Aplikace s předplatným, aneb jak zákazníky nechat nakupovat pravidelně

Nějakou dobu již úspěšně podnikáte. Máte zavedený a do posledního detailu promyšlený produkt, který se celkem dobře prodává. Na první pohled vše vypadá idylicky, ale vy si i přesto lámete hlavu nad tím, jak prodeje dále podpořit a oslovit nové potenciální klienty… Napadlo vás už někdy, že z dobrého produktu lze udělat ještě lepší službu a posunout tak vaše podnikání na docela novou úroveň?

Klíčem k dlouhodobě stabilním příjmům z prodejů je předplatné, které váš produkt povýší na službu a pomůže vám přejít z jednorázových nákupů na výhodnější opakované platby. A když předplatné, tak samozřejmě v podobě aplikace, aby vaši členové měli k vaší nabídce přístup kdykoli a odkudkoli. Přečtěte si, jak může moderní aplikace s předplatným obohatit váš byznys, přispět k větší zákaznické loajalitě, přilákat nové zájemce a posílit váš měsíční rozpočet. Předplatné je cestou nejen k opakovanému příjmu, který je vždy výhodnější než jednorázové nákupy, ale také k lepšímu plánování, cílenějšímu marketingu a celkově vyšší uživatelské spokojenosti.

Ponořte se s námi do světa aplikací s předplatným a objevte jejich výhody! Kdo ví – třeba se na cestu za vaší vysněnou apkou vydáme společně!

Co je předplatné a proč by mělo mít podobu aplikace?

Předplatné (angl. subscription) je obchodní model založený na opakovaných platbách za přístup k určitému produktu nebo službě. Na rozdíl od jednorázového nákupu, kdy zákazník zaplatí stanovenou částku a získá zboží navždy, spočívá tento přístup v periodické úhradě menších částek, např. každý týden, měsíc, půlrok atd. Předplatné se dnes používá v celé řadě odvětví, od poskytovatelů digitálních služeb přes telekomunikační společnosti, farmaceutické firmy, knižní či hudební kluby až po fitness centra nebo klasická tištěná média.

V dnešní době je samozřejmě již téměř nutností, aby předplatné bylo doplněno webovou či ještě lépe mobilní aplikací (angl. subscription app). Princip zůstává stejný – uživatelé opakovaně platí určitou částku (obvykle každý měsíc, ale může to být i týden, půlrok atd.) za to, že mohou používat aplikaci nebo její část, resp. související produkt či službu. Samotné stažení bývá většinou zdarma a některé základní funkce mohou být taktéž bezplatné, ale hlavní obsah bývá zpřístupněn pouze platícím členům.

Důvodů, proč se vyplatí použít pro program předplatného právě mobilní aplikaci, je opravdu hodně. V první řadě je to přenosnostpřístup odkudkoli, kdykoli. To, co máme k dispozici v mobilním telefonu, je s námi vždy a všude doslova na dosah ruky. Pokud chcete svůj produkt a službu dostat k zákazníkům blíž, není rychlejší cesty než právě mobilní aplikace.

S tím souvisí také možnost intenzivního kontaktu se zákazníky přes push notifikace, jejichž prostřednictvím můžete bleskově informovat o nových nabídkách, akcích, obsahu a jiných novinkách. 

Pokud se rozhodnete pro integraci se sociálními sítěmi, získáte navíc přístup k pestré škále demografických údajů o vaší cílové skupině, což vám pomůže efektivněji cílit marketingové aktivity, včetně personalizovaného přizpůsobení konkrétních plánů a nabídek pro jednotlivé uživatele. 

Možnost nákupů v aplikaci („in-app purchases“) zase usnadňuje členům provádění transakcí a zvyšuje míru konverze. Podpora mobilních plateb a digitálních peněženek optimalizuje uživatelský dojem a klade důraz na komfort při placení, takže členové budou mít tendenci utrácet u vás ještě víc.

Pro jakou formu předplatného se rozhodnout? 

Svým klientům můžete nabídnout různé modely předplatného podle toho, v jakém odvětví podnikáte. Někdy lze i kombinovat více přístupů najednou. Podívejme se alespoň na některé z nejčastějších možností.

1.Pay to Use: Nejjednodušší forma předplatného, kdy uživatelé platí prostě za to, že mohou aplikaci používat. Samotné stažení bývá zdarma, ale přístup k funkcím vyžaduje zakoupení plánu (týdenního, měsíčního, ročního, …). Uživateli stačí zvolit způsob platby a případně zaškrtnout možnost automatického obnovení – pak už není potřeba na nic myslet, členství se bude obnovovat samo vždy po uplynutí příslušného období a nerušenému používání aplikace již nebude nic stát v cestě.

2. Pay to Upgrade: Další možností je ponechat základní funkce zdarma a zpoplatnit pouze upgrady. Tento model se někdy označuje anglickým pojmem „freemium“ (vznikl spojením slov „free“ a „premium“). Uživatelé si mohou vaši aplikaci stáhnout opět zdarma a vyzkoušet si ji v základní verzi, zda jim vyhovuje. Ti, kteří chtějí využít pokročilejších funkcí, odemknout si extra obsah nebo třeba odstranit reklamy, si mohou koupit prémiový plán a vychutnat si bohatší a ničím nerušený zážitek.  

3. Pay to Save: Méně častým modelem, který se uplatňuje především v oblasti e-Commerce, je nabídnout předplatitelům slevy na produkty nebo poplatky za služby, jako je například doručení zboží. Dobře známým příkladem je společnost Amazon, která v rámci své e-Comm aplikace nabízí předplatitelům slevy na nákupy, dopravu, streamovací služby Amazon Prime a Amazon Music a přístup k tisícovkám e-booků zdarma.

Výhody mobilních aplikací s předplatným

Hlavní výhodou, kterou si od subscription modelu většina lidí slibuje, je stabilnípředvídatelný zdroj příjmů. Provozovatelé aplikací mají přehled o počtu zakoupených plánů a jejich délce, což jim usnadňuje plánování a sestavování rozpočtu. Výnosy zvyšuje také možnost automatického obnovení, která uživatelům zjednodušuje rozhodování o platbách a zvyšuje míru udržení. Pokud je navíc vaše apka dostatečně škálovatelná, může váš byznys a spolu s ním i komunita předplatitelů velmi rychle růst.

Tento růst je podmíněn dvěma hlavními faktory: vyšší mírou zapojeníloajalitou uživatelů. Obě tyto hodnoty bývají vyšší právě u aplikací na bázi předplatného, protože platící členové mají tendenci se službou interagovat mnohem více, než kdyby si ji jednoduše stáhli zadarmo nebo za jednorázový poplatek. Není za tím nic než obyčejná psychologie – pokud lidé za něco pravidelně platí, chtějí z toho samozřejmě vytěžit co nejvíc.

Pokud chcete tuto zvýšenou míru interakce a věrnosti ještě podpořit, nabídněte platícím členům prémiový zážitek bez reklam. Další výhodou předplatného je totiž nezávislost na reklamách a příjmech z nich. Jestliže vám každý měsíc vaše komunita členů platí za to, že mohou apku používat, nemusíte se již hnát za reklamními zobrazeními a prokliky, ale můžete se naopak více soustředit na uživatelský dojem a spokojenost.

Za zmínku stojí také to, že aplikace s předplatným mohou být odolnější proti výkyvům na trhu a ekonomickým propadům. Tento model je vysoce flexibilní, takže jej lze upravovat podle aktuální situace a reagovat na to, co se právě na trhu děje. Můžete hýbat jak s cenou jednotlivých plánů, tak měnit jejich obsah nebo zavádět nové úrovně. V ekonomicky těžších dobách preferují zákazníci spíše platby po menších částkách oproti větším jednorázovým nákupům, což hraje do karet právě předplatným.

Pro koho se aplikace s předplatným nehodí a jaké má nevýhody?

Aplikace na bázi předplatného sice mohou být stabilním zdrojem příjmů, ale s tím se pojí také nutnost nabízet neustále něco nového a udržovat vysokou přidanou hodnotu. Uživatelé, kteří si aplikaci pravidelně předplácejí, mívají tendenci se k ní vracet a interagovat s ní více, než kdyby byla zadarmo, avšak tomu odpovídá i jejich očekávání a touha po nových funkcích a obsahu. Vývoj vaší apky tak nesmí ustrnout a bude potřeba přicházet s inovativními nápady, abyste předplatitele po nějaké době nezačali nudit. V dnešní době navíc trh s předplácenými aplikacemi zažívá obrovský boom a uživatelé jimi mohou být místy až přesyceni, což je vede k větší obezřetnosti a vybíravosti. Pokud tedy nemáte čas ani chuť se vaší aplikaci dlouhodobě aktivně věnovat, subscription model pro vás nemusí být tím pravým.

Dalším potenciálním úskalím jsou přísnější hodnocenírecenze v obchodech. Opět to souvisí s tím, že uživatelé, kteří za určitý produkt platí pravidelně, bývají mnohem citlivější na poměr cena-výkon. Problém může nastat například tehdy, když se rozhodnete přejít z jednorázové platby na předplatné – stávající uživatele to jistě příliš nepotěší a ti, kteří vám zůstanou věrní, budou bezpochyby mnohem kritičtější vůči hodnotě, kterou za své peníze dostávají. 

Od vyšších očekávání se odvíjejí i nároky na zákaznickou podporutechnologický vývoj. Opět jsme u toho, že pravidelně platící členové budou vyžadovat vyšší úroveň podpory při řešení problémů či stížností, a také bezvadný výkon aplikace na různých zařízeních. Je tak potřeba znovu zopakovat, že pokud nemáte dostatečnou kapacitu na to, abyste se své apce dostatečně věnovali, může pro vás být vhodnější jiný model než právě předplatné.

Na které funkce byste neměli zapomenout

Aby se vaše aplikace skutečně mohla proměnit ve spolehlivý zdroj příjmů a získala si stálou členskou základnu, je potřeba věnovat dostatečnou pozornost jejím funkcím. Vždy bude samozřejmě záležet především na konkrétní oblasti, ve které podnikáte, i přesto však existují některá obecná pravidla, kterých byste se měli držet vždy.

Základem každého předplatného musí být flexibilní a transparentně naceněné plány. Je potřeba vystihnout potřeby různých skupin uživatelů a odstupňovat podle nich jednotlivé úrovně předplatného tak, aby každý dostal to, co hledá. Těm náročnějším můžete nabídnout dražší prémiové plány s pokročilými funkcemi a exkluzivním obsahem, zatímco méně ambiciózní uživatelé se spokojí se základními možnostmi vaší aplikace za nižší cenu. Uvedené částky za jednotlivé plány by měly být konečné a bez skrytých poplatků – transparentní přístup pomáhá budovat důvěru mezi vámi a vašimi členy a posílí míru loajality.

S cenami souvisí také způsoby platby. Pokud chcete vyhovět co nejširšímu spektru uživatelů, nabídněte platby prostřednictvím kreditních a debetních karet, digitálních peněženek, bankovních převodů atd. Definujte také jasné podmínky zrušenívracení plateb, abyste předešli zbytečným sporům a negativnímu hodnocení.

Hlavní funkcí vaší aplikace by mělo být získávat nové členy, proto věnujte dostatečnou pozornost i samotnému procesu registrace. Zde jednoznačně platí, že čím jednodušší, tím lepší – může se tedy hodit například integrace přihlášení/registrace přes sociální sítě. Od věci není ani nabídnout novým členům zkušební období zdarma, aby se mohli seznámit s funkcemi aplikace, než se odhodlají k nákupu plánu.

Příklady aplikací a reference

Než si u nás objednáte vývoj aplikace s předplatným na míru, určitě vás bude zajímat, co všechno již máme za sebou a na jakých projektech jsme se podíleli. Sestavili jsme pro vás proto malý průřez našimi aplikacemi, jejichž součástí bylo předplatné.

Nejnovější subscription apkou z naší dílny je Lunarium – lunární diář pro optimální načasování důležitých, ale i méně důležitých životních rozhodnutí. Aplikace sleduje fáze Měsíce a přináší uživatelům informace o tom, jak jednotlivé fáze ovlivňují jejich organismus a psychiku. Na výběr je měsíční a roční předplatné.

Vitaly Macnev hodnotí spolupráci s naší firmou slovy:

„Hledali jsme kvalitního partnera pro vývoj naší mobilní aplikace, kterou jsme již měli navrženou uživatelsky otestovanou. Velkou roli pro nás hrál čas i rozumné peníze, v neposlední řadě jsem však také očekával bezproblémovou a především lidskou komunikaci, bez zbytečných a složitých technických popisů a výrazů. S Think Easy to celé klaplo, za což jsem nesmírně rád a nejen, že je
beru jako našeho partnera v rámci další technické údržby aplikace, rád s nimi budu pracovat i na dalších projektech, kde budu potřebovat zastřešit vývoj!“

Přikoupení extra obsahu (model „Pay to Upgrade“) využívají i populární Exitovky – aplikace pro společnost INTEFOLIO s.r.o., která umožňuje až šesti hráčům zahrát si únikové hry. Principem je plnění úkolů s pomocí GPS lokátoru v časovém limitu.

I tento projekt zaznamenal značný úspěch a Stanislav Zrůst jej hodnotí následovně:

„Výběr společnosti Think Easy pro náš projekt Exitovky byl nejlepší volbou. S firmou se mi spolupracovalo velmi dobře a v řadě věcí mi vyšli vstříc. Oceňuji zejména spolehlivost, kvalitní komunikaci a dobrý poměr cena, výkon. Firmu Think Easy mohu bez obav doporučit. Náš projekt programováním neskončil a doufám, že s touto firmou budeme i nadále spolupracovat ve stejných zaběhnutých kolejích, kdy vznikne aplikace jakožto synonymum pro venkovní únikové hry.“

Pro časté návštěvníky barů, kteří ocení drink zdarma, chtěla společnost Free Drinks vyvinout mobilní a webovou aplikaci Freely. Uživatelům stačí při návštěvě podniku ze seznamu ukázat appku a nechat se na první „rundu“ pozvat!

Jakub Urban říká o spolupráci s námi:

„Společnost Think Easy jsme oslovili ohledně vývoje mobilní aplikace Freely a musím říct, že jsme rádi, že jsme tak udělali. Po celou dobu vývoje aplikace probíhala skvělá komunikace a tým z Think Easy nám vždy pomohl rychle najít to správné řešení našich požadavků. Mohu jen doporučit!“

Mobilní aplikace Máme Chuť slouží k načítání útrat ve vybraných podnicích v České republice a na Slovensku. Uživatelé mohou pak takto získané body vyměnit za různé odměny. Aplikace je k dispozici pro AndroidiOS.

Na první setkání s námi a následnou spolupráci vzpomíná Michal Parkanský:

„Už od prvního seznámení a společného hovoru mi byla komunikace velmi příjemná. Jedná se o progresivní firmu, která má v týmu mladou krev a plno energie! Jsem nesmírně rád, že jsem na Think Easy narazil, protože jejich přístup je opravdu profesionální! Během vývoje jsme v kontaktu téměř denně a vždy se efektivně domluvíme na vylepšení čí úpravách. Děkuji!“

Moderní aplikace s předplatným na míru

Nemůžete se už dočkat, až i vy přejdete na model předplatného a rozšíříte své podnikání o nové možnosti? Máte promyšlený plán, jak z vašeho produktu udělat službu a nabídnout ho stávajícím i budoucím zákazníkům, ale nemáte nikoho, kdo by vám pomohl s technickou stránkou?

Vývoj mobilní aplikace na míru je náročný proces, který vyžaduje spolehlivéhoprofesionálního partnera. Naši vývojáři jsou ve světě nejnovějších IT trendů jako doma. Mobilní aplikaci s předplatným vám zpracují přesně podle individuálních požadavků. Využijte našeho kontaktního formuláře, domluvte si s námi nezávaznou schůzku a představte nám svůj nápad. Společně nastartujeme vaše podnikání a dostaneme váš produkt mezi nové zákazníky!