Mobilní vs. webová aplikace: Jaký je mezi nimi rozdíl?

Aplikace všeho druhu se již dávno staly naším věrným společníkem a sotva uplyne den, kdy bychom alespoň některou z nich nepoužili. Průměrný člověk zkontroluje podle statistik svůj telefon až osmdesátkrát denně, takže ho mobilní aplikace provázejí doslova na každém kroku. Webovými aplikacemi jsme pro změnu skoro všichni obklopeni v práci, když používáme sdílená úložiště dokumentů, provádíme platby nebo analyzujeme firemní data.

Co to ale vlastně mobilníwebové aplikace jsou a jak se od sebe liší? Pro jaké cílové skupiny jsou určené? Kdy se vyplatí jejich vývoj na míru? Pokud váháte mezi mobilní a webovou aplikací pro svou firmu, přečtěte si náš článek a ujasněte si všechny důležité pojmy. Přineseme vám odpovědi na zásadní otázky, a kdyby to nestačilo, rádi se do vašeho projektu pustíme osobně!

Co je mobilní aplikace?

Mobilní aplikace je software určený ke spuštění přímo na mobilních zařízeních (chytré telefony, tablety, hodinky, …). Uživatel si ji musí stáhnout, nainstalovat a poté ji může používat v online nebo offline režimu podle toho, jaké funkce jsou k dispozici. V dnešní době zasahují mobilní aplikace prakticky do všech oblastí každodenního života – od komunikačních programů přes sociální sítě, hry, jízdní řády, mobilní bankovnictví až po vzdělávání nebo investice.

Co je webová aplikace?

Webová aplikace se od mobilní liší hlavně v tom, že ke svému provozu nevyžaduje instalaci na koncové zařízení, ale lze ji spustit jednoduše v internetovém prohlížeči. Webové aplikace jsou nejčastěji tvořeny třemi vrstvami, které se označují jako prezentace (prohlížeč – JavaScript), aplikační logika (prezentační technologie jako Python, Node.js, Node.js, PHP, Python, …) a databáze (úložiště).

Uživatelská základna a cílová skupina: Pro koho je vaše aplikace určená?

Při vývoji jakéhokoli softwaru je zásadní položit si otázku: Kdo bude produkt používat a za jakým účelem? Jaké funkce uživatelé očekávají a čeho jim má aplikace pomoct dosáhnout? Když si na tuto otázku detailně odpovíte, definujete svou uživatelskou základnu nebo cílovou skupinu.

Tyto pojmy se ve svém významu do značné míry překrývají, ale technicky vzato neznamenají úplně totéž. Uživatelskou základnu tvoří lidé, kteří vaši aplikaci již používají nebo v minulosti používali. Cílová skupina znamená tržní nebo demografický segment, který chcete svým produktem oslovit a konvertovat z něj nové uživatele.

Obě skupiny lze popsat pomocí několika kategorií informací. V první řadě to jsou demografické údaje jako věk, pohlaví, příjem, dosažené vzdělání nebo geografická poloha. Tyto informace jsou jednoduše kvantifikovatelné a vhodné pro zpracování pomocí analytických a sledovacích nástrojů. Můžete z nich snadno vyčíst trendy a vzorce, podle kterých pak lépe přizpůsobíte například marketingovou strategii.

Neméně důležité jsou však i psychografické faktory, které vypovídají o vnitřním nastavení uživatelů. Do této kategorie patří zájmy, hodnoty, názory, preference v oblasti životního stylu, koníčky nebo osobnostní rysy. Zatímco demografické údaje popisují uživatele pouze „zvenku“ a objektivně, psychografické faktory se zaměřují na to, jaký je daný člověk uvnitř.

O něco praktičtější kategorií jsou behaviorální faktory. Pod zdánlivě tajemným názvem se ukrývá jednoduše způsob, jakým uživatelé aplikaci používají a jak s ní interagují. To znamená nejen frekvenci, ale třeba také preferenci určitých funkcí nebo obsahu.

V neposlední řadě je potřeba zmínit také technografické faktory, které vám poskytnou cenné vodítko při vývoji. Do této kategorie spadají preferovaná zařízení (mobily vs. počítače), operační systémy (Android, iOS), rychlost připojení a technologická gramotnost.

Kdy vyvíjet mobilní aplikaci?

Pro mobilní aplikaci byste se měli rozhodnout tehdy, pokud chcete svým uživatelům nabídnout kvalitnější zážitek oproti webovým aplikacím. Samozřejmě záleží na tom, co všechno má vaše aplikace umět, ale jestliže vyžaduje např. přesnou lokalizaci přes GPS, načítání QR kódů, NFC přenos dat nebo zasílání push notifikací, nemáte moc na výběr. Jistě, některé z těchto prvků sice lze nabídnout i ve webové aplikaci, ale například GPS nebude stejně přesná, webkamera nenačte QR kód a push notifikace ve webové aplikaci mají mnohem menší dosah než na mobilu, na kterém lidé tráví podstatně více času. Mobilní aplikace mohou naplno využít všech funkcí mobilních zařízení, takže uživatelé budou mít dojem hodnotnější interakce.

Stejně tak budou mobilní aplikace vaší první volbou v případě, že požadujete offline režim. Zatímco webové aplikace bez připojení k internetu většinou nefungují (s výjimkou offline režimu u velmi pokročilých aplikací, jako jsou například progresivní webové aplikace, mobilní aplikace mohou pracovat se staženými daty (přehrávání hudby, čtení e-booků, …) nebo jim stačí k fungování jiné technologie (např. GPS u navigačních aplikací).

Mobilní aplikace vám mohou přinést více peněz díky lepším možnostem monetizace. Ať už se rozhodnete pro nákupy v aplikaci, předplatné, reklamy nebo placená stahování, mobilní apky jsou potenciálně daleko zajímavějším zdrojem příjmů než ty webové. Hlavním důvodem je jejich neustálá dostupnost – mobilní telefon mají uživatelé většinu dne po ruce a je statisticky pravděpodobnější, že v mobilní aplikaci stráví výrazně delší dobu než na webu. Navíc jim můžete maximálně usnadnit platby napojením na služby typu Google Pay či Apple Pay, kde není potřeba nic složitě zadávat a lze pohodlně platit pár pohyby prstů. A z marketingového hlediska nesmíme zapomenout ani na push notifikace, které vám umožní pravidelně informovat o atraktivních nabídkách produktů a služeb.

Kladete-li důraz na výkonrychlost, bude pro vás mobilní řešení lepší volbou díky optimalizaci pro konkrétní hardware a software. Pro fungování některých aplikací jsou důležité hladké interakce v reálném čase, což s sebou přináší zvýšené nároky na odezvu. Těch může být těžké dosáhnout přes responzivní webovou aplikaci, kterou by si uživatel případně otevřel v prohlížeči na mobilním zařízení.

Kdy vyvíjet webovou aplikaci?

Vývoj webové aplikace se vám určitě vyplatí tehdy, pokud je pro vás prioritou kompatibilita napříč platformamisnadná přístupnost. Velkou výhodou webových aplikací je dostupnost z jakéhokoli zařízení s připojením k internetu a webovým prohlížečem. Nezáleží tak na operačním systému ani na preferenci pro určitou značku zařízení (ať už mobilního, nebo počítače či laptopu). To je dáno tím, že webové aplikace nevyžadují stažení ani instalaci a jsou dostupné jednoduše prostřednictvím URL adresy. Díky tomu není potřeba hlídat, pro jaké verze operačních systémů nebo zařízení je vaše aplikace podporována, a na kterých již naopak nefunguje. Jediné, na co si musíte dávat pozor, je podpora prohlížečů. Oproti vývoji mobilní aplikace vám tak odpadne spousta starostí – mimo jiné i s testováním, které bude mnohem jednodušší a nebude nutné při něm zohledňovat desítky různých typů zařízení.

Nezávislost na konkrétních platformách znamená také úspory nákladů. Oproti nativním aplikacím ušetříte nejen na samotném vývoji, ale i na údržbě a aktualizacích. Stačí vám vyvinout a udržovat jeden codebase pro všechny platformy a zařízení, zatímco u nativního vývoje byste museli mít samostatné kódy pro Android a iOS. Navíc vám odpadají výdaje spojené s distribucí v obchodech App Store a Google Play.

Další situací, kdy pro vás může být webová aplikace tou pravou volbou, je časová tíseň. Webové technologie jako HTML, CSS a JavaScript nabízejí širokou škálu frameworků a nástrojů, které proces vývoje značně urychlí a umožní vám aplikaci nasadit ve velmi krátkém čase. Pokud spěcháte, oceníte také to, že vaše aplikace nebude muset procházet zdlouhavými kontrolami v obchodech („vyhlášený“ je v tomto ohledu hlavně App Store).

Pokud jste start-up nebo nechcete své řešení hned na začátku zbytečně předimenzovat, bude pro vás jistě atraktivní vlastností také škálovatelnost webových aplikací. Při použití cloudové infrastruktury (Cloud Native přístup) může vaše aplikace růst společně s počtem uživatelů, aniž byste museli provádět rozsáhlé změny v kódu. Stačí nastavit dynamické využití IT zdrojů a vše poběží automaticky bez vašeho zásahu.

Cena a doba vývoje

Pokud jste zvážili všechna pro a proti a učinili volbu mezi mobilníwebovou aplikací, jako další vás určitě zajímá, kolik bude vývoj státjak dlouho bude trvat. Abyste si mohli udělat konkrétnější představu, rozdělme si aplikace do tří úrovní: jednoduché aplikace se základními funkcemi, středně velké aplikace s pokročilejšími funkcemi (napojení na sociální sítě, platby v aplikaci, obchody, …) a komplexní aplikace s vysoce pokročilými funkcemi (strojové učení a umělá inteligence, virtuální realita, zpracování velkých objemů dat, …).

Nejjednodušší mobilní a webové aplikace, které si vystačí jen s několika málo funkcionalitami, lze vyvinout a nasadit během pár týdnůměsíců. Jejich cena bude začínat někde na 250 000 , ale vždy pochopitelně záleží na konkrétním projektu. Zvažujete-li aplikaci tohoto rozsahu, možná se vám více vyplatí webová verze, protože za stejnou cenu získáte o něco více funkcionalit. V zásadě nebudete potřebovat víc než pár obrazovek a statická data a obejdete se bez back-endu. V případě webové aplikace počítejte s jednovrstvou architekturou a menší administrací. Jako příklady lze uvést aplikace pro seznamy úkolů (Google Keep, Todoist, Microsoft To Do, …), sledování výdajů (Mint, Spendee, PocketGuard, …) nebo výuku jazyků pomocí kartiček s frázemi a slovíčky (Quizlet, Brainscape, Anki, …). 

U středně velkých mobilních a webových aplikací může vývoj trvat několik měsíců. Nejnižší ceny se budou pohybovat okolo 450 000 – čím více funkcí budete požadovat, tím bude částka samozřejmě vyšší. Mobilní aplikace tohoto rozsahu již vyžaduje pokročilejší práci s daty a back-end. Architektura webové aplikace bude mít dvě a více vrstev a bude potřebovat front-end, back-end a integraci databází. Příklady tohoto typu softwaru jsou třeba mobilní fitness apky pro sledování sportovních výkonů, včetně měření uběhnuté vzdálenosti pomocí GPS, monitorování srdeční frekvence nebo spalování kalorií (Strava, MyFitnessPal, …), různé rezervační a CRM systémy nebo online výukové platformy (Udemy, Coursera, Khan Academy, …).

Nejvyšším stupněm jsou vysoce komplexní (též gigantické) aplikace, na kterých mohou týmy vývojářů pracovat klidně přes rok. Ceny zde začínají těsně pod hranicí jednoho milionu korun, přičemž výjimkou nejsou ani několikamilionové projekty. Aplikace v této kategorii mohou nabídnout rozšířenou/virtuální realitu (Oculus Training, Virti, …), algoritmy umělé inteligence a strojového učení na eCommerce či streamovacích platformách (Amazon, Netflix, Spotify, …) nebo personalizovaná doporučení v oblasti zdraví a wellness (Apple Health, Google Fit, …).

Možnosti analytiky

Pokud chcete skutečně do hloubky porozumět chování uživatelů vaší aplikace (ať už mobilní, či webové), potřebujete metody, jak toto chování sledovatpopsat pomocí objektivních metrik. Jedině tak se můžete při dalším vývoji vaší aplikace a řízení marketingové strategie rozhodovat na základě tvrdých dat místo pouhé intuice.

Mezi nejpopulárnější analytické služby patří Google Analytics. Nabízí komplexní přehled o interakcích uživatelů s vaší aplikací, zdrojích návštěvnosti a míře zapojení. Umožní vám detailně sledovat zobrazení jednotlivých stránek, délku relací, konverze, demografické skupiny nebo zájmy. Integrace s Google Ads vám pomůže přesněji cílit marketingové a reklamní kampaně a rozvíjet tak vaše podnikání. Služba Google Analytics je určená pro mobilní i webové aplikace.

Dalším analytickým nástrojem pro webové i mobilní aplikace je Mixpanel. Jeho funkce jsou v některých ohledech pokročilejší než Google Analytics a uspokojí tak potřeby i náročnějších uživatelů. Mixpanel je tzv. event-based analytická služba, což znamená, že sleduje konkrétní uživatelské akce v aplikaci nebo na webu. Tento „granulární“ přístup poskytuje hlubší vhled do způsobu, jakým návštěvníci s aplikací nebo webovou stránkou interagují. Firmy spoléhající na sofistikovanou analytiku ocení také možnosti funnel analýzy, A/B testování nebo analýzy míry udržení.

Zajímá-li vás primárně analytika pro mobilní aplikace, možná je pro vás vhodným řešením služba Firebase Analytics. Umožňuje sledování aplikací pro iOS i Android a získávání cenných statistik v reálném čase (počet instalací, metriky zapojení a udržení uživatelů, demografické údaje, …). Příjemným bonusem je možnost vytváření vlastních uživatelských segmentů pro cílenou analytiku nebo integrace s dalšími službami platformy Firebase pro rozvoj aplikace.

Cloud Native a škálování

Samostatnou kapitolou v oblasti vývoje mobilních a webových aplikací je již zmíněný přístup Cloud Native. Hlavním lákadlem této metody je škálovatelnost neboli možnost rozšiřovat nebo naopak zmenšovat cloudovou infrastrukturu podle potřeby a aktuálního vytížení. Model funguje jednoduše: Vyvinutá aplikace se nasadí v cloudovém prostředí některého z poskytovatelů cloudových služeb (např. Amazon Web Services), nastaví se parametry automatického škálování a pak už vše funguje víceméně bez vašeho zásahu. Tato flexibilita přináší celou řadu výhod – efektivní zvládání výkyvů návštěvnosti, odolnost vůči výpadkům individuálních komponent nebo serverů, ale také rychlé nasazení a úspory nákladů.

Metodologie Cloud Native pomáhá firmám a organizacím vyvíjet odolnějšícenově výhodnější mobilní i webové aplikace, které mohou velmi rychle růst společně s daným podnikáním. Uživatelé mohou těžit z vyšší dostupnosti služeb bez výpadků, zatímco provozovatelé ušetří za vlastní IT infrastrukturu díky modelu pay-as-you-go.

Jelikož se na Cloud Native vývoj dlouhodobě specializujeme, dokážeme vás celým procesem snadno provést a vaši aplikaci optimálně nastavit. Pokud jste již rozhodnutí pro cloudové řešení, kontaktujte nás a představte nám svůj projekt!

Realizace s webovou i mobilní aplikací zároveň

Nemůžete se rozhodnout, zda vašim potřebám lépe vyhovuje webová, nebo naopak mobilní aplikace? Možná, že bude nejlepší mít obojí! U některých projektů může být skutečně tím nejlepším řešením realizovat webovou i mobilní verzi zároveň.

Jedním z důvodů pro tento krok je větší dosah. Mobilní aplikace mají nespornou výhodu z hlediska dostupnosti a praktičnosti, avšak někteří uživatelé stále preferují přístup ve webovém prohlížeči na počítači. Pokud nabídnete obě verze, rozšíříte tím cílové publikum. S tím souvisí i hladší uživatelský dojem a možnost přecházení mezi zařízeními. Obsahuje-li například vaše aplikace obchod, může být pro návštěvníky jednodušší projít si produkty v klidu na počítači a poté provést platbu pohodlně v mobilní aplikaci např. prostřednictvím Google Pay bez zdlouhavého zadávání údajů do webového prohlížeče.

Mít mobilní i webovou aplikaci zároveň znamená také potenciálně širší nabídku funkcí. Zatímco mobilní verze efektivně spolupracuje s integrovanými funkcemi mobilních zařízení (GPS, kamera, push notifikace, …), webové rozhraní může být lépe uzpůsobené pro pokročilejší funkce a provádění komplexnějších úkonů.

Možná úplně nejdůležitějším bodem je ale konkurenceschopnostpožadavky trhu. Zejména v některých odvětvích (například eCommerce, bankovnictví, vzdělávání, streamovací služby, …) se poskytnutí mobilní i webové verze aplikace stává pomalu standardem. I když ale podnikáte v jiném oboru, schopnost vyhovět nejrůznějším uživatelským preferencím při používání aplikací vaši pozici mezi konkurencí jedině posílí.

Volejte: +420 775 409 077
Pište: matej@thinkeasy.cz

Matěj Schuh
Obchodní ředitel a Cloud konzultant

Ať už máte jakýkoliv projekt, Matěj z Think Easy je tím, kdo ho uchopí takřka od prvního zavolání a spolu se svým profi týmem dotáhne do konce. Baví ho totiž obojí – komunikace se zákazníky i práce s týmem, za kterým stoprocentně stojí. Vždyť Think Easy založil ještě jako student na Fakultě informačních technologií ČVUT a skvěle šlape dodnes. Jako certifikovaný Solution Architect Associate pro AWS se specializuje na Cloud Native svět, ve kterém ho snad nikdo nepřekoná.

Hybridní vývoj

Samostatnou zmínku si zaslouží hybridní vývoj. Tato metoda pro vás může být výhodná právě tehdy, když požadujete mobilní a webovou verzi zároveň. Kombinuje prvky webového a nativního vývoje, takže ve finále vaše aplikace poběží jak na mobilních zařízeních se systémy Android a iOS, tak ve webovém prohlížeči. Tento postup využívá webových technologií (JavaScript, HTML, CSS, …), které jsou následně „zabaleny“ do nativního kontejneru, který zajistí přístup k jednotlivým typům zařízení a jejich funkcím. Hybridní vývoj vás navíc vyjde levněji než nativní vývoj pro každou platformu zvlášť – programátorům stačí napsat pouze jeden kód, který se pak konvertuje pro iOS a Android. Výhodou je také rychlejší testování a nasazení.

Mobilní nebo webová aplikace na míru: Hlavně profesionálně!

Ať už se rozhodnete jít cestou mobilní, nebo webové aplikace, zásadním faktorem vašeho úspěchu bude spolehlivýprofesionální partner při vývoji! Ke každému klientovi přistupujeme co nejvíce individuálně a aplikaci ušijeme přímo na míru jeho požadavkům. Naši zkušení vývojáři za sebou mají desítky projektů a vynikající reference, které mluví za ně. Pokud chcete mít i vy perfektně vyladěnou apku, která posune vaše podnikání dál, vyplňte náš kontaktní formulář a domluvte si schůzku. Společně proměníme vaši vizi v realitu!