Videostreaming: Nabídněte uživatelům kvalitní videoobsah a vybudujte silnou brand image!

Máte pro svou aplikaci připravený skvělý videoobsah, ale nevíte, jak ho do ní dostat? Slyšeli jste už o možnostech videostreamingu, ale obáváte se vysokých nákladů a technické složitosti tohoto řešení? Přemýšlíte, že byste se raději vydali cestou nejmenšího odporu a videa do své apky jednoduše vložili přes YouTube?

Kvalitní videoobsah je vynikající způsob, jak zvýšit míru zapojení uživatelů, vybudovat silnou brand image a dosáhnout více konverzí. Ať už chcete točit „předváděčky“ produktů ze svého eShopu, připravovat informativní videokurzy či webináře, nahrávat cvičební rutiny do fitness aplikace nebo třeba ukázat zaměstnancům vaší firmy, jak pracovat s novým podnikovým systémem – videostreaming je pro všechny tyto situace jako stvořený!

V dnešním článku se proto podíváme na to, co to vlastně videostreaming je, jak se liší od vkládání videí přes YouTube a kdy se víc vyplatí první, nebo druhé řešení. Čtěte dál a dozvíte se, jak můžete sílu videí využít ve svůj prospěch i vy!

Videostreaming

Co je to videostreaming a jak se liší od vložených videí z YouTube?

Videostreaming je poskytování videoobsahu přes internet v reálném časemalých datových objemech, aniž by si uživatel musel napřed celý soubor stáhnout na své zařízení. Provozovatel aplikace může hosting a přenos videa zajišťovat buď pomocí vlastních serverů (nepraktické a nákladné), anebo jednoduše přes placené cloudové platformy jako AWS Media Services, Mux, Cloudflare Stream atd.

Vlastník aplikace tedy nejprve vytvoří obsah (videokurz, produktová videa, návod k novému informačnímu systému, …). Videosoubory v libovolném formátu (MP4, MOV, …) poté nahraje k poskytovateli streamovacích služeb (například AWS). Po uložení videí je lze volitelně převést do streamovacích formátů (HLS, DASH) nebo zašifrovat. Když jsou videosoubory připraveny, čeká se už jen na to, než na server přijde uživatelský požadavek z aplikace na přehrání daného videa. Přehrávání se spustí ihned, zatímco na pozadí probíhá načítání dalších částí, které jsou postupně přenášeny do koncového zařízení.

Vložená videa z YouTube sice na první pohled fungují podobně, ovšem je zde pár důležitých rozdílů. I v tomto případě provozovatel aplikace nahraje svůj obsah na cizí servery (tentokrát YouTube), avšak nad soubory ztrácí kontrolu. YouTube totiž vlastní nejen veškerou infrastrukturu, k níž neumožňuje přístup, ale také samotné soubory (přesněji řečeno získává nevýhradní licenci na jejich použití).

Do aplikace se poté vloží přímo YouTube přehrávač – to znamená, že přímo nestreamujete své video, ale pouze uživateli poskytujete přístup k přehrávači z ekosystému YouTube. Tento přehrávač se tedy chová tak, jak chce YouTube, což může vést k přehrávání nevyžádaných reklam, zobrazování návrhů videí nebo problémům s dostupností.

Nevýhody vložených YouTube videí

Ačkoli je vkládání videí do aplikací přes YouTube populární kvůli své jednoduchosti, pojí se s ním mnohé nevýhody. Podívejme se proto na některé z nich podrobněji.

Kontrolu nad videem nemáte vy, ale YouTube

Zásadním problémem nahrávání videí na YouTube a jejich sdílení či vkládání na jiné platformy je ztráta kontroly. YouTube může zveřejněná videa kdykoli skrýt, omezit jejich dostupnost pro nezletilé uživatele nebo je rovnou odstranit, pokud shledá, že nějakým způsobem porušují podmínky používání.

Vzhledem k čím dál opatrnějším algoritmům pro vyhodnocování nevhodnosti obsahu často dochází ke stahování videí i kvůli detailům, kterých byste si normálně nikdy nevšimli a nepovažovali je za závadné. Stačí použít volně licencovaný hudební podkres, který vzdáleně připomíná hudební dílo chráněné autorskými právy, a malér je na světě. Vysloveně je přecitlivělý je YouTube algoritmus na jakékoli zobrazování dětí, byť v sebenevinnějších situacích. YouTubu se nemusí líbit ani záběry obrazovek či screenshoty ze softwarových nástrojů či aplikací (například v rámci školicích videomateriálů pro uživatele). Třebaže se jedná o váš firemní informační systém, YouTube filtry to mohou vyhodnotit jako návod k phishingu.

YouTube vás zkrátka nemusí předem na nic upozornit a váš obsah jednoduše zmizí – bez jakéhokoli vysvětlení, často na základě algoritmického rozhodování bez znalosti kontextu. I když je váš obsah naprosto nezávadný, legálně pořízený a kvalitní, může se YouTubu kdykoli zdánlivě bezdůvodně znelíbit.

Vlastní videostreaming pro budování značky

Reklamy a další rušivé vlivy

I když má uživatel na svém účtu reklamy zakázané, YouTube je může přesto zobrazovat i u soukromého či nemonetizovaného obsahu, splňuje-li tento obsah určitá kritéria popularity a míry zapojení. Pokud tedy chcete svým zaměstnancům prostřednictvím série videí ukázat, jak pracovat s novým podnikovým systémem, není nic horšího, než když na ně budou každou chvíli vyskakovat otravné reklamy.

Dalším zdrojem vyrušení jsou návrhy souvisejících videí na pravé straně, které mohou sledující odvádět od hlavního obsahu a rozptylovat jejich pozornost. Z vlastní zkušenosti asi všichni víme, jak snadné je nechat se na YouTube vtáhnout do spirály videí, která nás během pár minut odvedou daleko od toho, co jsme původně chtěli sledovat.

Omezená analytika a možnosti přizpůsobení

Pokud chcete do hloubky pochopit, jak uživatelé s vaším videoobsahem interagují, budete potřebovat pokročilejší nástroje ty, které nabízí YouTube Studio. Tato platforma vám poskytne jen základní, agregované údaje jako celkový počet přehrání, průměrnou dobu sledování nebo počet lajků/komentářů. Nedozvíte se však, jaké demografické skupiny váš obsah sledují (věk, pohlaví, vzdělání, zájmy) nebo jaké uživatelské akce přehrání videa předcházejí.

To znamená, že svá videa nemůžete dále přizpůsobovat konkrétní cílové skupině, sledovat konverze, provádět A/B testy a segmentovat uživatele podle chování v aplikaci. V podstatě všechny tyto cenné údaje přenecháte YouTubu, který je použije k dalšímu zdokonalování svých algoritmů (a generování větších příjmů), zatímco vám zůstanou jen tyto „drobečky“. Připravíte se tak o skvělou příležitost, jak zdokonalit UX vaší aplikace nebo dosáhnout vyšších prodejů.

Kdy se vyplatí investovat do videostreamingu?

Ačkoli mohou mít někteří vlastníci aplikací z nastavení videostreamingu obavy, existují případy, kdy zkrátka není zbytí. Představme si nejčastější scénáře, kdy se videostreaming stává téměř nutností.

Když potřebujete mít kontrolu nad přístupem

Na YouTube zapomeňte, pokud je váš obsah placený, důvěrný nebo určený výhradně pro interní použití. I když svá videa na YouTube nastavíte jako neveřejná, neodstraníte tím riziko jejich úniku nebo stažení kvůli skutečnému či domnělému porušení podmínek. Vlastní videostreaming vám dává kontrolu nad přístupem na základě tokenů a umožňuje vám zavést omezení podle úrovní uživatelů. Přenosy videí můžete ochránit pomocí šifrování nebo systému DRM (zabezpečení elektronických souborů na ochranu autorských práv). Ideální pro e-learningové kurzy, fitness programy, psychoterapeutický obsah, firemní školení nebo zdravotnické vzdělávací materiály.

Když je pro vás prioritou uživatelský zážitek a dojem z vaší značky

Jak jsme již upozornili, YouTube bude mít vždy tendenci vnucovat sledujícím reklamy, vlastní brandingnávrhy na další videa. To narušuje vizuální jednotnosttok pozornosti vašich sledujících. Riskujete, že se jim ve vaší aplikaci budou zobrazovat nerelevantní videa, nebo dokonce obsah vašich konkurentů.

Vlastní streaming vám naproti tomu umožní implementovat přehrávač, který bude plně v souladu s vaším brandingem (ovládací prvky, loga, vzhled, …). Do videí můžete podle potřeby přidávat výzvy k akci a interaktivní kapitoly. Nemusíte se bát, že se pozornosti vašich sledujících zmocní YouTube svým algoritmem, který je na pár kliknutí odvede od vašeho obsahu úplně někam jinam. Prémiové weby, luxusní eShopy nebo B2B platformy by se tak rozhodně neměly s obyčejnými vloženými videi spokojit a investici do kvalitního videostreamingu na míru jim lze jenom doporučit.

Vlastní platforma pro videostreaming

Když potřebujete hlubokou integraci se svým produktem či platformou

Je-li video podstatnou částí vašeho produktu nebo je-li dokonce produktem samotným (např. videokurz), určitě ho nechcete jen tak „hodit“ na YouTube a přijít o všechny možnosti, jak s ním pracovat pomocí vlastního videostreamingu. U vašeho hlavního produktu je naprosto klíčové sledovatměřit všechny důležité metriky, jako je míra zapojení, konverzí, odlivu atd., což na YouTube nelze. Svá videa musíte navíc podle těchto poznatků dále zdokonalovat, přizpůsobovat cílovému publiku a vyhodnocovat spolu s dalšími obchodními metrikami. Typickými příklady jsou vzdělávací a e-learningové platformy nebo školicí systémy pro zaměstnance.

Když chcete uživatelům umožnit offline přístup

Přehrávání obsahu z platformy YouTube vždy vyžaduje připojení k internetu. To ale nemusí být ve všech situacích praktické. Pokud si budou chtít vaši uživatelé přehrát videa například cestou vlakem nebo v metru, kde je špatný signál mobilních dat, bude pro ně přerušované načítání frustrující a zkazí jim dojem z jinak kvalitního obsahu.

Videostreaming naproti tomu může umožňovat přehrávání offline nebo uložení videí na později, aby se na ně sledující mohli podívat kdykolikdekoli nezávisle na kvalitě a dostupnosti připojení. Buďto můžete v aplikaci poskytnout tlačítko, které stáhne požadovaná videa přímo na koncové zařízení pro pozdější přehrání, nebo můžete nastavit inteligentní automatické cachování, kdy se video v zašifrované podobě uloží do mezipaměti samo a po uplynutí určité doby se opět smaže.

Kdy postačí vložit videa přes YouTube?

Navzdory všem výhodám vlastního videostreamingu existují případy, kdy může být vkládání videí přes YouTube plně dostačující pro potřeby dané firmy. Nevýhody tohoto přístupu již znáte, a tak si nyní projdeme situace, kdy může být YouTube tou lepší volbou.

Když preferujete levné a jednoduché řešení

Videostreaming na míru nemusí být nutně super drahý, ale zadarmo není. Vždy se s ním budou pojit určité náklady na infrastrukturu a údržbu. Pokud tedy netrváte na perfektní kontrole nad svým videoobsahem a jde vám skutečně v první řadě o co nejvíce nízkonákladovou variantu, může pro vás být YouTube optimálním řešením. Je 100% zdarma (i při desítkách milionů zhlédnutí), neplatíte nic za ukládání ani přenos videí a nemáte žádné starosti s provozem. Ideální volba pro jednorázové účely, startupy nebo zkušební projekty.

Když potřebujete nějak začít a nemáte moc času

Neoddiskutovatelnou výhodou YouTubu je rychlost. Vytvoření účtu a nahrání videa je otázkou doslova pár minut. Není potřeba nic vyvíjet, integrovat s cloudovou platformou ani složitě nastavovat API – jednoduše svůj obsah nahrajete a je připraven ke zhlédnutí! Videa navíc mohou spravovat i zaměstnanci bez technických dovedností. Pokud potřebujete pár videí na cílovou stránku, nějaký videoobsah do MVP nebo rychle začít s marketingem na sociálních sítích, dost možná si s YouTube řešením (alespoň v začátcích) vystačíte.

YouTube v aplikaci může být vhodným řešením pro začátek

Když pro vás videa nejsou prioritou, ale doplňkem

Pro mnohé firmy videoobsah jednoduše není natolik prioritní, aby se seriózně zabývaly videostreamingem na míru. To je naprosto v pořádku a skutečně ne každý potřebuje pokročilé možnosti přizpůsobení dojmu ze sledování nebo detailní analytické přehledy. Pokud videa na vašem webu nebo v aplikaci plní víceméně doplňkovou funkci, není pro vás riziko jejich nenadálého stažení či demonetizace natolik závažné, abyste mu museli předcházet investicemi do vyladěného videostreamingového řešení.

Nevíte si rady se streamováním videí ve vaší aplikaci?

Nemůžete se dočkat, až uživatelům představíte videoobsah, který jste pro ně vytvořili? Chcete posílit svůj branding a nabídnout lepší dojem z vaší aplikace? Jste rozhodnutí vydat se cestou vlastního videostreamingu, ale nevíte, jak na to? Využijte dlouholetých zkušeností odborníků s cloudovými streamovacími službami Think Easy! Naši analytici váš projekt vyhodnotí a navrhnou vám optimální postup napojení vaší apky na videostreamingové platformy! Zároveň vám pomohou s nastavením analytiky a integrací s dalšími systémy. Stačí vyplnit náš kontaktní formulář a domluvit si nezávaznou schůzku! Těšíme se na vás i na váš produkt!