nedostalo.
Postupně se dostáváme ke stěžejnímu kroku, jímž je tvorba poutavého propagačního obsahu. Hodně záleží na tom, pro jakou platformu jste se rozhodli – inzerujete-li na Instagramu, musíte si dát záležet na úchvatné vizuální podobě vašeho příspěvku. Na TikToku zase uspějí zábavná, potenciálně virální videa. Na Facebooku se můžete o něco více rozepsat, na síti X musíte být naopak maximálně struční a výstižní. V každém případě by vaše sdělení mělo být jednoznačné, informativní a v souladu s celkovým stylem vaší značky. Nezapomeňte ani na jasnou výzvu k akci (CTA), která uživatele vybídne ke stažení aplikace, registraci nebo nákupu.
Když máte vše připraveno, zbývá ještě sestavit rozpočet. Jak již bylo zmíněno, propagace na sociálních sítích vás nemusí nutně stát balík. Začít lze velice dobře i na nižších částkách, které můžete postupně navyšovat spolu s rostoucím zájmem o váš produkt. Důležité je zvolit správně cenový model – nejčastěji se budete rozhodovat mezi CPC (Cost Per Click) a CPM (Cost Per Mille). V prvním případě platíte za prokliky uživatelů, v druhém případě pouze za zobrazení vaší reklamy. Vaše volba bude záviset jak na formátu reklamy (banner vs. hratelná reklama), tak na konkrétní platformě (LinkedIn vs. TikTok).
Poté, co svou kampaň spustíte, vám už stačí monitorovat, jak se jí daří, a případně strategii propagace škálovat či aktualizovat. Pozornost byste měli věnovat především metrikám, jako jsou míra zapojení (měří se prostřednictvím lajků, sdílení či komentářů), míra prokliků nebo míra konverze (kolik procent uživatelů, jimž se reklama zobrazí, si aplikaci následně stáhne). Některé platformy vám umožní na základě těchto dat provádět tzv. A/B testy, kdy můžete experimentovat se dvěma různými variantami marketingové strategie a porovnávat jejich výsledky.
Popsat detailní univerzální návod na tvorbu úspěšné reklamy na aplikaci na sociálních sítích není možné už jen vzhledem k tomu, kolik různých druhů mobilních aplikací a sociálních platforem existuje. Postup, který vám přinese úspěch na TikToku, bude značně kontraproduktivní na LinkedInu a naopak. I přesto se ovšem můžeme pokusit o zobecnění alespoň několika zásad, které platí víceméně ve všech případech.
Společným rysem všech reklamních sdělení je velmi malý prostor pro zaujetí diváka. Ať už svou aplikaci propagujete kdekoli, musíte začít něčím, co si okamžitě získá jeho pozornost – otázkou, odvážným tvrzením, paradoxem, poutavým vizuálním prvkem… Potřebujete zkrátka uživatele zastavit ve scrollování a motivovat ho ke zhlédnutí vaší reklamy (a ideálně k provedení požadované akce v podobě stažení aplikace nebo registrace).
Při tvorbě reklamy je dobré zkusit se na chvíli vžít do pozice potenciálního zákazníka. Co by dokázalo motivovat ke zhlédnutí reklamy vás? Pravděpodobně to, pokud by nabízela řešení na určitý problém nebo potřebu, se kterými se potýkáte. Řekněte proto stručně a jasně i vy svým budoucím uživatelům, jaký problém vaše aplikace řeší. Vypíchněte dvě nebo tři klíčové funkce, které vás odlišují od konkurence a které by měly být dostatečně pádným důvodem pro stažení vaší apky.
Prostředí sociálních sítí je vždy do určité míry spjaté s vizuálními vjemy – a pro reklamní obsah to platí dvojnásob! I převážně textové reklamy bývají zpravidla doplněny nějakým obrázkem či jiným grafickým prvkem, který často upoutá pozornost sledujících jako první. Na sociálních sítích platí pravidlo, že vše musí vypadat dobře – dejte si proto na svých videích a obrázcích záležet a nepokazte si zbytečně první dojem!
Jasné marketingové sdělení musí být následováno jasnou výzvou k akci (CTA). Tento prvek je snad ze všeho nejdůležitější, protože bez něj vaše reklama nepovede ke konverzím, ani kdyby byla jinak dokonalá! Uživatelé sociálních sítí jsou zahlceni obsahem a vy jim musíte provedení požadované akce (registrace, stažení aplikace, nákup, …) co nejvíce usnadnit – nejlépe nepřehlédnutelným tlačítkem typu „Stáhnout aplikaci“, „Koupit nyní“ apod.
Sílu marketingu na sociálních sítích si můžeme nejlépe ukázat na příkladu mobilní aplikace, kterou dobře znají jazykoví nadšenci – Duolingo. Tomuto projektu se podařilo skloubit hned několik faktorů úspěchu ve světě sociálních platforem – smysl pro trendy a virály, komunikaci s online komunitou prostřednictvím memů a humoru, hravost a zaměření na mladé publikum, které je na internetu jako doma. Tyto ingredience umožnily postupný organický růst značky a vybudování silného povědomí mezi jazykovými samouky. Dnes tuto mobilní aplikaci používá asi 500 milionů lidí po celém světě.
Okolo Duolinga se časem samovolně rozvinula komunita uživatelů, kteří jejím prostřednictvím mohou sdílet své zkušenosti a příběhy na cestě za osvojením si cizího jazyka. Věrnostní programy posilují jejich loajalitu vůči značce a dávají jim pocit, že jsou součástí společenství ostatních lidí se stejnými zájmy.
Předpokladem úspěchu aplikace Duolingo byl od počátku výrazný branding – reprezentovaný zejména ikonickým maskotem v podobě zelené sovy a neformálním tónem (tzv. „brand voice“). Aplikaci se navíc podařilo zachytit i nástup sítě TikTok a svézt se na vlně trendu krátkých videí. I díky šikovnému využití sociálních sítí je tedy v současnosti Duolingo celosvětovou jedničkou na trhu s aplikacemi pro výuku jazyků s vynikajícím potenciálem dalšího růstu.
Nemůžete se po přečtení našeho článku dočkat, až odstartujete svou první marketingovou kampaň na sociálních sítích? Máte představu o tom, na jaké platformě a pro jaké cílové publikum chcete svou apku propagovat, ale chybí vám praktické zkušenosti s nastavováním jednotlivých parametrů kampaní? Využijte bohaté expertizy našich profesionálů a nechte si od nich pomoct! Kromě technických aspektů vývoje aplikací se dennodenně zabýváme také byznysovou stránkou projektů našich klientů, takže víme, jak marketingovou strategii na sociálních sítích nastavit pro maximální efektivitu. Pomůžeme vám specifikovat cílovou skupinu, probereme s vámi volbu platformy a vše nastavíme k vaší spokojenosti. Vyplňte náš poptávkový formulář, domluvte si nezávaznou schůzku s naším analytikem a proberte s ním detaily případné spolupráce!