Vývoj her pro mobilní telefony na míru (Android a iOS)

Lámete si hlavu nad tím, jak vyladit vaši marketingovou strategii k dokonalosti a okořenit ji něčím, co jen tak někdo nemá? Hledáte sebemenší konkurenční výhodu, která vám pomůže odlišit vaše podnikání od ostatních a dodá mu nádech jedinečnostikreativity? Nebo jste hravé povahy a rádi byste své tvůrčí nápady proměnili ve stabilní zdroj příjmů?

Pokud jste se v některé z výše nastíněných situací poznali, máme pro vás řešení: Vývoj mobilních her na míru. Ať už chcete rozšířit portfolio nástrojů prezentace vaší firmy, budovat povědomí o značce nebo generovat příjmy z prodejů či nákupů v aplikacích, mobilní hra zpracovaná podle individuálních požadavků vám pomůže dosáhnout vašich cílů v každé z uvedených oblastí!

Přečtěte si, co všechno vám mohou mobilní hry na míru nabídnout, jak se liší postup pro systémy AndroidiOS, jak aplikaci reálně zpeněžit a jak probíhá samotný vývoj. A pokud by vám informace v našem článku nestačily, obraťte se na nás a my se vašemu projektu budeme rádi věnovat osobně!

Co si představit pod pojmem „vývoj mobilních her na míru“?

Mobilní hry jako takové asi není příliš potřeba představovat – těžko se najde uživatel libovolného mobilního zařízení, který by si alespoň jednou v životě žádnou hru nezahrál. Nabídka žánrů je dnes doslova nepřeberná – od akčních stříleček přes sportovní simulátory, logické hry, strategie až po adventury nebo RPG.

Vývoj na míru ve spolupráci s profesionály vám umožní rozhodnout se přesně pro ten typ hry, který nejlépe odpovídá vašemu cíli. Pokud má vaše hra plnit pouze propagační účely, bude vám pravděpodobně stačit jednoduchá aplikace s několika úrovněmi bez pokročilých funkcí. Pokud naopak chcete přijít s našlapaným herním trhákem, bude potřeba věnovat spoustu péče grafice, ovladatelnosti, zvukovým efektům, postavám, příběhu a mnoha dalším aspektům.

Dále se budete muset rozhodnout, zda chcete hru vyvíjet pro Android, iOS nebo pro obě platformy současně (pokud v tom nemáte jasno, samozřejmě to s vámi rádi probereme a poradíme vám). Od všech těchto proměnných se bude odvíjet váš celkový rozpočet a předpokládaný termín dokončení. Výhoda vývoje na míru spočívá zejména v tom, že spolu můžeme všechny kroky průběžně konzultovat a flexibilně zadání upravovat tak, aby výsledný produkt odpovídal co nejlépe vašim potřebám a nestál vás zbytečně peníze navíc.

Proč se vyplatí vývoj vlastní mobilní hry?

Uživatelé mobilních zařízení jsou zpravidla velmi hraví, a právě hry patří mezi nejstahovanější a nejvýnosnější aplikace vůbec. Stále výkonnější chytré telefony zvládnou čím dál komplexnější hry, které nás dokážou pohltit na mnoho hodin a od kterých se často nedá odtrhnout. Věděli jste ale, že mobilní hry lze využít i k docela jiným účelům než jen jako způsob relaxace?

Díky své atraktivitě a zábavnosti představují mobilní hry skvělý způsob, jak podpořit vaše marketingové aktivity a budovat povědomí o značce. Pokud chcete své marketingové sdělení komunikovat nevtíravou formou, která potenciálního zákazníka nebude obtěžovat, nabízí se jednoduchá hra jako optimální řešení.

Tato strategie se označuje pojmem gamifikace – tedy začleňování herních prvků do neherních oblastí, jako je vzdělávání, řízení firem, ale právě také marketing či budování vztahů se zákazníky. Herní mechanismy zvyšují atraktivitu jakéhokoli obsahu a vyvolávají v uživatelích příjemné pocity odměny spojené s plněním úkolů.

Na bázi her fungují například také věrnostní programy (sbírání bodů, mincí, hvězdiček apod. a jejich vyměňování za slevy, dárky, …). Prvky mobilních her lze dokonce zařadit i přímo do reklam (tzv. hratelné reklamy), čímž lze významně zvýšit míru konverze a prokliků. Vývoj vlastních mobilních her tak rozhodně nabízí možnosti, které dalece přesahují pouhé chvilkové odreagování.

Jak vývoj probíhá?

Konkrétní podoba vývoje mobilní hry závisí samozřejmě na mnoha faktorech, jako je cílová skupina, žánr, rozsah, náročnost atd. Vývojáři však v každém případě budou potřebovat několik základních dovedností, mezi něž patří:

  • Programování: Není překvapivé, že se jedná o základní kompetenci při tvorbě jakékoli aplikace. Mezi nejčastěji používané jazyky patří C# pro vývoj na platformě Unity (složitější hry) nebo Swift pro vývoj v rámci iOS. Speciálně pro Android je vhodný moderní a mezi vývojáři velmi populární programovací jazyk Kotlin. U jednodušších her lze programovat také v TypeScriptu v prostředí React Native Game Engine.
  • Grafický design: Grafika je stěžejním a nejvíce viditelným prvkem každé hry, takže do značné míry určuje její úspěch a oblibu. Schopnost práce v nástrojích Adobe Photoshop nebo Illustrator tak rozhodně není na škodu a pomůže vytvořit poutavé vizuální prostředí.
  • UI design: Návrh a vzhled uživatelského rozhraní vaší hry by měl být co nejvíce intuitivní a efektivní. Poskytněte uživatelům co nejhladší zážitek a udržte je tak v aplikaci co nejdéle!
  • Herní mechanismy: Programátoři a vývojáři by měli mít do značné míry cit také pro jakousi vnitřní dynamiku her, jako je postupné procházení úrovněmi, systém úkolů a odměn, plynutí příběhu atd. Hra musí být funkční nejen po technické stránce, ale měla by dávat smysl především také z pohledu samotné herní logikycelkového dojmu, který si z ní uživatelé odnesou.

Prvním krokem je volba enginu pro vývoj mobilní hry. Těch je na trhu samozřejmě celá řada – my v ThinkEasy používáme React Native Game Engine pro jednodušší aplikace a Unity pro složitější projekty.

Výhodou prostředí React Native Game Engine je především rychlost navrhování díky předpřipraveným šablonám, které umožňují snadno převádět nápady na prototypy a upravovat je podle potřeby. V tomto prostředí nevytvoříte revoluční herní titul, ale na základní aplikace a jednoduché, intuitivní hry („skákačky“ apod.) bohatě stačí.

Pokud jde o engine Unity, ten je již výrazně robustnější, flexibilnější a nabízí funkce pro multiplatformní vývoj. Díky široké komunitě a knihovnám umožňuje vývoj všech možných her od 2D skákáček až po imersivní 3D světy. Stejně jako u každého jiného softwaru i v případě her platí, že vývoj vlastně nikdy nekončí. Aplikaci je potřeba neustále aktualizovat, aby bez problémů fungovala na nových zařízeních s novými verzemi operačních systémů. Také ji lze průběžně rozšiřovat o další funkce, budovat kolem ní komunitu nebo vytvářet jazykové verze. Opomenout nelze ani technickou podporu. Projekt se proto vyplatí svěřit profesionálům, kteří se o vše postarají od A do Z.

Vyvíjet mobilní hry pro Android, nebo iOS?

Tato otázka provází vývoj každé aplikace a jako vždy je potřeba si dát na pomyslné misky vah základní kritéria, kterými jsou zejména tržní podíl, náklady na vývojcílová skupina.

Platforma iOS, kterou provozuje společnost Apple, se vyznačuje zejména uživatelskou přívětivostí, rychlostí a bezpečností. Podíl na trhu je sice výrazně menší (zhruba 30 %), ale aplikace pro iOS většinou generují větší zisky. Uživatelé tohoto systému jsou na placení více zvyklí, což je dáno i celkově vyšší kvalitou aplikací v obchodě App Store díky přísnějším podmínkám schvalovacího procesu.

Naproti tomu Android se těší větší oblibě mezi uživateli (asi 70% podíl na trhu), avšak většina aplikací v obchodě Google Play je zadarmo. Uživatelé Androidu jsou zvyklí méně utrácet za nákupy a používání aplikací. Dalším problémem je nutnost podpory aplikací i pro starší verze Androidu, protože většina uživatelů svůj operační systém neaktualizuje. Stejně tak kompatibilita Androidu s větším počtem zařízení oproti iOS může znamenat komplikace při vývoji a spuštění – funkce a vzhled je nutné přizpůsobit pro širší škálu konfigurací zařízení, což klade vyšší nároky na čas i schopnosti vývojářů a potenciálně navyšuje cenu práce.

Jak na monetizaci

Návratnost investice do vývoje aplikace a případné budoucí příjmy z ní určitě zajímají každého, kdo se do takového projektu pustí. Ani sebelepší apka se bohužel nezpeněží sama, a proto se podívejme na několik populárních strategií monetizace

  • Prodej hry: Nejjednodušší a nejpřímočařejší cesta, jak zpeněžit vaši aplikaci. Hotovou hru jednoduše odešlete do obchodu App Store (iOS) nebo Google Play (Android), případně do obou naráz. Každá z platforem má vlastní podmínky a lhůty pro schvalování aplikací – pokud si nejste jistí, jak postupovat, přečtěte si náš článek věnovaný oběma platformám. Vaše příjmy potom závisí na počtu stažení – hra je k dispozici za jednorázovou cenu, kterou musí být uživatelé ochotni zaplatit. Větší šanci na úspěch má tento model spíše u iOS, jehož uživatelé jsou obecně více zvyklí za aplikace platit.
  • Předplatné: Variace na jednorázový nákup – namísto jedné fixní částky, za kterou bude vaše aplikace k dispozici ke stažení, můžete nabídnout různé možnosti předplatného (plány). Uživatelé platí za používání aplikace například každý měsíc s tím, že mohou předplatné kdykoli ukončit nebo třeba jen změnit plán.
  • Nákupy v aplikaci: Tzv. „in-app purchases“ jsou obchodní transakce využívající skutečné peníze, které uživatel provádí přímo ve hře/aplikaci. Může si tak kupovat například virtuální zboží, jako jsou různé herní doplňky, schopnosti, postavy atd., případně odemykat další režimy nebo úrovně. V posledních letech získaly na popularitě také tzv. battle passy – tedy extra herní obsah, který si uživatel zaplatí nebo jej dostane zadarmo, a následně plněním úkolů a zdoláváním dalších úrovní získává různé odměny (skiny, zbraně a další předměty), z nichž některé by pro něj bez battle passu nebyly dostupné.
  • Inzerce: Mezi uživateli nepříliš populární způsob monetizace je založený na klasickém zobrazování reklam přímo v aplikaci. Pro vás jako provozovatele aplikace se však jedná o další z možností, jak zvýšit příjem z aplikace prostřednictvím zobrazeníkliknutí na reklamy. Je ovšem potřeba nepřekročit míru tolerance uživatelů vůči reklamám, aby kvůli bombardování marketingovými sděleními vaši aplikaci předčasně neopustili. Pokud chcete tomuto riziku předejít, zvažte například použití nativních (neruší zážitek návštěvníka) nebo dokonce „hratelnýchreklam (interaktivní reklama s herním prvkem – dosahuje zpravidla vyšší míry konverze).
  • Merchandising: Tato strategie se nabízí spíše u ambicióznějších herních projektů než u jednoduchých propagačních her, ale třeba do této kategorie spadáte právě vy! Pokud přijdete s propracovanou herní aplikací a vytvoříte kolem ní širokou komunitu, můžete po čase nabídnout fyzické zboží s náměty z herního světa (trička, mikiny, hrnky, batohy, …). 

Případová studie: Exitovky

Jako příklad mobilní hry z naší vlastní dílny můžeme uvést projekt Exitovky pro společnost Interfolio s.r.o. Klient si u nás objednal mobilní aplikaci na míru, která měla umožnit až šesti hráčům zahrát si populární „únikovky“, obohacené navíc o vzdělávací prvky.

Základem této apky byly multiplayerové funkce vyžadující synchronizaci různých typů zařízení (každý hráč používá svůj mobilní telefon, na kterém se mu zobrazuje aktuální herní obrazovka). Další výzvou pro nás bylo nastavení GPS lokátoru s přesností v řádu metrů, aby bylo možné správně plnit úkoly v daných lokalitách.

Aplikace je určená jak pro iOS, tak pro Android a celkem jsme na jejím vývoji ve frameworku React Native strávili tři měsíce. Exitovky si mohou zahrát rodiny, skupiny přátel nebo třeba pracovní kolektivy na teambuildingových akcích. Vynikající herní zážitek je umocněn rozmanitou škálou úkolů (čtyři druhy) a časovými limity, které navozují autentický dojem pronásledování. Klient byl s finální podobou aplikace velmi spokojený a naše spolupráce úspěšně pokračuje i mnoho let poté.

Mobilní hra na míru na dosah ruky

Zaujala vás pestrá škála možností, které vám vlastní mobilní hra nabízí? Chcete svou marketingovou strategii obohatit o prvek „gamifikace“ a apelovat na hravost vašich uživatelů? Nebo prostě jen máte nápad na super hru, kterou chcete nabídnout ke stažení v obchodech Google PlayApp Store?

Ať už je vaše motivace pro vývoj mobilní hry jakákoli, vždy budete potřebovat spolehlivého a zkušeného partnera, který vás celým procesem provede a pomůže vám zvolit optimální technologické řešení. Naši odborníci váš projekt komplexně posoudí a navrhnou vám vhodný postup, jak vaši představu proměnit v reálný software. Díky jejich dlouholetým zkušenostem a vynikající znalosti současných trendů máte jistotu, že mobilní hrou na míru dosáhnete všech svých obchodních cílů.

Využijte našeho kontaktního formuláře a domluvte si s námi nezávaznou schůzku. Rádi se seznámíme s vaším projektem a domluvíme se na spolupráci s vámi!