Jak publikovat aplikaci na Google Play a App Store?

Dneska si povíme o tom, jak publikovat aplikaci na Google Play nebo App Store. Máme pro vás základní rady, které vám pomohou projít celým procesem, a spoustu užitečných odkazů, kde najdete podrobnější informace.

Základní dokumentace pro Google Play a App Store

Každý ze systémů má svou dokumentaci, která vám nahrávání značně zjednoduší a zároveň ujasní, na co opravdu nesmíte před publikováním aplikace zapomenout.

Založte si vývojářský účet

Chcete-li distribuovat aplikaci v obchodě Google Play, musíte si vytvořit účet vydavetele, za který zaplatíte jednorázový poplatek ve výši 25 USD.

Pro vydávání aplikací na App Store si zase založte vývojářský účet Apple Developer, který vás přijde na 99 USD ročně.

Pokud jste našimi klienty, nemusíte si se zakládáním vývojářského účtu (stejně jako s dalšími dvěma body níže) dělat starosti. Mrkněte pouze na vyplňování metadat.

Příprava aplikace pro systém Android

Ke spuštění aplikace budete u Androidu potřebovat vygenerovat a nahrát podepsanou verzi APK souboru (.apk). Pro podepsání si pro aplikaci vytvořte klíč ve formátu .keystore nebo .jks (nebo si načtěte již vygenerovaný) a nezapomeňte si jej pečlivě uložit pro podepisování budoucích verzí aplikace, které je potřeba podepsat vždy stejným klíčem.

Velikost souboru APK, který můžete na Google Play publikovat je maximálně 100 MB. Pokud však budete potřebovat nahrát další data, můžete využít rozšiřujících souborů APK, které mohou mít až 2 GB.

Příprava aplikace pro systém iOS

U Apple je princip podobný, zde budete potřebovat z builderu vygenerovat soubor s příponou .ipa. Umístění aplikace do App Store bývá často pořádný oříšek, ale máme tu pro vás kompletní dokumentaci pro jazyky XamarinNativeScript.

Nebo můžete stejně jako my použít přímo nástroj od Applu: Xcode, který má v sobě funkce, díky kterým aplikaci nahrajete přímo do App Store Connect, a pak jednoduše publikujete.

Metadata

Při publikaci aplikace v App Store a Google Play existuje velké množství dat, které je třeba nakonfigurovat. Nic složitého, čím by se vývojář neproklikal. Proto zde uvádíme jen několik základních věcí, na které je třeba při zadávání těchto informací pamatovat.

Seznam Metadat:

  • Název
  • Popis
  • Kategorie
  • Štítky/klíčová slova
  • Zásady ochrany osobních údajů
  • Dostupnost zemí
  • Bundle ID
  • Ikona
  • Snímky obrazovek

Název: Jméno vaší aplikace, pod kterým ji budou všichni znát a vyhledávat (pro každý jazyk můžete přidat jeden lokalizovaný název). Maximální délka u Google Play je 50 znaků, a u App Store 30.

Popis: Samozřejmě je důležité popsat, co aplikace umí a vypíchnout ty nejdůležitější funkce, které lidi přesvědčí, že si ji chtějí stáhnout. Vlézt se musíte do krátkého a úderného popisku, který však lze dále rozkliknout. Tam máte prostor až 4000 znaků.

Kategorie: Pro snadnější hledání a také možnost, aby obchody Google Play a App Store nabízely ve výběru vaši aplikaci lidem, kteří hledají něco podobného, je důležité aplikaci správně zařadit. Kategorie se liší tématicky podle zájmů jako: Byznys, Vzdělávání, Jídlo a pití, Dům a domácnost, Životní styl a tak dále.

Štítky nebo klíčová slova: Pro ještě detailnější specifikaci vaší aplikace přidejte Štítky (v případě Google Play), kde jich můžete vybrat celkem 5, nebo keywords (u App Store), kde máte prostor 100 znaků. Zkuste ze seznamu vybrat ty co nejvíce relevantní (např. místo kosmetika dejte přesnější “péče o vlasy”).

Zásady ochrany osobních údajů: Důležité je také být transparentní v tom, jak shromažďujete, využíváte a sdílíte údaje o uživatelích, včetně toho, s kým je sdílíte. S podmínkami vám určitě již pomohli právníci, nyní je potřeba patřičný soubor nahrát.

Dostupnost zemí: Dále je důležité zvolit, kde bude aplikace nabízena a případně některé státy vyškrtnout. Určující pro tento krok budou nejspíš jazykové mutace, do kterých jste aplikaci přeložili.

Bundle ID: Každá aplikace potřebuje svůj unikátní identifikační kód, jehož přesným zadáním ji v systému dohledáte. Bundle ID je tedy něco jako URL a u nás vypadá třeba takto: cz.thinkeasy.<AppName>. A pozor, jeho znění už nelze znovu měnit.

Grafické podklady

Ikona: Toto je vaše identita ve světě aplikací, kterou se vyplatí svěřit do rukou profesionálnímu grafikovi. Nevhodná a netématická ikona může mít na svědomí nižší počet stažení aplikace.

Technické požadavky: rozměry 1024×1024 px a formátu 32-bit PNG. Významný rozdíl je, že ikony Android mají obvykle průhledné pozadí, a proto je na Google Play důležité nahrát ikonu s kanálem alfa (zkuste pro tvorbu Android Asset Studio).

Snímky obrazovek (screenshots): Významnou roli hrají i obrázky (ve formátu  JPEG nebo 24-bit PNG bez alpha channelu), které ukazují jak aplikace vypadá a funguje zevnitř (v případě her je vhodné nahrát i video).

V případě Google Play můžete pro každý z podporovaných typů zařízení (telefon, sedmipalcový tablet, desetipalcový tablet, Android TV a Wear OS by Google) přidat až osm snímků obrazovek.

U Apple je potřeba dodat několik varianty screenshotů, které opět odpovídají displejům podporovaných zařízení (uváděno v palcích, konkrétní údaje najdete ve Screenshots specification). Vytvořit je můžete klasicky v grafickém editoru nebo pořiďte screen přímo na konkrétním iPhonu/iPadu. Pokud budete chtít screen zasadit do nějaké grafiky (například umístit do telefonu a telefon naklonit, viz. odkaz), umisťuje screenshot výhradně do konkrétního modelu telefonu. Pokud zrovna nevlastníte všechny modely, pomůže vám BrowserStack.

Publikování aplikace

Teď už vás čeká jen to nejpříjemnější, kliknout na “Submit to review” a čekat, než vám aplikaci schválí. Může to trvat od několika dní až po pár týdnů, tak si dejte záležet se zadáváním všech údajů (stejně tak s testováním aplikace, ale o tom zase někdy příště). Bylo by hloupé kvůli nějaké drobné chybě po 14 dnech zjistit, že to musíte dělat znova.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.