Vývoj vlastního NFT marketplace je zajímavou alternativou, jak zviditelnit svou značku a přilákat další zákazníky, a to ať už se ve světě mnohdy bizarních uměleckých děl bravurně orientujete, nebo do tajů NFT teprve pronikáte. Proč nečekat a pustit se do toho? Co by měl vývoj takového tržiště zahrnovat? A k čemu všemu se dnes platforma pro prodej NFT běžně používá?
Kreslený obrázek, video nebo skladbu lze v dnešní době pořídit jinak, než jsme zvyklí – jako Non-Fungible Token neboli nezaměnitelný token. Připomeňme si na začátek, co to vlastně NFT je.
Ve zkratce se jedná o unikátní místo v databázi, ke kterému náleží nějaký druh umění. Majitel takového díla je jeho jediným vlastníkem, jen jemu se připisují odměny a vy si můžete pořídit pouze ono místo v databázi, k němuž je dílo přiřazeno.
Nezaměnitelnost každého NFT zabezpečuje tzv. blockchain, což je speciální druh distribuované decentralizované databáze, která danému místu přiděluje jedinečný identifikátor. Prostřednictvím tohoto identifikátoru systém eviduje veškeré prodeje a nákupy, které v databázi proběhnou, a hlídá si, kdo je skutečným vlastníkem díla.
Více jsme o digitálním umění, které vám může vynést miliony, psali v článku o NFT.
Vedle samotných tokenů je však neméně důležité i místo, kde se prodej NFT odehrává.
Aby mohl prodej NFT proběhnout, je zapotřebí tzv. NFT marketplace neboli tržiště s tokeny. Pokud jste si ale mysleli, že probíhá jen na jedné platformě, jako je například OpenSea, pak jste na omylu. I vy si totiž můžete vytvořit své vlastní marketplace!
Vývoj NFT marketplace lze přirovnat k vývoji e-shopu, kterých je nyní jen v České republice kolem 50 tisíc. Stačí tedy povolat zkušené vývojáře, kteří pro vás takové tržiště na míru vytvoří.
Samozřejmě pokud máte dostatečné znalosti v oblasti vývoje aplikací a NFT, pak se do toho můžete pustit na vlastní pěst. Nezapomeňte však, že bezchybná funkčnost vyžaduje dodržení určitých specifik NFT trhu.
Aby lidé vaši digitální platformu neignorovali a rozhodli se na ní nakupovat, měli byste do vývoje NFT marketplace zahrnout veškeré nezbytné náležitosti. Mezi ně patří zejména:
Vyplatí se také přehledné zobrazení historie NFT a představení jejich vlastníků včetně filtrování NFT podle různých kritérií. Díky tomu uživatelé snadno najdou, co hledají.
Uplatnění NFT marketplace je mnohem širší, než by se mohlo zdát. Vedle prodeje a nákupu uměleckých děl je místem pro další transakce a typy obchodování.
Krásným příkladem jsou tzv. módní NFT, jejichž prostřednictvím poutají pozornost na své nové kolekce oblíbené módní značky a vytváří digitální sběratelské předměty. V roce 2021 se do něčeho takového pustila značka RTFKT tím, že uživatelům nabídla velmi netypickou digitální bundu. Vydělala na ní neuvěřitelných 125 000 dolarů.
Zajímavou variantou je také ICO neboli Initial Coin Offerings. Jedná se o další formu kryptoměny, kterou podniky používají k získání kapitálu. A právě prostřednictvím platforem zaměřených na ICO dostávají investoři kryptoměnové tokeny výměnou za své peněžní investice do podnikání.
„NFT marketplace se vyplatí primárně tvůrcům NFT, kteří plánují vystavit více než jednu sadu tokenů. Vlastní NFT marketplace bude určitě přínosné také pro firmy se zájmem o prodej akcií nebo dluhopisů přes krypto (například ve stylu ICO) nebo pro ty, kteří se v kryptu pohybují a chtějí na NFT vydělat i jiným způsobem než jen obchodováním přímo s tokeny,“ uvedl Matouš Mojžíš, jedna z hlavních postav Think Easy.
„Intenzivně se kryptem jako takovým zabýváme od založení firmy (2017), což už je nějakých 5 let. Samostatně jsme se mu ale věnovali už i předtím. V oblasti blockchainu a kryptoměn proto máme velké zkušenosti. Vedle internetu věcí a umělé inteligece dokážeme vyvinout robustní informační systém nebo automatizovat zdánlivě neuchopitelné firemní procesy. Obecně si velmi dobře rozumíme s novými technologiemi a umíme se pohybovat i v rychle se rozvíjejícím ekosystému web3,“ vysvětlil Matěj Schuh, šéf vývoje a hlavní architekt v Think Easy.
Cenu NFT tržiště na míru lze pouze odhadovat. Vždy totiž záleží na mnoha dalších faktorech, které ji mohou zvednout. Náklady na vývoj NFT marketplace závisí například na:
Obecně se cena za vývoj základního typu NFT marketplace obvykle pohybuje kolem jednoho milionu korun. Čím specifičtější požadavky budete mít, tím dražší bude vývoj systému.
Na trhu samozřejmě existují různé typy blockchain sítí, které vás vyjdou levněji. Nicméně nikdy zde nemáte 100% záruku spolehlivosti, musíte se řídit pravidly dané open-source platformy a o přizpůsobení rozhraní svým potřebách také nemůže být úplně řeč.
Zajímá vás vývoj NFT marketplace a zvažujete, že byste něco takového spustili?
Napište nám do Think Easy.