Hodně muziky za málo peněz: Tak by se dala v kostce shrnout většina zadání, s nimiž se začínající firmy obracejí na vývojáře softwaru. Jenže získat jedinečnou aplikaci s omezeným rozpočtem není tak jednoduché, jak bychom si všichni přáli. Technologické startupy zkrátka tvoří specifickou skupinu klientů, která vyžaduje trochu jiný přístup k vývoji softwaru. Výsledné řešení musí být v první řadě ekonomické, ale zároveň dostatečně originální, aby se mohlo stát spolehlivým základem silného brandingu a dokázalo začínající firmu odlišit od konkurence. Zvláštní důraz je kladen také na škálovatelnost – tedy schopnost softwaru růst ruku v ruce s byznysem. To vše je navíc potřeba zvládnout v krátkém čase, aby se hotový software dostal co nejdříve mezi potenciální uživatele.
Říkáte si, že splnit všechny tyto požadavky není jen tak? Souhlasíme! Podpoře startupů se dlouhodobě věnujeme a díky vlastní zkušenosti přesně víme, s jakými výzvami se technologické a softwarové startupy na začátku své cesty potýkají. V dnešním článku bychom proto chtěli shrnout hlavní důvody, proč jsme tím nejlepším partnerem při vývoji softwaru pro startupy a jak jim můžeme pomoct! Čtěte dál a dozvíte se, v čem je náš přístup ke startupům výjimečný, jakými projekty se můžeme pochlubit a jak si můžete domluvit nezávaznou konzultaci s našimi experty i vy!
Startupy jsou nově založené podnikatelské subjekty, pro které je typický vysoký potenciál rychlého růstu o inovativní využití technologií. Vzhledem k širokému rozsahu možných zaměření a organizačních struktur neexistuje v současné době jednotná definice pojmu „startup“, avšak většinou se tímto označením myslí jednoduše začínající firma s omezeným kapitálem, která usiluje o rychlý rozvoj a přechod k realizaci podnikatelského nápadu.
Startupy lze klasifikovat podle různých kritérií – podle odvětví (technologie, zdravotnictví, fintech, vzdělávání, …), obchodního modelu (B2B, B2C, B2G, …) nebo podle dopadu na tržní prostředí (disruptivní, udržitelné, hybridní startupy).
Dělení podle odvětví je asi nejvíce intuitivní. My si v tomto článku posvítíme hlavně na technologické startupy – projekty zaměřené na vývoj softwaru, umělou inteligenci, sociální sítě atd. Cílem těchto začínajících firem je zpravidla vývoj a zpeněžení nového softwaru, digitálního produktu, služby nebo technologie. Typickým rysem pro tyto společnosti je tedy inovativní myšlenka, kterou je potřeba co nejrychleji přetavit v „hmatatelné“ technické řešení a dostat jej mezi co nejvíce uživatelů. Kromě technických dovedností musí startupy věnovat značnou pozornost také průzkumu trhu, aby uživatelům dokázaly nabídnout lákavou alternativu k zavedeným konkurenčním produktům. Příkladů světově známých společností, které začínaly jako technologické startupy, je mnoho: Airbnb, Spotify, Facebook, Apple a spousta dalších.
Pokud jde o obchodní model, setkáváme se u startupů nejčastěji s variantou B2B (Business-to-Business) nebo B2C (Business-to-Consumer). Technologické startupy mohou nabízet IT řešení nebo služby pro ostatní firmy (B2B), aby jim dopomohly k efektivnějšímu provozu a úsporám. Vztahy s byznysovými klienty jsou zpravidla založeny na dlouhodobé spolupráci. Jako příklad můžeme uvést platformu Salesforce specializující se na CRM řešení. Naproti tomu model B2C se zaměřuje přímo na koncové spotřebitele. Úspěch v tomto případě závisí na silném brandingu a široké klientské základně. Příkladem může být eCommerce platforma Amazon nebo aplikace pro sdílené jízdy Uber.
Z hlediska dopadu na tržní prostředí lze startupy hodnotit podle toho, zda usilují o zásadní inovaci, která může znamenat revoluci v celém odvětví (tzv. disruptivní startupy), nebo zda jim jde pouze o dílčí změny a vylepšení stávajících produktů a služeb (tzv. udržitelné startupy). Někde mezi se nacházejí startupy hybridní. Typickým příkladem disruptivního startupu z nedávné minulosti je společnost Netflix, která zásadně transformovala zábavní průmysl a zasadila se o masové rozšíření streamovacích služeb.
Rozjezd vlastního startupu může být na jednu stranu obrovské dobrodružství a možnost, jak si splnit životní sen, ale zároveň se s ním od samého počátku pojí značné množství překážek a komplikací. Tou zdaleka nejčastější je nedostatek kapitálu a financování. Mít skvělý nápad je jedna věc, avšak bez dostatečných prostředků na jeho uskutečnění se bohužel může stát, že se o něm nikdy nikdo nedozví.
Mnoho startupů se proto vydává cestou hledání investorů, kteří do začínající firmy „nalejí“ peníze výměnou za vlastnický podíl. Přesvědčit zkušeného investora ale není jen tak – vyžaduje to propracovaný obchodní model, inovativní produkt a konkrétní představu o byznysové strategii. Spolupráce s investorem může být pro startup výhodná i díky možnému mentoringu a poskytování cenných rad a informací, avšak dosáhnout na takovou podporu se nepovede každému.
V dnešní době ovšem existují i jiné možnosti zajištění financování – například crowdfunding. Platformy jako Kickstarter, GoFundMe nebo Indiegogo umožňují rozjet crowdfundingovou kampaň, jejímž cílem je vybrat menší částky od velkého počtu lidí. Výhodou může být to, že aktivity na těchto platformách jsou zároveň aktivitami marketingovými, které vytvářejí povědomí o značce či produktu ještě před jejich uvedením na trh. V některých odvětvích (např. zelené technologie) se nabízí i využití vládních grantů, dotací či úvěrů.
Dalším bolavým místem většiny startupů je pochopitelně konkurence. Přijít s produktem, který by byl natolik originální, že by se nemusel potýkat ani s částečnou konkurencí, je v dnešní době stále složitější. Až na zcela výjimečné případy platí, že i sebevíc inovativní produkt nebo služba budou muset vždy soupeřit s nějakou konkurencí – ať už v podobě technologických gigantů, nebo menších poskytovatelů podobně zaměřených služeb. Na začátku je to vždy nerovný souboj, protože zavedená konkurence se může opřít o větší množství zdrojů, věrnost stávajících zákazníků a vybudované povědomí o značce. Startupy tím pádem musejí usilovat o maximální odlišení se od svých konkurentů a jsou nuceny využít každou mezírku na trhu.
Bavíme-li se o startupech, musíme jedním dechem zmínit také škálovatelnost. Škálovatelnost je alfou a omegou přežití každého technologického startupu, protože právě tato vlastnost umožňuje, aby technické řešení drželo krok s rozvojem byznysu. U startupů se z definice počítá s tím, že se mohou velice rychle rozrůst. Tomu odpovídají i nároky na škálování IT řešení – počet uživatelů (a tím pádem i požadavků) může během pár týdnů či měsíců raketově „vystřelit“ a aplikace musí na tento nárůst pružně reagovat. Z tohoto důvodu se začínajícím firmám rozhodně vyplatí vydat se cestou Cloud Native vývoje, který je na maximálních možnostech škálování založený a připraví na ni vaši aplikaci ve všech ohledech.
Teď už ale dost teorie – pokud se snažíte rozjet vlastní startup a hledáte někoho, kdo vás těžkými začátky bezpečně provede, určitě vás ze všeho nejvíc zajímá, jak konkrétně vám může pomoct. Projděte si proto pět důvodů, proč je společnost Think Easy tím pravým partnerem pro váš startup!
Je to sice už nějaký ten pátek, ale i my jsme začínali jako klasický startup – sice s dobrou myšlenkou, ale minimem zkušeností a skromným rozpočtem… Navzdory všem porodním bolestem se nám nakonec podařilo prorazit a zkušenosti z těžkých začátků jsme později bohatě zúročili při podpoře ostatních startupů, které se často stávaly našimi klienty. Situaci začínajících firem díky tomu známe takříkajíc „zevnitř“ a dokážeme přesně pochopit problémy, se kterými se při rozjezdu podnikání potýkáte. Naši konzultanti se ve vašem obchodním modelu napřed dokonale zorientují a ve spolupráci s vývojáři navrhnou řešení, které bude perfektně odpovídat vašemu rozpočtu a byznysovým cílům a nastartuje váš další rozvoj. Díky použití těch nejmodernějších technologií vaše řešení nastavíme na ekonomicky optimalizovaný provoz, což vám v začátcích ušetří spoustu peněz.
Abychom dokázali, že nemluvíme jen tak do větru, můžeme se opřít o reference našich spokojených klientů a případové studie. V současnosti máme na kontě více než 20 úspěšných startupových projektů. Jinými slovy, podařilo se nám „rozjet“ více než 20 firem, pro které se náš software stal zásadním milníkem na cestě k větším ziskům, otevření nových prodejních kanálů a celkové obchodní prosperitě. Zkušenosti máme jak s menšími projekty, jako byla například mobilní aplikace Lunárium těžící z propracovaného UX/UI designu, tak také s gigantickými systémy typu Engerio, které si musí poradit se desítkami až stovkami tisíc dotazů za minutu při bleskové odezvě v řádu milisekund. Do třetice můžeme zmínit vývoj systému Festada pro digitální evidenci stád.
Rozjezd startupu je nevyhnutelně spojen se značnou mírou nejistoty. Tuto nejistotu lze vnímat buď jako hrozbu, nebo jako příležitost. Technologické možnosti vývoje softwaru v dnešní době naštěstí čím dál více umožňují pohlížet na nepředvídatelnost a rychle se měnící podmínky spíše jako na výzvu nebo dokonce příležitost poodskočit konkurenci zase o kus dál. Při tvorbě softwaru proto vždy klademe důraz na to, aby výsledné řešení nejen odpovídalo požadavkům dneška, ale aby bylo zároveň dokonale připraveno na bleskovou adaptaci na nové trendy a požadavky. Naši vývojáři si tykají s nejmodernějšími technologiemi a sledují aktuální dění ve světě IT, takže si můžete být jistí, že vaše aplikace bude škálovatelná, optimalizovaná z hlediska provozu i údržby a neustále připravená na rozšíření o nové funkce či služby. Námi preferovaný Cloud Native vývoj nám poskytuje přístup k pestré nabídce cloudových služeb Amazon Web Services, které zajistí maximální výkon, dostupnost a bezpečnost vaší aplikace.
Ke každému klientovi přistupujeme co nejvíc individuálně – ba co víc, na každý projekt se díváme primárně z pohledu byznysu. K návrhu technického řešení přecházíme teprve poté, co se zorientujeme ve vašem obchodním modelu a pochopíme ho. Je-li to potřeba, dokážeme provést i detailní business analýzu. Na software, který si u nás objednáte, pohlížíme v první řadě jako na nástroj, který vám má pomoct dosahovat obchodních cílů. Díky bohatým zkušenostem z různých odvětví jsme schopni vám dát užitečné tipy, jak lépe monetizovat aplikaci, jak otevřít nové prodejní kanály, jak zvýšit míru udržení zákazníků atd. Konečné slovo má samozřejmě vždy klient, ale právě tuto proaktivitu na nás oceňuje mnoho firem, kterým jsme pomohli pomocí nové aplikace výrazně zvýšit zisky!
Kromě byznysového pohledu na vývoj aplikací nabízíme přidanou hodnotu také v podobě důrazu na UX/UI design. Aby vaše aplikace měla šanci prorazit a nezapadla do šedi průměru, je zásadní zaměřit se na uživatelský dojem. Na rozdíl od genericky vypadajících aplikací, které si může každý zadarmo „naklikat“ na platformách pro no-code/low-code vývoj, se software s propracovaným UX/UI designem vyznačuje originalitou a tím, že se v něm uživatelé cítí dobře. Jako startup zkrátka musíte přijít s produktem, který uživatelům uvízne v paměti a ke kterému si vytvoří osobní vztah – to se vám bez kvalitního UX/UI designu podaří jen stěží.
Dočetli jste až sem a přesvědčila vás naše dosavadní průprava v oblasti startupů o tom, že právě my jsme tím pravým IT partnerem pro váš podnikatelský projekt? Chcete hned na začátku své podnikatelské cesty navázat dlouhodobou spolupráci založenou na vzájemné důvěře, která vám pomůže překonávat stále nové výzvy a adaptovat se na rychle se měnící podmínky? Vzhledem k tomu, že jsme kdysi sami začínali jako studentský startup, dokážeme se perfektně vcítit do vaší situace a představit si, co vás aktuálně nejvíce pálí a kde potřebujete podpořit. Vyplňte náš kontaktní formulář, domluvte si nezávaznou konzultaci a proberte svůj projekt s našimi experty! I vy můžete mít originální software na míru za rozumné peníze, který nakopne váš byznys k budoucím úspěchům!