Fáze startupu: Kdy a v čem pomůžeme začínajícím firmám

Startupy

Nosíte v hlavě nápad na vlastní podnikání, který vám nedá spát. Konzultujete ho s přáteli i lidmi z oboru, zjišťujete si informace, sledujete konkurenci. Promýšlíte všechny možné scénáře, hledáte skulinky na trhu a možná už sháníte i nějaký ten počáteční kapitál. Nakonec se rozhodnete do toho jít: Chcete si splnit sen a založíte si startup!

Odvaha jít s kůží na trh a skutečně začít podnikat je nezbytným, ale teprve prvním krokem na cestě k úspěchu. Ten, kdo tímto procesem ještě neprošel, si často nedokáže dost dobře představit, s jakými překážkami se startupy potýkají, na co všechno si musejí dát pozor a kolik času a energie rozjezd vlastního byznysu stojí. My v Think Easy za sebou tyto zkušenosti máme, a díky tomu dokážeme naše klienty touto trnitou cestou bezpečně provést a ušetřit jim spoustu peněz i nepříjemností. Na kontě máme již přes 20 startupových projektů, takže do hloubky rozumíme jednotlivým fázím životního cyklu startupu a víme, co a jak. Přečtěte si o 6 vývojových stádiích každého startupu a třeba se na toto dobrodružství vydáme společně!

Nejprve provedeme počáteční analýzu
Nejprve provedeme počáteční analýzu

Fáze: Pre-Seed

Důraz na počáteční diskuzi nápadu, přínosu vyvíjené aplikace pro byznys klienta a technické proveditelnosti klademe při každé spolupráci, ale v případě startupů to platí dvojnásob. Na rozdíl od velkých firem totiž může mít pro startupy každá chyba existenční důsledky. Vzhledem k omezeným finančním prostředkům, které jsou pro začínající firmy typické, je zásadní, aby byl dostupný kapitál investován účelně a pouze do oblastí, kde to dává z byznysového hlediska smysl.

Základem je proto studie proveditelnosti a průzkum konkurence. Počáteční analýza musí co nejpřesněji identifikovat problém nebo potřebu uživatelů, které má vyvíjená aplikace pokrýt. Aplikace, která by sice byla po technické stránce bezchybná, ale nepřinášela by řešení nějakého konkrétního problému či požadavku, s nímž se uživatelé v každodenním životě potýkají, by bohužel nikdy nezaznamenala komerční úspěch a nedokázala by zajistit návratnost investice. Úspěch jakéhokoli softwaru nezávisí pouze na kvalitě technického zpracování, ale v první řadě na tom, jak efektivně dokáže uspokojit reálnou poptávku uživatelů.

Současně je potřeba ptát se: Existují na trhu stejné nebo podobné produkty určené pro tutéž cílovou skupinu? V čem je mé řešení inovativní? Je vůbec reálné dosáhnout v dané oblasti kvalitativního zlepšení novým IT produktem? Jakkoli může být rozjezd vlastního startupu lákavý, je potřeba realisticky zhodnotit aktuální stav konkurence a ujistit se, zda se nesnažíte prorazit na přesyceném trhu s minimálním prostorem pro skutečné inovace.

Když si společně zodpovíme tyto koncepční a strategické otázky, přistupujeme k praktičtějším aspektům. Pozornost věnujeme cenovému modelu, návratnosti investice a provozním nákladům. Zároveň si můžeme detailněji definovat profil potenciálního uživatele a uzpůsobit podle něho návrh funkcí vaší aplikace.

Fáze: Seed

V druhé fázi již přichází na řadu první „zhmotnění“ vyvíjené aplikace nebo systému. Naši experti pracují na grafických návrzích, věnují se UX designu, zpracovávají dokumentaci – zkrátka začínají produkt konkretizovat. Tento krok vám pomůže zajistit financování – pokud hledáte investora (nebo nějakého už dokonce máte), určitě bude mít ve váš projekt mnohem větší důvěru, když uvidí, že váš projekt nabývá stále ostřejších obrysů.

Cílem této fáze je postupně ověřovat uskutečnitelnost obchodního modelu. Postupně se můžeme dobrat k tvorbě malých prototypů, na kterých si zhruba ověříme životaschopnost vašeho nápadu. Na rozdíl od MVP (který přijde v další fázi) se ještě nejedná o funkční produkt, který by bylo možné zkoušet na reálných uživatelích. Iterativní cestou vyladíme základní koncept tak, aby odpovídal vašim představám a obchodním cílům.

Od nápadu k prototypu: První konkrétní kroky k úspěšné aplikaci
Od nápadu k prototypu: První konkrétní kroky k úspěšné aplikaci

Ještě předtím, než začínající podnikatelé osloví potenciální investory, snaží se často získat kapitál metodou známou jako „FFF“ (Family, Friends, Fools). Jedná se o financování z vlastních zdrojů, přesněji řečeno ze zdrojů rodinných příslušníků, přátel nebo „bláznů“ (ostatních lidí, kteří jsou ochotni půjčit peníze nebo přispět na rozjezd firmy). Ať už žádáte o peníze doma, nebo u investora, v obou případech vám pomůže, když budete mít v ruce alespoň nějaký hmatatelný výstup dosavadní činnosti – podnikatelský plán, obchodní strategii, grafické návrhy nebo prototypy.

Fáze: Early

Když máme vy i my přesnější představu o tom, co vyvíjíme, přichází na řadu již zmíněný minimální životaschopný produkt neboli MVP. Jedná se o model s pouze pár základními funkcemi, jehož cílem je shromažďovat informace o jeho využití a získat zpětnou vazbu. MVP už je něco, s čím můžete mezi uživatele, abyste si ověřili, které funkce má cenu rozvíjet a které naopak můžete oželet. Budoucí vývoj tak pro vás nebude tápáním naslepo, ale naopak budete moct jít víc „najisto“ a investovat prostředky i energii tam, kde to uživatelé ocení. Námi preferovaný Cloud Native přístup navíc výrazně zkrátí dobu vývoje MVP, takže potřebná data získáte v co nejkratší době.

Pokud v této fázi stále nemáte investora, můžeme vám s hledáním pomoct. Díky tomu, že se v oblasti vývoje aplikací pohybujeme již takovou dobu, máme poměrně hodně kontaktů, které se mohou hodit. Díky MVP se vám však otevírá také cesta ke crowdfundingu – lidé již nebudou kupovat zajíce v pytli a jestliže je váš MVP dostatečně navnadí, můžete získat další zdroj financování svého projektu.

Preferuje přístup Cloud Native
Preferuje přístup Cloud Native

Fáze: Growth

Pokud váš startup dojde až do této fáze, gratulujeme! Znamená to, že po vašem produktu je na trhu dostatečná poptávka a že nabízíte něco, na co lidé opravdu slyší. Vaše čísla jdou setrvale nahoru – roste počet uživatelů, požadavků, objem plateb, … Co nevidět se budete muset potýkat s klíčovou otázkou: Jak aplikaci efektivně, a hlavně ekonomicky škálovat, aby uspokojovala sílící poptávku?

Naší odpovědí je Cloud Native. Vydáte-li se touto cestou od samého začátku (což našim klientům téměř vždy doporučujeme), bude pro vás škálování bezbolestné, ekonomické a zejména kdykoli dostupné. S cloudovými službami typu Amazon Web Services bude vaše aplikace doslova „nafukovací“. Počet instancí se může zvyšovat i snižovat v závislosti na měnícím se zatížení v průběhu dne (automatické škálování), takže nebudete zbytečně platit za nevyužitou infrastrukturu, a naopak v té největší špičce poběží vaše aplikace jako na drátkách. Své uživatele nebudete obtěžovat příliš pomalou odezvou ani častými výpadky, což přispěje k lepšímu celkovému dojmu.

Fáze: Expansion

Vaše firma je ekonomicky stabilizovaná, vybudovali jste si stabilní klientelu, aplikace běží díky chytře nastaveným cloudovým službám většinu času takříkajíc „samospádem“. Na první pohled vypadá vše idylicky, ale ve světě podnikání zkrátka nelze usnout na vavřínech. Firmy, které se dostanou až sem, musejí začít uvažovat o ambicióznějších cílech, jako je expanze do zahraničí nebo do jiných odvětví, nábor nových zaměstnanců a v neposlední řadě rozšiřování IT infrastruktury o další užitečné funkce.

Pro nás jakožto vašeho IT partnera to znamená zabývat se hlavně podporou, zpětnou vazbou a integrací nových funkcionalit v reakci na aktuální technologický vývoj. V posledních letech musejí technologické firmy „zachytávat“ čím dál více novinek a trendů – od umělé inteligence přes virtuální či rozšířenou realitu až po analytikubig data. Začlenění těchto prvků do stávající aplikace může vyžadovat větší zásahy, které je potřeba provést tak, aby provedené změny nejen nenarušovaly technický provoz, ale aby zároveň efektivně pomáhaly dosahovat vašich obchodních cílů.

Někdy se na nás obracejí i firmy, které se až dosud věnovaly vývoji a provozu svého softwaru samy, ale ve fázi expanze již na to nemají kapacitu. Hledají proto dodavatele, který jim tyto služby bude poskytovat, aby zaměstnanci společnosti mohli svou energii nasměrovat do strategičtějších činností.

Jsme tu pro vás jak na vývoj, tak i podporu a následnou integraci nových funkcionalit jako je například AI, VR nebo Big data
Jsme tu pro vás jak na vývoj, tak i podporu a následnou integraci nových funkcionalit jako je například AI, VR nebo Big data

Fáze: Exit

Podnikatelské cíle zakladatelů startupů mohou být různé – někteří svou vizí žijí naplno a nechtěli by dělat nikdy nic jiného, jiní se po určité době mohou rozhodnout pro tzv. exit. Ten má nejčastěji podobu prodeje firmy (akvizice jinou, větší společností), odkupu ze strany managementu nebo sloučení. S exitem se pojí celá řada finančních, právních a lidských aspektů, které je potřeba mít na paměti – adekvátní ocenění hodnoty společnosti při prodeji, dopad na zaměstnance a daňové a právní náležitosti. V každém případě se jedná o komplexní a ne vždy úplně přímočarý proces.

My takové rozhodnutí vždy plně respektujeme a klientům poskytujeme maximální podporu a součinnost. Neblokujeme například převod smluv, jestliže se nový vlastník rozhodne změnit dodavatele IT služeb – naopak jsme ochotni s ním pomoct. S novým vlastníkem spolupracujeme na zachování kontinuity obchodní činnosti během převodu a komunikujeme o všem, co je potřeba. Kromě toho s námi máte (smluvní) jistotu, že vše, co vám dodáváme, patří výhradně vám: kód, registrace u AWS, veškeré přístupy atd. Nemusíte se tedy obávat, že bychom si ponechali vaše data, know-how nebo jakoukoli část vaší aplikace, kterou by nový vlastník při převodu nemohl získat.

Využijte profesionální podpory v každé fázi životního cyklu startupu!

Rozjezd vlastního startupu může být jak splněný sen, tak ošklivá noční můra. Představa naplnění podnikatelské vize často zakrývá tvrdou realitu, se kterou se každý startup na začátku svého životního cyklu potýká. Cesta k úspěchu je trnitá a plná překážek. Každý krok je ale mnohem snazší, když vás podporuje někdo, kdo stejnou cestu ušel sám a dokáže se vcítit do vaší situace. My v ThinkEasy jsme také začínali jako startup, takže přesně víme, jak v vás v které fázi co nejefektivněji podpořit a nasměrovat k podnikatelské stabilitě a růstu. Provedeme vás všemi fázemi životního cyklu startupu a vytvoříme pro vás moderní IT řešení připravené na budoucnost. Stačí vyplnit náš kontaktní formulář, domluvit si nezávaznou konzultaci a probrat váš projekt s našimi odborníky!

Investiční řešení pro firmy ve fázi růstu

Jakmile startup projde počátečními fázemi vývoje a začne generovat stabilní příjmy, otevírá se mu cesta k externím formám financování. Jednou z možností, která může výrazně urychlit další expanzi, je investiční řešení pro firmy – například úvěr určený na rozvoj podnikání, rozšíření provozu nebo technologické inovace. Tento typ financování však obvykle vyžaduje doložení účetních výkazů za předchozí období a je tak vhodný spíše pro firmy, které již mají prokazatelnou ekonomickou historii a jasně definovaný růstový plán.“