
Představa, že technologie umělé inteligence jsou dostupné pouze pro obří korporáty s miliardovými rozpočty, už dávno neodpovídá realitě. Pravý opak je pravdou: Díky prudkému rozvoji cloudových platforem a řešení typu SaaS se AI stává čím dál častěji součástí každodenního provozu i malých a středních firem. A přínosy, které tyto inovativní nástroje nabízejí, rozhodně nejsou zanedbatelné: Sahají od zvýšení efektivity práce přes úspory provozních a personálních nákladů až po strategické řízení a koordinaci dlouhodobých obchodních cílů.
Ptáte se i vy, jak využít AI ve firmě? Dnešní článek odpoví na všechny zásadní otázky, které vás k tomuto tématu napadají: V jakých oblastech se umělá inteligence ve firmách používá? Jak konkrétně vám ušetří čas a peníze? Jak se zaváděním umělé inteligence ve firmě začít a na co si dát pozor? Čtěte dál a dozvíte se vše, co vás o umělé inteligenci zajímá a na co jste neměli možnost se nikoho zeptat!
Ačkoli umělá inteligence již pár let proniká do našich každodenních životů v mnoha zcela neškodných podobách, někteří lidé k ní mají i nadále nedůvěru. Zavedení AI do firmy však určitě neznamená, že ve vašich prostorech začnou přes noc pobíhat roboti, kteří převezmou kontrolu nad fungováním celé organizace.
Ve skutečnosti má využití AI ve firmách mnohem přízemnější podobu – nejčastěji se jedná o softwarové systémy určené ke zpracování informací, rozpoznávání vzorců a vytváření návrhů a doporučení pro kvalitnější rozhodování. Cílem tedy není nahradit všechny lidské zaměstnance, ale poskytnout jim inteligentní nástroje pro lepší práci. Vaše týmy tak budou výkonnější a budou dělat méně chyb, zákazníkům budete moct nabídnout více personalizované služby a získáte hlubší vhled do fungování vaší společnosti.

Pokud jste se začali zajímat o možnost zavedení umělé inteligence i do vaší firmy, pravděpodobně máte v hlavě konkrétní oblast, ve které si od AI slibujete zlepšení. Dobrou zprávou je, že využití těchto technologií je opravdu všestranné a snad neexistuje oblast, kde by AI nedokázala pomoct. Podívejme se proto na nejčastější způsoby, jak se umělá inteligence ve firmách používá.
Nejsilnější stránkou umělé inteligence je rozpoznávání smysluplných vzorců ve velkých datových objemech a vyvozování závěrů použitelných v reálném světě. Zatímco klasická datová analytika vám poskytne strukturovaná data týkající výkonnosti vašich produktů, úspěšnosti marketingových kampaní nebo prodejích za určité období, umělá inteligence z nich dokáže navíc vyčíst dlouhodobé trendy, objevit v nich sezónní vzorce poptávky a promítnout je do blízké i vzdálenější budoucnosti.
V kombinaci s nástroji Business Intelligence tak můžete získat skutečně robustní řešení pro zpracování všech klíčových dat, ukazatelů a informací z podnikových systémů a dalších aplikací a jejich transformaci v praktická doporučení ohledně řízení vaší organizace.
Automatizace a umělá inteligence nejsou totéž, ale částečně se překrývají. Ačkoli jsou AI technologie samostatnější a inovativnější než klasická automatizace a mohou se podílet i na strategickém řízení firem, dokážou efektivně eliminovat i rutinní, opakující se procesy a činnosti.
Pokud chcete například implementovat nástroj pro obyčejné třídění příchozích e-mailů a jejich přeposílání na příslušná oddělení, hovoříme o běžné automatizaci. Tu však můžete rozšířit o nadstavbu v podobě umělé inteligence, která například dokáže extrahovat data ze souborů v přílohách v nejrůznějších formátech (skeny faktur, PDFka, dokumenty Excel, Word apod.) a navrhnout na základě obsahu odpověď na každý e-mail. Automatizace a AI tak mohou v některých případech spolupracovat a vzájemně se doplňovat při zajišťování rutinních provozních úloh.
Pokud vaše společnost často nabírá nové lidi, usnadněte svým personalistům a zaměstnancům HR oddělení život pomocí AI nástrojů na procházení životopisů uchazečů a jejich přiřazování k vypsaným pozicím. Umělá inteligence může sloužit jako hrubé síto, které v prvním kole vyfiltruje vhodné kandidáty, a naopak vyřadí ty, kteří nesplňují vaše požadavky na kvalifikaci. Kromě toho AI pomůže i s tvorbou poutavých nabídek na pracovní portály, vedením záznamů o zaměstnancích nebo s výpočtem mezd a bonusů za daný měsíc.

Jestliže prodáváte určitý produkt nebo službu, oceníte přínos umělé inteligence i v oblasti marketingu. AI vám totiž pomůže „vytáhnout“ klíčové demografické údaje o vaší cílové skupině z dat z vašeho e-shopu či mobilní aplikace, rozdělí je do tržních segmentů a ukáže vám, na koho vlastně máte zaměřit budoucí marketingové kampaně. Nástroje pro generování audiovizuálního obsahu vám ušetří náklady na grafiky a designéry, které byste jinak museli najímat kvůli tvorbě propagačních materiálů a příspěvků na sociální sítě. Díky AI můžete spouštět marketingové kampaně během chvíle a soustředit se na platformy, kde to pro vás má význam.
Jak AI firmám šetří práci a finance?
Jak konkrétně může AI systém ušetřit vašim zaměstnancům práci a vám peníze? Stejně jako využití umělé inteligence jsou rozmanité i způsoby, jimiž můžete díky tomuto řešení dosáhnout značných časových i finančních úspor.
Umělá inteligence dokáže do hloubky analyzovat chování zákazníků, historii nákupů a tržní trendy a vyvodit z těchto informací, na které tržní segmenty je pro vás nejvýhodnější se zaměřit. Poradí vašim prodejcům či obchodním zástupcům s tím, jaké produkty by měli prezentovat, kdy by měli potenciální zákazníky oslovit a jak by měli strukturovat svou nabídku. Vaši lidé tak nebudou zbytečně marnit čas a energii „naháněním“ klientů, kteří ve skutečnosti nemají o vaše výrobky velký zájem, ale naopak budou moct veškeré síly vrhnout do péče o zákazníky, kteří vaší společnosti přinesou největší hodnotu a u nichž je vyšší pravděpodobnost opakovaných nákupů.
Jedno dobré rozhodnutí vám může nejen otevřít nové byznysové příležitosti a zajistit vaší společnosti přísun zakázek nebo klientů na dlouhou dobu dopředu, ale také vám může ušetřit spoustu problémů. Na rozdíl od klasických týdenních či měsíčních přehledů vám umělá inteligence umožňuje sledovat analytické dashboardy v reálném čase, což vám dává možnost reagovat jak na hrozby, tak na příležitosti okamžitě. Komplikace vám tak nepřerostou přes hlavu, protože je budete schopni řešit hned, jak se objeví, a každou šanci k růstu využijete dřív, než se o ní konkurence vůbec dozví.

Vyrábíte fyzické produkty nebo držíte skladové zásoby? Pak vám prediktivní AI modely pomohou předpovídat poptávku po jednotlivých výrobcích tak, abyste měli na skladě vždy optimální množství zboží. Tím jednak snížíte náklady na skladování, a jednak budete mít méně kapitálu „zamknutého“ v neprodaných položkách, které vám akorát leží dlouhé měsíce na regálech. Zásoby vám budou zkrátka rotovat v cyklech, které přesně odpovídají vašemu odbytu, čímž dosáhnete stabilnějšího a předvídatelnějšího cashflow.
Možná vás překvapí, že s využitím umělé inteligence ve firmě můžete začít i bez astronomických investic a masivní IT infrastruktury. Dokonce kvůli tomu ani nemusíte okamžitě překopat kompletní organizační strukturu a podnikové procesy. Zvlášť pokud se rozhodnete pro řešení na míru (odkaz na článek AI optimalizace podnikových procesů pomocí řešení na míru, až bude zveřejněn), lze AI prvky zavádět postupně, vlastním tempem a podle aktuálních potřeb a rozpočtu.
Pokud se chcete vydat bezpečnou cestou s minimálním rizikem, začněte s AI v malém měřítku na tzv. pilotním projektu. Identifikujte konkrétní, jasně ohraničený problém ve vašem každodenním provozu, který chcete pomocí umělé inteligence vyřešit.
Dejme tomu, že chcete ulevit zákaznické podpoře – v takovém případě může být vaším pilotním projektem implementace AI modulu, který bude třídit příchozí požadavky podle témat a u každé zprávy navrhne text odpovědi. Pracovníci podpory tak získají větší prostor na to, aby se mohli věnovat složitějším požadavkům. Návrh odpovědi u každého e-mailu mohou v případě potřeby jen upravit a odeslat, což jim odlehčí od psaní stále stejných odpovědí na opakující se dotazy.
Když máte rozmyšlený pilotní projekt, vyberte si vhodný nástroj nebo poskytovatele AI služeb. Kromě ceny se zajímejte hlavně o to, jakým způsobem nakládá s daty, jaká opatření v oblasti zabezpečení používá a jaká je jeho celková reputace. Dejte přednost řešení, které je dostatečně škálovatelné, abyste ho mohli v případě spokojenosti dále rozšiřovat.
Abyste měli úspěšnost pilotního projektu jak měřit, definujte si jednoduché metriky a sledované časové období. Nemusíte hlídat žádné příliš sofistikované ukazatele – bohatě stačí třeba úspora času v hodinách, pokles chybovosti nebo změna míry udržení zákazníků.
Nezapomeňte také na proškolení příslušných zaměstnanců, aby dokázali nástroj používat efektivně. Jelikož AI zatím nenasazujete na kritické procesy, nemusíte si v této fázi příliš lámat hlavu s řízením přístupu nebo uživatelskými rolemi – definujte však alespoň jednoduchá bezpečnostní pravidla toho, co všechno lze a nelze s umělou inteligencí sdílet.
Pak už vám stačí jen pilotní projekt spustit a po dobu několika týdnů sledovat, měřit a vyhodnocovat jeho průběh.
Jestliže po uplynutí zkušebního období dojdete k závěru, že vám AI skutečně pomohla dosáhnout objektivně měřitelného zlepšení, máte v ruce jasný důkaz o tom, že se umělé inteligence nemusíte bát a můžete ji směle rozšířit na další procesy a oddělení!
Postupně můžete AI zavádět do oblasti marketingu, optimalizace skladových zásob, finančního řízení nebo predikcí prodejů. Můžete ji také integrovat do stávajících systémů a dosáhnout tak ještě většího zefektivnění interních pracovních postupů. Pokud vsadíte na modulární vývoj na míru, mohou pro vás vývojáři AI řešení rozšiřovat skoro jako LEGO přesně tak, jak budete zrovna potřebovat.

Spoustě majitelů firem naskočí okamžitě husí kůže při pomyšlení na bezpečnostní rizika, která na ně po zavedení umělé inteligence do firmy číhají. Často jsou však tyto obavy přehnané a nafouknuté tím, co lidé čtou v médiích. Pokud chcete začít AI ve své organizaci používat i vy, máme pro vás dobrou zprávu: Umělá inteligence neznamená pro vaše data automaticky bezpečnostní riziko!
Pravdou je, že naprostá většina malých a středních podniků si nemůže dovolit plně on-premise řešení, které by jim umožňovalo provozovat velký jazykový model (LLM) na vlastních serverech – je to jednoduše příliš finančně i technicky náročné. Alternativou je využití cloudových AI nástrojů, které budou vždy firemní data zpracovávat a někdy i ukládat mimo firemní prostředí. To samo o sobě však ještě není důvodem pro úplné zavrhnutí těchto služeb.
Prvním a základním pravidlem je výběr důvěryhodného a transparentního poskytovatele, u kterého budete vědět, jak s vašimi daty nakládá. Měli byste mít možnost z jeho podmínek vyčíst, co přesně se děje s daty, která do služby zadáte. Jak dlouho a kde jsou uchovávána? Slouží k dalšímu tréninku modelu? Dále se zajímejte o soulad s požadavky GDPR a bezpečnostními normami ISO 27001 a SOC 2. Samozřejmostí by mělo být i použití šifrování dat a řízení přístupu.
Pro bezpečnost podnikových dat toho však můžete hodně udělat i vy a vaši lidé. Stačí nenahrávat citlivé údaje, obchodní tajemství nebo jiné neveřejné informace do nástrojů, na které se nevztahuje smlouva o důvěrnosti (např. ChatGPT). Tato data samozřejmě pomocí AI zpracovávat můžete (ostatně proto jste umělou inteligenci chtěli zavést), ale pouze v důvěryhodném prostředí v rámci podnikového plánu nebo privátního nasazení (např. privátní cloud).
Klíčovým opatřením z vaší strany je rovněž omezení přístupu k AI službám podle uživatelských rolí a úrovní oprávnění. Možnost nahrávat důvěrná data do AI systémů by měli mít pouze vámi určení uživatelé a v případě kritických procesů by měla být každá interakce zaprotokolována pro účely pozdějších bezpečnostních auditů.

Dynamika tržního prostředí se neustále vyvíjí a zrychluje. Aby firmy zvládaly držet krok s tempem těchto změn, musí se i ony čím dál rychleji adaptovat na technický pokrok a neustálé inovace. Umělá inteligence znamenala revoluci ve všech odvětvích, do nichž pronikla. Každý, kdo chce v dnešní době se svými produkty a službami obstát v tvrdé konkurenci, musí proto AI nástroje využívat k dosažení provozních úspor, zlepšování sortimentu, analytice a strategickému rozhodování.
Umělá inteligence ve firmách přestává být nadstandardem a stává se pomalu novou normou. Pokud se chcete i vy připravit na budoucí výzvy a zařadit se mezi společnosti, které budou namísto pouhého přežívání skutečně prosperovat, může se vám hodit podpora zkušeného týmu IT expertů, kteří vás světem AI systémů bezpečně provedou.
V Think Easy přistupujeme ke každému projektu individuálně a zakládáme si na perfektním pochopení vašich byznysových potřeb a cílů. Dokážeme navrhnout AI systém ušitý přesně na míru vašim podnikovým procesům, abyste z umělé inteligence opravdu vytěžili maximum. Využijte proto možnost bezplatné konzultace na nezávazné schůzce – vyplňte náš kontaktní formulář a domluvte si termín ještě dnes!