10 věcí, které potřebujete vědět pro vytvoření úspěšné aplikace

Máte geniální nápad, který změní svět? Nebo ho alespoň změní pro určitou skupinu lidí? Ale nejste si jistí, co teď s tím, protože jste v životě nedělali mobilní aplikaci a nezakládali start-up? Tak klídek. Udělejte si kafe nebo čaj (nebo alespoň vodu) a pojďte si s námi bod po bodu projít jak vytvořit mobilní aplikaci.

1. Definujte, o co přesně jde

Dokážete říct jednou větou, co bude vaše aplikace dělat, tak aby to každý hned pochopil? Jestli ne, bude velmi těžké přesvědčit lidi, aby si to koupili anebo, že to vůbec potřebují. Ujasněte si, co přesně chcete dělat, co je jádro vašeho nápadu. Během brainstormingu se na to jistě nabalí spousta věcí okolo, které by k tomu také šla udělat, ale pokud něco začínáte, je stěžejní vykopnout s jasnou, zřetelnou a jednoduchou linií.

Inspirujte se například u Airbnb: “Rezervuj si unikátní domovy a zažij město, jako bys byl/a místní.” Vidíte, jednoduché jak facka – tohle pochopí každý. Všichni ví, co přesně má taková aplikace dělat. A pro vás bude mnohem jednodušší vymyslet plán, jak toho docílit.

2. Ptejte se na názory ostatních

A co když mi někdo můj nápad vezme? No jo, s tím si hlavu nedělejte, nápadů máme všichni spoustu. Musíte ale zjistit, jestli ten váš nad ostatními něčím vyniká. Řeší nějaký problém, který ještě nevyřešil nikdo před vámi nebo ho zvládne vyřešit lépe?

Udělejte si průzkum například mezi svými kamarády a ptejte se, co si o tom myslí. Často vám dají i skvělý feedback a posunou váš nápad na rychlejší kolej. Také se ale zeptejte sami sebe, jestli problém, který chcete řešit, má i široké spektrum lidí a ne pouze vy samotní nebo pár přátel ve vaší sociální bublině.

3. Vemte lidi do týmu

Když jste na něco sami, věci se realizují blbě. Zvláště na vytvoření mobilní aplikace. Tečka, tak to prostě je. Sežeňte si schopné lidi do týmu, kteří s vámi sdílejí vaši vizi. V základu je princip jednoduchý: chce to jednoho hustlera, tedy člověka, který udává vizi a směr a je schopen vyjednat vše okolo. 

Pak markeťáka, který rozumí tomu, co lidi chtějí a jak jim to “zabalit a naservírovat”, ideálně by měl mít přesah i do UX (to už zní složitě, co?).

No, a nakonec nějakýho ajťáka, který ví, jak to naprogramovat, případně dohlídne na vývoj a všechny ty technický věci, kterým vy sami nerozumíte. Nebo prostě zavolejte nám. A nezapomeňte, že na založení startupu jsou 2 lidi málo a 3 už moc. To brzy pochopíte.

4. MVP aka minimum viable product

Jaké funkce by aplikace měla mít, aby řešila daný problém? A jaké funkce jsou už navíc a nejdou přímo k jádru věci? Na začátek je důležité stanovit si, co je tzv. MVP (minimum viable product), tedy základní verze aplikace, která dělá přesně to, co dokážete shrnout do jedné věty, když o tom někomu říkáte. Nic víc, nic míň.

Nemá totiž smysl cpát do aplikace nějaké vychytávky navíc, dokud si na prvních pár stovkách (nebo tisících) uživatelích nevyzkoušíte, jestli mají zájem vůbec o to základní, co apka umí. Airbnb na začátku také nenabízel “Zážitky”, ale zaměřoval se pouze na ubytování. Teprve, až to lidé začnou používat, tak zjistíte, která funkce má smysl a která ne.

5. Business plán aneb jak na tom vydělat

Teď to složitější. Jak vám to vydělá? Je na trhu, kam chcete vstoupit, dostatek zákazníků a kolik jsou za to ochotni zaplatit? A jak často? A mají o to vůbec zájem? Víte, co je TAM, SAM, SOM? A co vlastně bude ve vaší aplikaci zpoplatněno?

Udělejte si alespoň základní průzkum trhu a tohle všechno si spočítejte ať máte představu. Schválně říkáme představu – nespoléhejte, že čísel, kterých se dopočítáte, dosáhnete i v realitě – proto se tomu říká plán, ne skutečnost. Definujte si “pesimistickou, realistickou a optimistickou” variantu a nezapomeňte myslet i na náklady a poučku, že obrat se nerovná zisku.

6. Bez marketingu do onlinu nelez

Pozor, důležité! Tohle (z nějakého absolutně nepochopitelného důvodu) spousta lidí přehlédne. Ale úplně. Vy tu vaši apku totiž musíte dostat mezi lidi. A to stojí peníze. Spoustu peněz. Ne, opravdu nestačí banner na FB, který si sami zapropagujete za pár stovek nebo poprosit pár kámošů, ať to nasdílej. To vám modrý z (fejsbukovýho) nebe nesnese. Ani zástupy nových uživatelů.

Vy potřebujete marketingovou strategii, kterou to pořádně osolíte. Jak v online světě, tak klidně offline. Nejen reklamy, nejen FB, ale i média, prostě pořádný PR. A ani tohle nakonec nemusí stačit. Přemýšlejte nad tím, s kým byste se mohli spojit, s kým máte podobnou cílovku, ale zároveň si nelezete do zelí a vzájemně byste se zvládli podpořit.

A vyhraďte si na to peníze v budgetu. Desítky tisíc (i stovky).

7. Krok sem, krok tam, k cíli se posouvám. Amen.

Udělejte si roadmapu, kde bude přesně zanesen nejen průběh vytvoření mobilní aplikace, ale i vše ostatní okolo. Prostě, kdy uděláte co a jaký bude další krok. A nezapomeňte, že nemusí jít vše podle plánu, takže si přidejte i kolonku: “jaký bude další krok, když…” Základní pravidlo je, že vše bude 2x delší a 3x dražší. Proto pak nebuďte zklamaní, když se něco protáhne (a prodraží).

8. Money! Money! Money!

Cálujete to z vlastní kapsy? Skvělé, o to lépe jste si asi spočítali bod 5. Ale, co když budete chtít žádat o peníze investora? Pak myslete na to, že z každé stokoruny, kterou vám dá, bude chtít nazpět 1000 Kč. Ideálně. Nebo spíš minimálně. Investoři jsou díky této vlastnosti skvělým sítem všech “přelomových nápadů”.

Jak tedy uspět? Nepodceňte předchozí kroky. Dobře definujte myšlenku tak, aby každý pochopil, co aplikace dělá. Propočítejte business plán a buďte připraveni na více variant. Udělejte roadmapu, ať investor ví, kdy se co stane. Nepodceňte marketing a moment, kdy půjde apka poprvé na trh – musíte dobře vědět, jak oslovit první uživatele. A hoďte to celý do rychlý sexy prezentace, kterou investorovi ukážete – říká se jí pitch deck. Google it. Now.

Jo a to nejdůležitější!!!

Nezapomeňte, že investoři investují hlavně do lidí, do týmu! Myšlenka může být jakkoliv boží, ale pokud nebude mít pocit, že jste ji schopni realizovat právě vy, můžete se jít klouzat.

9. Předvoj, závoj, VÝVOJ

Tak jo. Plán máte, peníze taky, můžeme konečně vytvořit aplikaci, o které sníte. Tedy, hodit celou tu myšlenku do jazyka IT, jedniček a nul. Jsme sice už u bodu 9, ale tady to celý teprve pořádně začíná. Připravte si, že to bude tanec. Složitý programátorský a matematický problémy, wireframy, backend, frontend, CSS, UI/UX… prostě něco, co chcete dělat s profíkama.

Pokud jdete za agenturou, jako jsme my, připravte si vše, co si chystáte i pro investora. Spolu s jeho penězi samozřejmě (kolik stojí vývoj mobilní aplikace se dozvíte zde).

10. 3… 2… 1… Launch!

Je čas to vypustit. MVP hotovo, základní funkce běží, marketingová kampaň je nachystaná (doufám, že jste ji začali připravovat dlouhé měsíce předem a neozvali se nějaké agentuře 3 týdny před spuštěním), je na čase dostat tu parádu mezi lidi. A zjistit, co na to říkají, abyste se pak mohli ponořit do všeho, co je potřeba dále přidat a vyladit. Je to boj, ale stojí to za to. A je dobré mít na své straně správné lidi, kteří vám s tím pomůžou.

Jo, a nezapomeňte na launch party!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.