Díky MVP (Minimum Viable Product) při vývoji aplikací dostanete za málo peněz skvělou appku

Dnes už víte, že je lepší si nechat aplikaci navrhnout, než si koupit hotovku. Potřebujete dát uživatelům přesně ty funkce, které vám běží hlavou a musíte být originální, což dnešní doba vyžaduje více než kdy jindy. Pokud má stejnou appku i vaše konkurence, kupovali jste hotovku tak trochu zbytečně a vyplatilo by se vám investovat do vývoje vlastní aplikace. Často se ale ptáte: No jo! Mám bezva nápad, ale potřebuji ho dostat mezi lidi mega rychle v rámci (zatím) omezeného rozpočtu. Co s tím? Známe řešení. 

Zkratka MVP v našem pojetí není ocenění pro nejhodnotnějšího hráče používaná mezi sportovci, ale jde o Minimum Viable Product, tedy v češtině zdomácnělý jako „minimální životaschopný produkt“, nebo zkráceně „emvépéčko“. S onou sportovní linkou by tu možná určitá vazba byla. Jde totiž o vývoj webové či mobilní aplikace, jež není od první chvíle nabušená všemi možnými funkcemi (o nichž kolikrát ani nevíte, zda se uchytí a mají smysl), ale o produkt, který je ve své jednoduchosti dotažený k dokonalosti a spolu s dalšími malými zásahy v budoucnu postupně získává na funkcionalitě – až klidně na plné čáře poráží konkurenci. 

Proč máte ve svém byznysu volit MVP?

  • Rychlé uvedení appky na trh. Nemusíte nervózně čekat na dokončení rozsáhlé aplikace.
  • Na první pohled je jasné, proč jste webovou či mobilní aplikaci vytvořili – vypustíte ji do komunity, která ji už netrpělivě vyhlíží, nebo ji nasadíte například do Google Play a sledujete, jak si vede. Každopádně vždy je jasné, jakou úlohu má na trhu, jakou potřebu uspokojuje.
  • Okamžité ohlasy, podle kterých se rozhodnete, co dále.
  • Úprava aplikace vždy, když to uznáte za vhodné a ve velmi krátkém čase.
  • Postupné přidávání funkcionalit podle odezvy od uživatelů.
  • Často nesrovnatelné náklady oproti plně rozvinuté appky. V počátcích si vystačíte s nutným minimem.
  • Vyhnete se zbytečnému riziku, které hrozí u složité aplikace, kde si vůbec nejste jisti úspěchem
  • Možným investorům ukážete svoji myšlenku v praxi. A díky tomu dostanete další finance.
  • Wow efekt v podobě “zhmotnění” nového nápadu, který v budoucnu slibuje mnohem více!

Čas na první místě

MVP vychází z tzv. lean metody, která umožňuje postupné navyšování funkčnosti aplikace, přičemž eliminuje kroky, jež se nevyplácí. Přístup je ideální zejména u novinek, ať už si pod nimi představíte cokoli. Důležité je, že chcete a potřebujete tzv. otestovat nový produkt ještě před tím, než ho vymyslí někdo jiný a dostat ho třeba do konkrétní cílové skupiny. Pro to, aby byl životaschopný, jsou zpětné reakce naprostým základem. A hlavně – musí být na trhu co nejdříve. Čas hraje u vývoje aplikací velkou roli, protože ať už jste seberychlejší, appka napěchovaná funkcemi bude přece jen nějakou dobu trvat a konkurence nespí. Proto je ideální vytvořit webovou či mobilní aplikaci ve špičkové podobě s funkcí či funkcemi, které chcete dostat do světa. Vše ostatní si zatím dáte s vývojáři „na papír“ a vyhodnocujete reakce od uživatelů. 

Při vývoji aplikací strategií MVP vám pomůže Cloud Native, který je ve firmách velmi trendy, protože si pomocí technologií třetích stran sestavíte appku rychlejším tempem a s minimálními náklady. Je flexibilní a dá se rychle rozšiřovat, čili náhlé změny či doladění, která chcete udělat hned, máte plně pod kontrolou. Navíc díky analýzám, které hlídají využití prostoru, appka běží bez problémů i při vyšší zátěži. Jednoduše se přizpůsobí. To udělá i při menším využívání, čímž šetří firemní peníze.

Volejte: +420 775 409 077
Pište: matej@thinkeasy.cz

Matěj Schuh
Obchodní ředitel a Cloud konzultant

Ať už máte jakýkoliv projekt, Matěj z Think Easy je tím, kdo ho uchopí takřka od prvního zavolání a spolu se svým profi týmem dotáhne do konce. Baví ho totiž obojí – komunikace se zákazníky i práce s týmem, za kterým stoprocentně stojí. Vždyť Think Easy založil ještě jako student na Fakultě informačních technologií ČVUT a skvěle šlape dodnes. Jako certifikovaný Solution Architect Associate pro AWS se specializuje na Cloud Native svět, ve kterém ho snad nikdo nepřekoná.

Vývoj pomocí MVP je ideální: 

  • Pro novinky ve vaší klidně už léta zavedené firmě, kdy s jeho pomocí provedete takříkajíc efektivní průzkum trhu.
  • Jako základní kámen při vývoji nákladných interních systémů, kde potřebujete odladit některé procesy.
  • Pro start-upy, které při své zrodu nemají velký finanční rozpočet, a tak více než velké „zajeté“ firmy potřebují vědět, zda má jejich práce smysl. Pouhý nápad totiž často nestačí. Kromě toho, že musíte přinést něco nového až převratného, tak potenciální investor může mít pochybnosti, zda se vaše myšlenka uchytí. A co ho přesvědčí víc, než když ve velmi krátkém čase uvidí výsledky?

Super nápad! Ale opravdu funguje?

Samozřejmě. A naprosto rozumíme tomu, že můžete mít na začátku obavy, v jaké “kondici” spatří aplikaci vyvíjenou pomocí MVP uživatelé. Žádný strach. I když nepotřebujete spoustu peněz na rozjezd, dostanete špičkovou appku dotaženou do posledního detailu. Ušetříte díky přesnému zacílení na základní funkci či funkce a vyděláte na myšlence, která překvapí. Jako když klenotník osadí do klasického prstenu kamínek dosud neznámé barvy, od které nemůžete odtrhnout oči. Nejde tedy o appku, která je pouze funguje a od digitálního světa očekává, že přimhouří oko nad vzhledem či spolehlivostí.

Jaká musí být MVP aplikace

  • Naprosto funkční. Zaujme nápadem, něčím, co na trhu chybělo a lidé to chtějí.
  • Designově dotažená, upoutává na první pohled!
  • Spolehlivá. Běží jako na drátkách, přináší uživatelský zážitek na sto procent a reaguje rychlostí blesku.
  • Vytvořena tak, abyste dostali co nejvíce reakcí, na základě kterých upravíte vývojářský plán.

Nepodceňujte první dojem! Mějte jasné cíle a zákazníky na prvním místě

Nejprve si musíte dobře rozmyslet, jaké budou jednotlivé kroky: co jako první vypustíte do světa, jaká bude hlavní funkce, která naprosto změní dosud zažité zvyklosti a donutí uživatele reagovat. Po první vlně reakcí od uživatelů, kteří fungují jako skvělí testeři, promyslete, jaké další funkce přidat. A pokud vás jich napadá více, třeba i takové, které by mohly být dobrými tahouny – nechte si je v záloze na později.

Tyto kroky je ideální probrat se zkušenými vývojáři, kteří nežijí jen ve světě IT novinek, ale umí nápad uchopit od prvotní myšlenky a poradí vám, jak dosáhnout co největšího úspěchu. 

Co dělat, když počáteční appku vystřelíte mezi uživatele:

  • Sledujte a analyzujte reakce od uživatelů.
  • Vyhodnocujte další funkce, které by appka měla mít.
  • Takto postupujte dál a dál – jednoduše si hýčkejte a rozvíjejte svůj nápad, sledujete údaje od spotřebitelů a reagujete na jejich přání, poptávku ve stylu „build-measure-learn“.
  • Nasaďte další funkce v rámci celého procesu postupně, bez velkých nákladů a hlavně rychle – stejně tak jako na začátku.  

Pojďte spolu s námi rozvinout váš nápad! Volejte či pište. Navrhneme vám kompletní MVP strategii. Pečlivě naplánujeme všechny kroky. A třeba z toho malého semínka, které vám klíčí v hlavě, vyroste úspěšná nadnárodní firma. Vzpomeňme třeba na aplikace Airbnb, Facebook nebo Spotify.