Jak vybrat dodavatele software na míru a nespálit se

Chystáte se investovat do vývoje vlastního IT řešení, ale nejste si jistí, jak vybrat dodavatele softwaru na míru? Chybí vám zkušenosti k tomu, abyste dokázali posoudit spolehlivostprofesionalitu potenciálních partnerů? Nevíte, na co všechno si dát při výběru pozor?

První krok na cestě k vysněné aplikaci může být někdy tím nejdůležitějším. Není proto divu, že majitelé firem chtějí mít v budoucím dodavateli záruku odbornosti, důvěryhodnostiindividuálního přístupu. Bohužel však mnozí z nich nemají dostatečné zkušenosti na to, aby dokázali kvality příslušné IT firmy vyhodnotit sami. Z tohoto důvodu jsme pro vás sestavili kontrolní seznam zahrnující třináct bodů, podle kterých si můžete každého kandidáta na spolupráci prověřit. Projděte si náš checklist a vyzbrojte se potřebnými informacemi. Přejeme vám šťastnou ruku při výběru!


Checklist si také můžete vyplnit jako interaktivní Google Formulář


1. Analýza a specifikace požadavků

Pokud se rozhodnete investovat do vývoje softwaru na míru, máte plné právo očekávat co nejvíce individuální přístup. Na začátku projektu tedy musí proběhnout detailní analýzadokumentace specifikací. Cílem analýzy je ujasnit si vzájemně požadavky na vyvíjený softwarecelkový rozsah projektu. Co všechno má aplikace umět? Jaké funkce má mít? Jakých cílů mají uživatelé pomocí aplikace dosahovat?

Kvalitní analýza by ovšem měla jít dál než jen k technickým aspektům. Měla by se věnovat i širšímu kontextu vašeho podnikáníobchodní činnosti. Vyvíjené softwarové řešení totiž nebude fungovat někde ve vakuu, ale musí zapadnout do vaší celkové byznysové koncepce a naplňovat konkrétní obchodní potřeby. V některých případech proto může být vhodné provést nad rámec standardní projektové analýzy také procesní analýzu, která se podrobněji zaměří na strukturu procesů ve vaší organizaci a pomůže je sladit s cílovým softwarem.

Kontrolní otázky: 

  • Snaží se dodavatel a jeho analytici dostatečně pochopit můj byznys a mé obchodní potřeby a cíle?
  • Naslouchá dodavatel pozorně mým požadavkům? Pomáhá mi aktivně s jejich definicí, když některé z nich nedokážu přesně zformulovat?
  • Vyhradí si dodavatel na analýzu dostatečný časový prostor? Nesnaží se tuto fázi uspěchat?
  • Dostanu před zahájením vývoje ke schválení specifikaci funkcírozsahu projektu?
  • Mám možnost prioritizovat funkce do jednotlivých etap projektu?

2. Návrh uživatelského rozhraní/zážitku (UI/UX)

Tak jako bude celkový koncept aplikace vycházet z vaší byznysové činnosti, budou struktura obrazovek aplikace a jejich uspořádání dány návrhem uživatelského rozhraní/zážitku (UI/UX). Tento proces slouží k podrobnému zmapování uživatelských akcí, vytvoření diagramů informační architektury a sestavení wireframů (jednoduchých schematických znázornění struktury aplikace bez vizuální stránky). Poté by měla následovat příprava prototypu a jeho uživatelské testování

Hned na začátku si s dodavatelem ujasněte, zda věnuje UX designu dostatečnou pozornost a má na něj vlastní specialisty. Aplikace, které vycházejí z propracovaného návrhu uživatelského zážitku, dosahují větší popularityvyšší míry udržení zákazníků, kteří se v nich jednoduše cítí dobře.

Kontrolní otázky:

  • Má dodavatel vlastní specialisty na návrh uživatelského rozhraní/zážitku?
  • Věnuje dodavatel dostatečnou péči vytvoření wireframůprototypů, podle kterých se bude aplikace následně programovat?
  • Je dodavatel je schopný zajistit logo, brandingwebovou stránku pro mou aplikaci?

3. Projektové řízení a metodologie

Pokud mají práce na projektu probíhat efektivně a účelně, musí být koordinovány podle určité metodologie. Ať už se dohodnete na agilním přístupu založeném na krátkých vývojových cyklech a častých iteracích, nebo naopak na vodopádovém modelu, kdy se postupuje sekvenčně od jedné fáze k druhé, hlavní je, aby vám dodavatel srozumitelně vysvětlil, jak přesně bude vývoj probíhat.

Obecně platí, že projekty založené na otevřené komunikaciflexibilním řízení bývají úspěšnější. Pokud budete moct častěji připomínkovat již hotové části a budete neustále v obraze ohledně aktuálního stavu, poskytnete vývojářům cennou zpětnou vazbu, která se promítne do kvality výsledného softwaru.

Kontrolní otázky:

  • Vysvětlil mi dodavatel dostatečně metodologii vývoje a způsob řízení projektu?
  • Mám o projektu aktuální informace a mohu sledovat jeho průběžný pokrok?
  • Probíhají pravidelné schůzky s dodavatelem, na kterých mě informuje o aktuálním stavu?
  • Je k mému projektu přidělen dedikovaný projektový manažer, na kterého se mohu kdykoli obrátit v případě nejasností nebo změn požadavků?

4. Transparentnost procesu vývoje

Na bod číslo 3 plynule navazuje kritérium transparentnosti. Pokud si dodavatel zakládá na flexibilnípřímé komunikaci, bude vám poskytovat přístup k průběžným verzím softwaru a umožní vám uživatelské testování hotových funkcionalit již během vývoje. Transparentnosti napomáhají také jasně definované postupy reportování chybpožadavků na změny zadání.

Kontrolní otázky:

  • Je pro mě proces vývoje transparentní, nebo mám pocit, že do něj vůbec nevidím?
  • Mám přístup k průběžným verzím softwaru během celého vývoje a mohu testovat funkcionality postupně a ne až po dokončení projektu?
  • Podílím se na schvalovacích procesech v klíčových milnících projektu?
  • Dohodli jsme se s dodavatelem na jasně definovaném procesu pro reportování chybpožadavků na změny zadání?

5. Zajištění kvality a testování

Pokud bychom měli shrnout všechna kritéria na profesionálního dodavatele softwaru na míru do jednoho slova, byla by tím slovem samozřejmě kvalita. A kvality lze ve vývoji aplikací dosáhnout především důkladným a systematickým testováním. Váš potenciální partner by tedy měl mít na testování vyhrazený speciální testerský tým, aby testy nemuseli provádět samotní vývojáři. Zároveň by měl ale umožnit i vám tzv. akceptační testování, během něhož si můžete sami ověřit, zda aplikace funguje tak, jak má.

Další známkou profesionality každého dodavatele je to, pokud klientovi nabídne před ostrým spuštěním zkušební provoz za účelem zjištění vad a jejich odstranění. Dále se můžete ptát na použití automatizovaných testů, integrační testování, testování UI/UX a hlavně na testy zabezpečení softwaru.

Kontrolní otázky:

  • Vysvětlil mi dodavatel dostatečně své testovací procesy? Dohodli jsme se jednoznačně na jejich rozsahu?
  • Provádí testy mého softwaru samostatný testerský tým, nebo přímo vývojáři?
  • V jakém rozsahu mi dodavatel umožňuje akceptační testování a nabídl mi zkušební provoz?

6. Technologie a škálovatelnost

Každý software je jen tak dobrý, jak dobré jsou technologie použité při jeho vývoji. A každý software může růst jen tak rychle, jak to umožňuje jeho škálovatelnost. Pokud tedy například požadujete flexibilní řešení, které bude plně Cloud Native, informujte se u potenciálního dodavatele, zda s těmito technologiemi běžně pracuje a dokáže systém ve všech ohledech uzpůsobit pro cloudový provoz. Použité technologie by se pro vás neměly do budoucna stát brzdou a neměly by bránit vaší firmě ani vaší aplikaci v růstu, proto tento bod nepodceňte.

Kontrolní otázky:

  • Má dodavatel zkušenosti s technologiemi, které požaduji pro vývoj? Má na ně vlastní odborníky a dokáže s nimi efektivně pracovat?
  • Postaví dodavatel můj software tak, aby jej bylo možné v případě růstu bez problémů škálovat? Rozumí do detailu problematice cloudového provozu?
  • Jsou dodavatelem navrhované technologie moderní a mají dobrou perspektivu do budoucna? Nabízejí adekvátní úroveň zabezpečení podle současných standardů?

7. Dokumentace projektu

Jednou z nejvíce podceňovaných a přehlížených oblastí vývoje softwaru je projektová dokumentace. Ta přitom hraje klíčovou roli ve chvíli, kdy se rozhodnete dodavatele změnit nebo v dalším vývoji pokračovat s někým jiným. Pokud vám váš dodavatel poskytne kompletní a kvalitně vypracovanou projektovou a technickou dokumentaci, je to nejen známkou pečlivosti, ale také profesionality – nesnaží se vás k sobě připoutat (nechvalně známý efekt „vendor lock-in“).

Kontrolní otázky:

  • Poskytne mi dodavatel kompletní dokumentacidohodnutém rozsahu (včetně případné uživatelské a technické dokumentace)?
  • Dohodli jsme se s dodavatelem na procesu předání know-howznalostí projektu?

8. Podpora a údržba po dokončení

Zvládnutím vývoje péče o aplikaci nekončí, ale vlastně teprve začíná. Vymyslet originální nápad a vtisknout mu hmatatelnou podobu je samozřejmě klíčové, avšak minimálně po technické stránce je potřeba se o dokončený software i nadále starat, udržovat a aktualizovat jej.

Kvalitního dodavatele poznáte mimo jiné i podle toho, že k vám spíše než jako ke zdroji jednorázového výdělku přistupuje jako k potenciálnímu dlouhodobému partnerovi, kterému bude s údržbouvylepšováním softwaru pomáhat i v příštích letech.

Kontrolní otázky:

  • Dohodli jsme se s dodavatelem na jasně definovaných podmínkách technické podpory a údržby po dokončení projektu? Znám přesné náklady na tyto služby?
  • Zavedli jsme formalizovaný postup nasazování aktualizacínových verzí?
  • Je zajišťováním podpory mé aplikace pověřen dedikovaný tým s jasně nastavenými pravidly komunikace?

9. Právní aspekty a vlastnictví

Při vývoji softwaru věnují logicky obě strany pozornost hlavně technickým a byznysovým aspektům. Opravdu profesionální dodavatel by měl ale pamatovat na vše – včetně právních otázek týkajících se vlastnictví a autorských práv. Smlouva o dílo by tedy měla jasně specifikovat, zda jste vlastníkem zdrojového kódu vy, a také by měla obsahovat postoupení práv na užívání výsledného softwaru, včetně dalšího zpeněžení atd.

Do smlouvy o dílo nebo o úrovni poskytovaných služeb (SLA) je dobré zahrnout také ochranu citlivých podnikových dat a obchodních tajemství nebo finanční postihy v případě prodlení ze strany dodavatele.

Kontrolní otázky:

  • Přiznává mi smlouva o dílo vlastnictví zdrojového kódumajetková práva k výslednému softwaru?
  • Je vlastnictvílicencování případných open-source komponent ošetřeno v můj prospěch tak, aby pro mě nakládání s aplikací nemohlo mít nežádoucí právní důsledky?
  • Dohodli jsme se na přesně definovaných akceptačních kritériích při předání projektu?
  • Zajišťuje smlouva o dílo ochranu mých obchodních tajemstvícitlivých dat? Specifikuje finanční penalizaci v případě nedodržení termínu dodání díla?

10. Cenový model a platební podmínky

Nemá smysl si zastírat, že cena za vývoj softwaru je jedním z faktorů, kterých si každý klient všimne jako první. Bylo by ale chybou orientovat se slepě jen podle konečné částky – důležitější je transparentnost nacenění a struktura nákladů na vývoj. Řešení na míru bude vždy o něco dražší než „hotovka“. Hlavní je, abyste přesně věděli, kolik, kdy a za co budete platit, jak se budou účtovat vícepráce, jak budou zpoplatněny změny požadavků během projektu a jaké jsou záruční podmínky.

Kontrolní otázky:

  • Znám cenu projektu a vím, jak byla stanovena? Nabízí mi dodavatel fixní cenu, nebo uplatňuje flexibilní nacenění podle průběhu projektu?
  • Jsou dílčí platby navázány na konkrétní hmatatelné dodávky (milníky)?
  • Vyznám se ve struktuře nákladů? Nečíhají na mě nikde skryté poplatky?
  • Znám přesnou metodiku oceňování dodatečných požadavkůzměn během projektu?
  • Rozumím dokonale záručním podmínkám?

11. Reference a zkušenosti dodavatele

Stejně jako v případě řemeslníků, lékařů, pilotů a jiných profesí mají lidé oprávněně větší důvěru k odborníkům s dlouholetou praxí a vynikajícími referencemi od ostatních klientů. Sázka na zkušenost není pochopitelně jediným kritériem, ale zejména v kombinaci s pozitivními referencemi dřívějších a stávajících zákazníků rozhodně zvyšuje šanci na úspěšné dokončení projektu.

Kontrolní otázky:

  • Má dodavatel prokazatelné zkušenosti s podobnými projekty? Jak dlouho již působí na trhu a kolik realizoval zakázek?
  • Mám k dispozici reference od stávajících klientů dodavatele? Pochvalují si spolupráci s ním?
  • Mohu si ověřit historiistabilitu dodavatele na trhu?

12. Průběžná komunikace a dostupnost

Nedocenitelný význam komunikace při vývoji jsme sice již několikrát zmínili, ale i přesto si zaslouží vlastní bod. Když se budete domlouvat na podmínkách spolupráce, zajímejte se například o to, zda budete mít přidělenou hlavní kontaktní osobu, na kterou se budete moct kdykoli s čímkoli obrátit. Dohodněte se s dodavatelem také na komunikačních kanálech a pravidlech jejich používání, definujte postupy eskalace při řešení problémů a zjistěte si, zda dodavatel garantuje dostupnost klíčových členů vývojářského týmu po dobu vývoje.

Kontrolní otázky:

  • Dostanu přidělenou hlavní kontaktní osobu po celou dobu projektu, která bude zprostředkovávat komunikaci mezi mnou a dodavatelem?
  • Vyhovují mi navržené komunikační kanály?
  • Dohodli jsme se na jasném eskalačním postupu, když nastanou při vývoji problémy či neshody?
  • Má dodavatel zřízený service desk pro odbavování požadavků?

13. Unikátní přidaná hodnota

Poslední bod našeho seznamu zahrnuje faktory, které můžeme souhrnně označit jako jedinečná přidaná hodnota. Nelze je nijak kvantifikovat, avšak jsou to právě ony, které povýší solidní spolupráci na nadstandardní. Částečně se přenášejí i do lidské roviny – máte díky nim zkrátka pocit, že jste ve svém dodavateli našli dlouhodobého partnera, který vám kromě zajištění technických aspektů vývoje pomůže i s rozvojem obchodní strategiecelkovým růstem vašeho podnikání.

Inovace, zavádění nových technologií, optimalizace procesůnákladů, rozvoj dlouhodobé vize – to vše a mnohem více vám může přinést spolupráce založená na sdílených hodnotách a vynikajících obchodních vztazích.

Kontrolní otázky:

  • Přináší mi spolupráce s dodavatelem unikátní hodnotu nad rámec standardních služeb?
  • Vede spolupráce s dodavatelem k zavádění inovací a nových technologií? Pomáhá mi dodavatel s optimalizací procesů a nákladů?
  • Pomáhá mi dodavatel s utvářením dlouhodobé obchodní strategie a vize? Je mým skutečným obchodním partnerem, s nímž se mohu setkávat i osobně?

Nevíte si rady s výběrem dodavatele IT řešení na míru? Obraťte se na profesionály z Think Easy!

Cílem tohoto článku bylo poskytnout vám spolehlivý klíč při volbě ideálního partnera pro vývoj vašeho vysněného softwaru. S pomocí těchto třinácti bodů si můžete všechny potenciální dodavatele jednoduše prověřit a odškrtávat si jednotlivé řádky jako u opravdového kontrolního seznamu. Čím více zaškrtnutých položek, tím větší šance na úspěšnou spolupráci a bezproblémové uvedení produktu na trh. Nyní se již můžete rozhodovat informovaně a maximalizovat hodnotu své investice tím, že vývojem pověříte skutečně kompetentní firmu.Pokud ale stále váháte nebo si chcete ušetřit námahu spojenou se „screeningem“ potenciálních kandidátů, máme pro vás jednoduché řešení – obrátit se na expertyz Think Easy. U nás totiž máte jistotu, že si odškrtnete všech třináct bodů najednou. Zakládáme si na tom, že jsme cílovou destinací našich klientů na cestě k softwarovému řešení na míru. Na každou spolupráci pohlížíme jako na dlouhodobé partnerství, které umožní oběma stranám růst a vzájemně se od sebe učit. Využijte proto možnost nezávazné konzultace – vyplňte náš kontaktní formulář, domluvte si s našimi analytiky schůzku a zbytek si řeknete osobně třeba u kávy!