UX Design: Co to je a proč na něm tolik záleží

Stalo se vám už někdy, že jste jako uživatelé narazili na aplikaci, ve které jste se z nějakého neznámého důvodu cítili velmi dobře a skvěle se vám s ní pracovalo? Možná jste si sami položili otázku: Čím to mohlo být? Pokud vás nenapadl žádný konkrétní důvod, odpověď pravděpodobně zní: Kvalitní UX design. Perfektní návrh uživatelského zážitku je totiž přesně tím, díky čemu se návštěvníci budou i ve vaší apce cítit jako doma a budou se do ní rádi vracet.

V tomto článku si koncept UX designu představíme blíže. Podíváme se na to, co vlastně tento pojem znamená, projdeme si jednotlivé fáze jeho přípravy a hlavně si ukážeme výhody pro vaši aplikaci nebo web. A pokud se rozhodnete, že i vaše softwarové řešení musí poskytovat bezvadně vyladěný uživatelský zážitek, rádi se s vaším projektem seznámíme a vezmeme si ho na starost od A do Z!

Co je UX design?

Anglická zkratka UX znamená „user experience“, tedy uživatelský zážitek. Celý výraz UX design bychom pak do češtiny mohli přeložit jako „návrh uživatelského zážitku“. Jedná se o metody a postupy, jak navrhovat softwarové produkty s co nejlepším uživatelským dojmem. Podstatou UX designu je perfektní funkčnostintuitivní orientace v uživatelském rozhraní (user interface, UI). To ve výsledku vede k větší uživatelské spokojenosti a potenciálně i k vyšší míře udržení zákazníků, většímu procentu konverzí, delší době strávené v aplikaci atd. Pečlivě zpracovaný UX design navíc šetří práci i vývojářům.

Zásady dobrého UX designu

  • Jasně definovaný cílový uživatel: Obsah i forma vaší aplikace by měly být co nejvíce přizpůsobeny cílové skupině. Tím dosáhnete pozitivního uživatelského dojmu – návštěvníci se budou v aplikaci nebo na webu cítit dobře, vše jim bude hladce fungovat a orientace pro ně bude dostatečně intuitivní. Pokud máte jasno v tom, pro koho svůj produkt vyvíjíte, můžete se lépe vcítit do jeho potřeb a preferencí a přizpůsobit mu funkcionality a vzhled softwaru takřka na míru.
  • Nedomnívejte se, ale vycházejte z dat reálných uživatelů: Bylo by chybou spoléhat se při tvorbě UX designu výhradně na vlastní intuici a selský rozum. Vlastní zkušenosti a cit pro UX design jsou jistě důležité, avšak stejně tak není od věci provést exaktnější analýzu cílové skupiny a vytvořit si tzv. persony (umělé modely lidských uživatelů). Nechávejte svůj software průběžně testovat skutečnými lidmi a nebojte se zpětné vazby, která vám pomůže odhalit slabá místa.
  • Držte krok s dobou: Požadavky na moderní UX design se mění velice rychle, takže je potřeba se neustále přizpůsobovat novým trendům. Počítejte s tím, že váš software bude nutné konstantně aktualizovat a vylepšovat tak, aby příliš rychle nezastarával.
  • Kvalitní UX design není vidět: Možná to je trochu frustrující, ale skutečně to platí – nejlepší UX design je takový, kterého si uživatel vůbec nevšimne. Smyslem UX designu je zajištění perfektní funkčnosti softwaru a splnění všech uživatelských požadavků. To znamená, že pokud vše běží, jak má, uživatel nenarazí na žádné problémy a spokojeně si v aplikaci nebo na webu dělá, co potřebuje. UX designu si všimne bohužel teprve tehdy, když něco nefunguje nebo drhne. 
UX Design: Co to je a proč na něm tolik záleží
UX Design: Co to je a proč na něm tolik záleží

Jak probíhá příprava UX designu

Proces přípravy UX designu lze rozdělit do několika fází:

  • Analýza cílové skupiny a konkurence: Hned na začátku je důležité si stanovit, komu chcete svou aplikaci, službu nebo produkt nabídnout. Cílíte na teenagery, nebo spíš na střední generaci? Budou vašimi zákazníky více muži, nebo ženy? Jaké demografické skupiny jsou vaším publikem? Stejně tak je důležité se ptát, kdo všechno ve vašem tržním segmentu působí a jaké služby nabízí. Existuje již podobná aplikace? Pokud ano, jaké funkce poskytuje a v čem se od ní můžete odlišit? Co můžete přinést navíc oproti tomu, co mají uživatelé k dispozici u vašich konkurentů?
  • Tvorba person: Tzv. persony jsou modely uživatelů postavené na základě údajů zjištěných během analýzy (viz výše). S nadsázkou by se dalo říct, že persona je něco jako imaginární kamarád UX designéra, ztělesňující vlastnosti, požadavky, potřeby a cíle koncového zákazníka. Pokud vaše aplikace není zaměřená na extrémně úzký tržní segment, budete mít pravděpodobně person několik podle jednotlivých podskupin cílového publika. K personám jsou přiřazeny demografické údaje jako věk, pohlaví, zaměstnání, místo bydliště, schopnosti, požadavky atd. Navzdory přirovnání k imaginárnímu kamarádovi se nejedná o čistě fiktivní údaje, ale spíše o abstrakci vycházející z provedené analýzy cílové skupiny.
  • Informační architektura: Když už je dostatečně jasné, pro koho se aplikace vyvíjí a co všechno má umět, přichází na řadu informační architektura neboli základní kostra softwarového řešení. V této fázi vznikají myšlenkové mapy popisující strukturu připravované aplikace nebo webu (někdy se hovoří též o stromové architektuře). Informační architektura znázorňuje vztahy mezi jednotlivými částmi rozhraní a propojuje je do intuitivního celku.
  • Wireframe a prototyp: Těžištěm práce UX designéra je právě tvorba wireframu a prototypu. Při vytváření těchto funkčních modelů lze „vychytat“ všechny nedostatky a slabá místa. Cílem je dosáhnout maximální uživatelské přívětivosti, čemuž napomáhá i uživatelské testování.
  • Návrh uživatelského rozhraní (UI design): Posledním úkolem UX designéra je návrh vizuálního rozvržení ovládacích a grafických prvků, včetně CTA tlačítek, barevné kombinace, stylu písma atd. Pak už štafetu přebírá UI designér nebo programátor, který podle návrhu uživatelské prostředí naprogramuje.
  • Uživatelské testování: Poté, co je k dispozici první fyzická verze softwaru, přichází na řadu další intenzivní testování, zpracování feedbacku, odstranění chyb a tak pořád dokola, dokud není výsledný software připraven na zveřejnění.
UX Design: Co to je a proč na něm tolik záleží
UX Design: Co to je a proč na něm tolik záleží

Jak přistupujeme k UX designu my

My v Think Easy si význam UX designu velmi dobře uvědomujeme a přikládáme mu patřičnou váhu. Návrh uživatelského zážitku je dokonce jednou z prvních věcí, kterou s našimi klienty v rámci spolupráce probíráme. Poté, co si ujasníme vaše požadavky a potřeby, přecházíme ihned k magnetické tabuli a převádíme váš koncept do grafické podoby. V této fázi nemá smysl nic sepisovat – jedno názorné schéma vydá za sto slov. Jde nám především o to, abyste si vše dokázali co nejlépe představit. Komunikace nad nákresy je mnohem efektivnější než zdlouhavé listování v mnohastránkových dokumentacích, které stejně nikoho moc nebaví číst. Tímto způsobem si můžeme ihned ověřit, zda si rozumíme, a vy navíc ihned vidíte svůj projekt ve zhmotněné podobě.

S naším přístupem jste tedy od první minuty vtaženi do hry a máte jasnou představu o tom, na čem pro vás budeme v příštích týdnech a měsících pracovat. Místo vágního technického popisu před sebou máte „hmatatelný“ model vašeho softwaru. Teprve na základě tohoto návrhu vytváříme dokumentaci a sepisujeme jednotlivé funkcionality do textu. Pak už přichází na řadu příprava klikatelného prototypu, který lze spustit na cílovém zařízení a proklikat se jím (k tomu používáme nástroj Figma). To nám umožňuje „vychytat“ různé detaily, jako je například použití správných ikon, jejich umístění atd.

Celkově by se dal náš přístup k UX designu shrnout do následujícího desatera:

  1. Obecné seznámení s projektem klienta
  2. Seznámení s konkrétní částí softwaru
  3. Příprava struktury dané části softwaru (případně zapracování připomínek)
  4. Příprava náhledů dané části softwaru (případně zapracování připomínek)
  5. Příprava designů dané části softwaru (případně zapracování připomínek)
  6. Příprava prototypu dané části softwaru a její proklikání (případně zapracování připomínek)
  7. Příprava dokumentace dané části softwaru
  8. Příprava prezentace, schůzka s klientem a odsouhlasení dané části softwaru klientem (případně opakování kroků 7 a 8 až do odsouhlasení klientem)
  9. Odeslání všech podkladů a přechod k dalším částem softwaru (viz krok 2 a dále)
  10. Meeting realizačního týmu a zahájení vývoje (kickoff)
UX Design: Co to je a proč na něm tolik záleží
UX Design: Co to je a proč na něm tolik záleží

Jak UX design pomůže vám i vaší aplikaci

  • Rychlejší a přesnější programování: Důkladně zpracovaný UX design ocení kromě uživatelů také vývojáři a programátoři. Nepsané pravidlo říká, že jedna hodina věnovaná UX designu ušetří dvě až tři hodiny vývoje. Zadání dává vývojářům smysl, takže přesně vědí, co mají dělat, a navíc nebude potřeba provádět tolik úprav v průběhu projektu. Troufáme si dokonce odhadnout, že jeden UX designér ve firmě ušetří dva vývojáře.
  • Větší konkurenceschopnost: Konkurence v oblasti digitálních produktů je enormní a vynikající uživatelský dojem tak již není ani tak výhodou jako spíš samozřejmostí, která vás udrží ve hře a stane se předpokladem pro to, aby váš software mohl slavit úspěch. Dokonale hladký uživatelský zážitek vám zaručí, že zákazníci nebudou zbytečně opouštět váš web nebo vaši aplikaci například kvůli komplikacím při vyplňování formulářů, nepřehlednému ovládání nebo vyskakovacím reklamám. Byla by škoda, kdyby vás tyto zdánlivé maličkosti připravovaly o dokončené nákupy nebo provedené rezervace. Proto je lepší UX design nepodceňovat a nešetřit na něm.
  • Efektivnější prodej: V případě e-shopů, rezervačních systémů či jiných platforem nabízejících digitální a fyzické služby je UX design základním předpokladem efektivního prodeje. V první řadě se návštěvníci musí na vašem webu nebo v aplikaci cítit příjemně a snadno se v prostředí orientovat. Přehledný UX design dodá vašemu softwaru jasnou strukturu a usnadní navigaci. Jako prodejce usilujete o to, aby pro zákazníka bylo dokončení objednávky co nejsnazší a aby při něm musel vynakládat co nejmenší úsilí. Pokud bude uživatelský zážitek bez problémů, můžete počítat s tím, že se k vám zákazníci budou vracet i v budoucnu a budou provádět další nákupy. Dobrý UX design vám pomůže zlepšit i další metriky jako například míru konverze, míru okamžitého opuštění, míru opuštění nákupního košíku nebo průměrnou hodnotu objednávky.
  • Lepší možnosti monetizace: Pokud má váš web nebo aplikace příjem z reklam, můžete se stát pro inzerenty atraktivnější tím, že dosáhnete vyšší celkové návštěvnosti a průměrné doby strávené na webu či v aplikaci. Samozřejmě, že to je především otázka kvalitního a poutavého obsahu, ale UX design je dalším faktorem, který má značný vliv na to, kolik času u vás budou návštěvníci trávit.

Nevíte si s UX designem rady?

Máte skvělý nápad na novou aplikaci a potřebujete, aby se v ní uživatelé cítili jako doma? Nebo plánujete rozjet vlastní e-shop a chcete mít jistotu, že zákazníci budou moct dokončovat a odesílat objednávky jako na běžícím páse? Rádi si poslechneme, co si od svého projektu slibujete, a poradíme vám, jak postupovat dál. Naši specialisté na UX design vyladí váš software k dokonalosti a pomohou vám nastartovat vaše podnikání!