Aplikace je firma ve firmě

Dostanete nápad na novou aplikaci. Uděláte si stručnou byznys analýzu, oslovíte IT firmu a sdělíte jí své požadavky. Projektový manažer si je zapíše a rozdělí úkoly mezi týmy vývojářů. Všichni pracují samostatně a nepotřebují se na nic ptát, případně si vše správně domyslí. Vývoj jde jako na drátkách a vy si aplikaci v domluveném termínu převezmete. Software funguje, jak má, a výsledek dokonale odpovídá vaší představě. Hotovou apku pošlete na App Store nebo Google Play mezi uživatele a už jen sledujete, jak se vám hrnou zisky z prodejů a předplatných.

Že to zní jako pohádka? Taky že je! Výše nastíněný scénář bohužel nemá s realitou společného vůbec nic, i když bychom si to všichni přáli. Vývoj aplikací neprobíhá samospádem, ale jedná se o velmi komplexní proces, který je náročný nejen na časlidské zdroje, ale hlavně také na organizační úsilí a zavádění nových firemních procesů, pokud je ještě nemáte. Bez nadsázky tak lze říct, že aplikace je malá firma ve firmě se vším, co k tomu patří!

Pokud tedy zatím s vývojem aplikace žádné zkušenosti nemáte, přečtěte si náš článek a udělejte si bližší představu o tom, na co se připravit – od návrhu přes programování, testování a nasazení až po zveřejnění v obchodech, marketing, technickou podporu a následný vývoj. A když se vám bude zdát, že toho je na vás moc a raději se obrátíte na zkušenéhoprofesionálního partnera, vyplňte náš kontaktní formulář a domluvte si s námi nezávaznou schůzku!

Běh na dlouhou trať, nebo sprint?

Když se řekne vývoj aplikace, většina z nás si asi představí časově jasně ohraničený proces, který někdy začíná a někdy končí. IT profesionálové však dobře vědí, že spíše než o „vývoji“ je lepší hovořit o „vyvíjení“ – tedy o něčem, co probíhá průběžně a vlastně nikdy nebere konce. Platí zde totéž, co v jakémkoli jiném byznysu – cesta k úspěšnému produktu nebo službě nevede přes jednorázově vynaložené úsilí, ale přes systematickou činnostneustálé inovace v dlouhém časovém období.

Pokud již nějakou dobu podnikáte, máte nepochybně stejnou zkušenost s vaším hlavním produktem nebo službou. Stejně jako si tvorbu nových firemních procesů žádá vývoj klasických produktů, je potřeba počítat s tím samým i při vývoji doplňkových mobilních aplikací, eShopů, CRM systémů apod. Pro vytvoření nové a úspěšné aplikace budete potřebovat samostatný tým lidí, který se bude starat o chod celého tohoto „kolosu“.

Spektrum činností, které bude nově potřeba pokrýt, je velmi rozmanité. Sahá od čistě technických aspektů provozu (vlastní vývoj, testování, nasazení, údržba, aktualizace, …) přes UX design a návrh uživatelského rozhraní až po propagaci na sociálních sítích, správu obsahu, marketingové kampaně, zveřejnění v obchodech Google Play a App Store a samozřejmě následný vývoj či přidávání nových funkcí.

Vše začíná byznys plánem

Ještě než se vůbec pustíte do výběru IT firmy, která vám s vývojem pomůže, je potřeba vypracovat kvalitní byznys plán. Od této předběžné analýzy se pak bude odvíjet následný vývoj a další činnosti.

Ujasněte si, cokomu chcete svou aplikací prodávat. Jinými slovy: Za co vám budou uživatelé platit a jaký problém vaše aplikace řeší? Udělejte si analýzu trhu, která vám prozradí, zda už někdo s podobným řešením přišel před vámi. Zaměřte se také na nové trendy a příležitosti. Dále by měl váš byznys plán obsahovat základní organizační strukturu s jasným vymezením rolí a odpovědností. Specifikujte marketingovou strategii, která vám pomůže dostat aplikaci do světa a přinese vám zisk. A nezapomeňte ani na finanční rozvahu, včetně zdrojů financování a realistických predikcí.

Sami vidíte, že už v této fázi se na projektu bude muset podílet celý tým lidí z různých oddělení (vývoj produktů, finanční oddělení, marketing, IT, …). Pokud se tak vrátíme k naší metafoře z úvodu, lze vývoj a provoz aplikace přirovnat nejen k běhu na dlouhou trať namísto sprintu, ale také ke štafetě spíše než závodu jednotlivců.

Úvodní schůzka s IT firmou

Když už budete mít jasno v tom, co a pro koho chcete vyvíjet, budete se muset poohlédnout po spolehlivé IT firmě, která si vývoj vezme na starost (samozřejmě pokud se do vývoje nechcete pustit sami). Až takovou najdete, domluvíte si nejprve úvodní schůzku, na které si vyjasníte vaše požadavky a dohodnete se na formě spolupráce. Jinými slovy se musíte s projektovými manažery dohodnout na tom, co od nich očekáváte, a oni vám zase řeknou, co pro vás mohou a nemohou udělat. V této fázi půjde o komunikaci vaší celkové vize – co má vaše aplikace umět a jak má vypadat, kdo ji bude používat, jak ji chcete zpeněžit, jakou zvolíte marketingovou strategii a na jakých zařízeních a platformách má běžet.

Pokud váš byznys plán není úplný nebo v něčem nemáte jasno, je možné se k tomu dobrat po společné konzultaci s projekťáky a vývojáři. Důležité je nastavit si pravidla komunikace, připomínkování, plateb atd., aby spolupráce probíhala pokud možno hladce a bez zbytečných komplikací.

UX/UI design

Když mají projektoví manažeři jasno v tom, co od nich požadujete, přichází na řadu často podceňovaná, ale velmi důležitá fáze UX/UI designu. Přeloženo do češtiny to znamená návrh uživatelského zážitku/rozhraní – tedy logickéintuitivní uspořádání funkcí, ovládacích prvků, obrazovek, nabídek atd. Cílem je zajistit pro uživatele co nejhladší dojem z aplikace, aby v ní nemuseli bloudit, zdlouhavě hledat to, co potřebují, případně aby jim používání aplikace nekomplikovaly nefunkční prvky nebo nepřehledná struktura. Uživatelské rozhraní (UI) představuje konkrétní grafickou podobu uživatelského zážitku (UX), který sám o sobě není vidět.

Tento krok však znamená dalšího člověka navíc – UX/UI designéra. Profesionální IT firmy by měly – na rozdíl od IT oddělení ostatních firem – ve svém týmu takové lidi mít, což je dalším z argumentů, proč vývoj aplikace raději svěřit odborníkům. Kvalitně zpracovaný UX/UI design také výrazně šetří práci programátorům, a tím pádem snižuje celkové náklady na projekt.

Kódování, programování a testing

Na základě důkladně vypracovaného UX designu se již konečně mohou dát do díla programátořivývojáři. Jejich úkolem je přetvořit zatím abstraktní návrh architektury aplikace nebo systému v konkrétní realitu. Funkce, které byly dosud pouze rozkresleny do schémat na papíře, se jim pod rukama zhmotňují ve finální produkt.

Pokud vývoj svěříte odborné firmě, dost možná se domluvíte na tzv. agilním přístupu. Ten spočívá v rozdělení celého procesu do milníků (sprinty) – zákazník dostává například vždy po dvou týdnech k nahlédnutí a připomínkování dílčí výsledek, aby bylo možné operativně upravit postup vývoje k jeho spokojenosti. Tyto časté iterace umožňují průběžné zapracovávání zpětné vazby klienta, což znamená kvalitnější aplikaci. Nedílnou součástí této fáze je také testování, případně tvorba programové dokumentace. Aplikace musí být nejen plně funkční, ale také bezpečná, aby prošla schvalovacími podmínkami obchodů Google Play a App Store. Zákazník by měl dostat k vyzkoušení a připomínkování beta verzi aplikace.

Nasazení a zveřejnění

Když je vše hotovo a připraveno, přichází na řadu nasazení do ostrého provozu – buď v interním prostředí (např. podnikové a informační systémy), nebo v obchodech Google PlayApp Store. Ačkoli se k nahrání aplikace můžete proklikat i sami, určitě není na škodu mít s tímto postupem již nějaké zkušenosti a vědět, jak vygenerovat soubory pro odeslání, jak správně nakonfigurovat metadata nebo jak připravit grafické podklady. Pokud jste navíc našimi klienty, ušetříte i na poplatku za založení vývojářského účtu pro Google i Apple.

Ne vždy je nutné investovat hned do vývoje všech funkcí, které máte v hlavě. Osvědčeným postupem je nasazení aplikace v rané fázi formou tzv. MVP neboli Minimal Viable Product. To je zjednodušená, základní podoba aplikace (doslova „minimální životaschopný produkt“), kterou můžete pustit do světa jako určitou sondu a zjistit tak, jak na ni uživatelé reagují. Vývoj tak bude na začátku mnohem rychlejšílevnější. V případě úspěchu můžete snadno přidávat nové funkce podle uživatelské odezvy a postupně aplikaci posunout až na vrchol popularity!

Marketing

Marketing vlastně začíná už výše uvedeným krokem – správným vyplněním popisu v obchodě a přípravou poutavých grafických podkladů (ikona, screenshoty, …). Pozornost si zaslouží také vhodná klíčová slova.

V další fázi je potřeba expandovat na sociální sítě a využít jejich potenciál k propagaci. Založte si účty tam, kde lze očekávat největší návštěvnost vaší cílové skupiny, a sdílejte nápaditývizuálně atraktivní obsah. Využijte možností cílené reklamy podle věkových skupin nebo demografických údajů – například přes Facebook Ads nebo Google Ads.

Pokud vaše aplikace obsahuje předplatné, pak se přímo nabízí využít možností e-mail marketingu. Zvyšte míru interakce s platícími členy a udržujte je v obraze o tom, co se ve vaší aplikaci děje. Možná ještě efektivnějším prostředkem komunikace s uživateli jsou push notifikace, které se zobrazí i na zamčené obrazovce.

Marketingové aktivity je však potřeba také sledovatvyhodnocovat. K tomu slouží analytické nástroje jako například Google Analytics pro mobilní aplikace. Tato služba vám poskytne přehled o chování uživatelů, míře konverzí a efektivitě jednotlivých marketingových kanálů. Díky tomu můžete svou marketingovou strategii dále zpřesňovat a optimalizovat.

Tento výčet propagačních a marketingových aktivit není ani zdaleka úplný – mohli bychom pokračovat ještě hodně dlouho. Slouží spíš k dokreslení toho, jak náročný je provoz vlastní aplikace i po „netechnické“ stránce.

Vývojem nic nekončí, spíše začíná

Když se vám podaří úspěšně absolvovat výše popsané útrapy při vývoji vaší vysněné aplikace, bylo by snadné podlehnout dojmu, že dál už vede cesta jen z kopce – apku zveřejníte v obchodě App Store nebo Google Play, rozjedete marketingovou kampaň na sociálních sítích, pohodlně se usadíte a budete sledovat rostoucí čísla stažení a přihlášených odběrů.

Pravý opak je pravdou – vlastním vývojem vše teprve začíná. Když pomineme provozní záležitosti jako pravidelnou údržbu, aktualizace nebo technickou podporu, přichází na řadu otázka celkové vize: Kam váš produkt nebo aplikaci posunout dál? O jaké funkce můžete svou nabídku rozšířit, aby byla pro koncové uživatele stále dostatečně zajímavá? Nezapomeňte, že zejména u aplikací s předplatným jsou průběžné inovacepřísun nového obsahu klíčové z hlediska míry udržení. Jinými slovy: Nesmíte uživatele nudit, jinak můžete na pravidelný příjem z předplatného zapomenout.

V dnešním extrémně konkurenčním prostředí si prostě a jednoduše žádný byznys nemůže dovolit ustrnout a rezignovat na další vývoj. Stejně jako musíte neustále posouvat dopředu své produkty a služby, nelze zanedbávat ani doprovodnou aplikaci – a pokud je aplikace dokonce vaším hlavním produktem, pak to samozřejmě platí desetkrát tolik. Vývoj softwaru je dlouhodobý, svým způsobem nikdy nekončící proces, který je potřeba chápat zároveň jako partnerství založené na vzájemné důvěře. První krok, spočívající ve výběru dostatečně zkušenéhoprofesionálního partnera, je vlastně i tím posledním a nejdůležitějším. Nepřemýšlejte proto o vývoji aplikace na míru jako o jednorázovém výdaji, ale spíše jako o strategické investici na dlouhé roky dopředu.

Přenechte vývoj a provoz vaší aplikace profesionálům

Připadá vám po přečtení našeho článku vývoj a provoz vlastní aplikace jako nadlidský úkol? Nemáte dostatek lidských ani finančních zdrojů na to, abyste se do tohoto dobrodružství pustili na vlastní pěst? Nebo se chcete raději zaměřit na zdokonalování produktů a služeb a technické záležitosti přenechat odborníkům?

Nepropadejte zoufalství – náš tým projektových manažerů a šikovných vývojářů má s vývojem aplikací na míru a vším, co k tomu patří, bohaté zkušenosti. Ať už hledáte řešení pro start-upy nebo velké firmy, můžete se na nás obrátit s jakýmkoli projektem a my vám navrhneme optimální řešení ušité na míru vaší situaci. Zajistíme nejen vývoj, testování a nasazení, ale poradíme vám i s byznys plánem, nastavíme strategii marketingových kampaní a pomůžeme vám vaši vysněnou aplikaci dostat na platformy Google Play a App Store. Vyplňte náš kontaktní formulář, sjednejte si s námi nezávaznou schůzku a představte nám svůj projekt!